













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ik bedoel aan te geven is dat je bij een gebruikte auto niet altijd weet of er niet al eens een andere motor of kop ingekomen is. De meeste TurboII diesels hadden voor de 100.000 km al een nieuwe kop en soms zelfs al een revisiemotor gehad, al dan niet onder garantie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat klopt natuurlijk.
Ik heb wel eens gehoord dat die lekke cylinders alleen in het begin voorkwamen, weet jij hoe dat zit waterman?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, ik heb vroege truboII’s gezien met lekke cilinders, maar ook latere. Pas bij de écht laatste serie, de breaks uit de jaren 90 en 91 was het probleem opgelost. Kennelijk was het materiaal waarvan de cilinders gemaakt werden toen wél goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Maar dat was toen toch d.m.v. een terugroepactie ofzo verholpen bij de meeste die daar last van hadden?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, volgens mij is er nooit sprake geweest van een echte gerichte terugroepactie. Het was meer “wie zeurt krijgt een nieuwe”... en als ie na de garantie stuk ging had je gewoon pech
In Duitsland gingen ze trouwens nog veel sneller stuk dan bij ons. De Duitsers reden er uren 180 mee en dat trok ie meestal maar 50.000 km…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, en laat mijn Break nu uit Duitsland afkomstig zijn! Ik weet zeker dat dat blok nog ergens slingerde en dat ze dat erin hebben geplofd.
Ik heb echter nog een mooi blokkie staan met net 2 ton op de teller en aantoonbaar ooit van RVS bussen voorzien door Bols & Kooijman. Heeft alleen en kromme nokkenas, maar och, de kop moet er toch af voor verse pakking.. Leuk hobbylusje dus weer.
En toch vind ik ze super hoor, die Turbodiesels 2. Powerrrrr!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met de Turbo2 in mijn Ambulance, modeljaar 1991, heb ik, voordat ik ‘m schorstte, 100.000 km probleemloos mee gereden.
Wel netjes mee omgegaan, dus lekker laten opwarmen, voor er echte belasting op ging.
Heerlijke blokken, genoeg koppel voor het trekken van aanhangers, moeiteloos een auto-ambulance met een DS Break erop getrokken, dan heb je toch 2 ton aan je kont hangen.
Mag eigenlijk niet, officieel is 1300 kg het maximale trekgewicht.
Het exemplaar, wat nu nog in de nog te ontmantelen Break uit 1988 ligt, gaat eerst volledig uit elkaar, voordat ik ‘m in m’n Berline lepel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ach in Duitsland mogen ze wel 1800 kg trekken.
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
voila, nu weet ik al veel meer. Ik dacht ook altijd vroeger gehoord te hebben dat de Turbo2 blokken nogal poreus waren, slechte staalkwaliteit, dus dat wordt hier bevestigd. Ik weet wel niet of er in dit exemplaar ooit al een nieuw blok of iets dergelijks in gezet is, misschien nog even navragen. Maar in principe moet ie dus vrij betrouwbaar zijn (het is ook niet voor dagelijks verkeer)
oja, de CX die ik op het oog heb is trouwens getaxeerd op 10000€, met de opmerkingen dat het er niet aan te zien is dat ie oveel gelopen heeft. Das toch al een mooi bedrag voor een CX (trouwens het eerste echt deftige taxatierapport dat ik gezien heb)
alvast bedankt voor alle info!














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een taxatierapport zegt eigenlijk niets. Zo’n auto moet je voor aankoop altijd door een echte specialist laten nazien…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hij mag op de brug geïnspecteerd worden door de verkoper bij een gekende vrouwelijke monteuse… dusja
ergens in raamsdonksveer ofzo…???












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat kost het eigenlijk als de kop scheurt om het te laten fixen?
Anders laat je het gewoon opknappen als het gebeurt, dan kan je weer een hele tijd fijn verder rijden.
Goed ik begrijp eigenlijk vanuit een ander topic dat je liefst een automaat heb.
Op dit moment heb je een Prestige automaat voor de deur staan, wil je die dan wel echt inruilen voor een diesel?
Een Prestige heeft ook standaard airco, dat zal je ook niet op elke diesel terug vinden.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel kms je per jaar gaat rijden en wat de wegenbelasting kost in België.
Maar in Nederland kost een diesel van na 1986 erg veel aan wegenbelasting en zal je flink wat kms moeten maken om dat geld terug te verdienen.
Gezien de leeftijd en km standen denk ik dat een CX diesel over het algemeen amper goedkoper in onderhoud is vergeleken met een benzine uitvoering.
Overigens vind ik een TRD Turbo 1 al niet al te vlot, maar ja dat is natuurlijk persoonlijk
Oh ja, met deze apparaten reden ze soms het eerst jaar al 700.000 km: http://www.youngtimer-magazine.nl/?p=1483
Vast niet met 1 motor






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
welnu, in belgie is de wegenbelasting voor een oldtimer (+25 jaar) voor allemaal hetzelfde, ik geloof iets van een 40€/jaar. En dat is dus net hetzelfde voor een 2CV als voor een SM, diesel of benzine, vandaar… dus ik moet niet veel kilometers rijden om het eruit te halen, want de belaasting is hetzelfde!
het is vooral het verbruik en de benzineprijzen die mij toch wat in de richting van een 22TRS of een Diesel duwen, je moet maar eens op en naar vanuit BE naar CitroMobile… en als je zo 3 auto’s onder je hoede hebt (lees, moet onderhouden en betalen) dan is de oude zuipschuit toch wel een slokop, hahaha (mijn airco moet trouwens bijgevuld, haha, €€€)
nuja, het is nog maar uitkijken, er is nog niks definitief, maar je kan maar geïnformeerd zijn.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Oh ja, met deze apparaten reden ze soms het eerst jaar al 700.000 km: http://www.youngtimer-magazine.nl/?p=1483
Vast niet met 1 motor
yeah right. 7 ton per jaar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic