Beste allemaal,
Ik wil graag een idee voorleggen wat ik wil toepassen op mijn 17jaar oude ZX’je. De 1.4i die hierin ligt begint jammergenoeg toch aardig kuren te vertonen. Cilinderwanden tonen ernstige slijtage, blok begint te scheuren etc. etc.
Oplossing: Ruilmotor of revisie!
Revisie wordt me te gortig, dan zit ik nogsteeds met een af en toe net niet toereikende 75pk…
Nou was het idee om er een v6 in te lepelen. Het klinkt uiteraard absurd, en kwam boven tafel in het cafe.
Waarom zou ik in vredesnaam veel geld in zo’n oude bak investeren? Omdat ze verder nog perfect is! Mensen denken dat ik een nieuwe auto heb, terwijl deze bijna even oud is als ik… Plus dat het de auto van mij en mijn vader was, na het overlijden van mijn vader is deze auto mij nog veel meer waard geworden!
Maar nou is de vraag: Hoe en Wat?
Dit had ik zelf bedacht:
V6 er in,
Schijfremmen voor en achter,
Grotere banden/velgen
Maar ik neem niet aan dat het bij die 3 dingetjes blijft. Het is serieus bedoeld, dus hulp is echt van harte welkom! En ik neem aan dat er mensen niet het nut van inzien, maar het is een pracht project dacht ik zo
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Stof tot nadenken….
Het is een lange adem…
Ik heb zelf een 2.1TD uit een Xantia in een 1.9TD Jumpy gelepeld en dat was al een behoorlijke weg, maar goed daar past het nodige nog direct.
Een ZX is al iets beter te doen, 306 wordt ook wel omgebouwd, maar makkelijk zal het niet zijn…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Het grote probleem is dat je de bak van een V6 kwijt moet en daarvoor moet je het subframe aanpassen. Alle andere zaken zijn met relatief gemak op te lossen(beetje gevoel voor elektronica benodigd).
Makkelijkste ombouw zou naar een 2.0 16V zijn.
De 2.0 turbo uit de Xantia/XM kan ook, maar dan ben je sowieso geld kwijt aan een ander spruitstuk/turbo omdat het schutbord in de weg zit. Daarnaast moet je opzoek naar een BE3R bak etc omdat je anders ook met een subframe aanpassingen zit.
Hey,
Dat het allemaal niet makkelijk zal zijn had ik me ook voor ogen gehouden, maar ik ben ook wel in voor een uitdaging! Een turbo blok wordt het niet. Turbo’s zijn mooi, maar alleen op diesels. De C2 VTS vindt ik ook alleen geweldig door het blokje wat zelf zoveel kracht heeft.
Een V6 roffelt lekker, en is ook geschikt voor cruisen en lange afstanden, dat vindt ik bij de turbo minder. Als ik op zoek ga naar een V6, is dat dan het makkelijkste om te kijken naar die van een Xantia, XM, P605, P406 of toch een veel ouder blok?
Alvast bedankt!
Heb je weleens met een Turbo CT blok uit de Xantia/XM e.d. gereden?
Als die ergens goed voor is, dan is het wel voor cruisen en lange afstanden.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vergeet vooral niet dat je na zo’n ombouw naar de RDW moet en dat dat niet zo makkelijk meer is….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wil je dat simpeler houden, dan moet je juist een 4-cylinder blijven gebruiken. Volgens mij is het dan niet zo ingewikkeld.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In ieder geval minder ingewikkeld. Een bezoek aan de RDW voor een keuring blijft verplicht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een ZX met 75pk lijkt me een genot!!! Ik kom niet verder dan 68PK.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Oke, het begint steeds meer vorm aan te nemen.
Het idee van de V6 blijft toch het meest aantrekkelijke voor mijzelf. De roffel en de manier van het brengen van het vermogen klinkt nogsteeds prima.
Dan komt voor mij nog de vraag: Handbak of automaatbak?
Hoe is dit qua inbouwen het makkelijkste? Niet alles moet natuurlijk via de makkelijkste weg, maar als een handbak qua afmetingen en plaatsing niet beter is dan een automaat moet dit natuurlijk een automaat worden (A)
Zit er verder nog verschil tussen de V6 blokken? Xantia XM peugeot etc?
Gegroet
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er rijden al ZX V6’en rond volgens mij met ES9J4 motoren.
http://www.youtube.com/watch?v=fjkNmVHFJqI
Als je het echt wilt, zou ik contact opnemen met die meneer. De lijst met problemen die hij al opgelost heeft gaat je weken werk schelen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
http://www.cardomain.com/ride/2145420/1993-citroen-zx
daar staan wat meer details
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De vraag of je een blok uit een XM / 605 nodig hebt of een 406 / Xantia zou je met enig zelfstudie kunnen beantwoorden om dan erachter te komen dat er wat verschil zit in de hoek van het eene blok, oud type en ander blok.
Daarnaast zal je achterkomen dat die van een Xantia / 406 wat compacter zijn opgebouwd.
Als je trouwens nog iets verder zoekt, kom je er trouwens achter dat in geval van een BE versnellingsbak, de aandrijfassen van een Xantia / ZX onderling uitwisselbaar zijn, officieel scheelt een paar mm, maar in de praktijk merk en zie je het niet.
Ik heb geen ervaring met automaten, maar volgens mij wordt deze, net als met een handbak, ook bediend met kabels bij de V6. In dat geval zou het niet veel uit maken. Alleen moet je dan even duiken in de koelcapaciteit van je radiateur. Of allicht uitzoeken of je de automaat ook kan uitrusten met een externe oliekoeler….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard