Totaal aantal Berichten: 1
- CX GTi Turbo
- Jumpy 2.0 HDi DC
Hallo, Ik ben Jan en sinds 10 jaar CX rijder en de afgelopen 2 jaar ook Jumpy rijder. Graag hoor ik van jullie of jullie weten hoe het juridisch zit bij het volgende probleem.
Ik kocht de Jumpy HDI 900 DC van 6 jaar oud met 69.000km op de teller in 2010. Een vriend was net een garagebedrijf begonnen en reed zelf ook een Jumpy. We hebben hem de opdracht gegund voor een grote beurt inclusief vervanging van distributiesnaar. Helaas ging dat mis en de motor stond enorm te bonken op drie pitten.De vriend heeft een beter geoutilleerde garage gevraagd om bijstand. Daar bleek dat cilinder 4 geen compressie meer had en dat de kleppen vervangen moesten worden. De compressie van de andere cilinders was goed. Deze garage heeft vervolgens opdracht gegeven een gedeeltelijke cilinderkoprevisie te laten uitvoeren door alleen de kleppen van de kapotte cilinder te laten vervangen. De kop werd daarna weer gemonteerd. De auto deed wat een auto moest doen maar het mooie motorgeluid van een bijna nieuwe motor was weg en we hoorden een geluid dat er vroeger niet in zat. We zijn hiervoor twee keer terug gegaan naar de vriend en de garage maar kregen het advies om het aan te zien.
Nu een half jaar verder begeeft de motor het opnieuw. Nu blijkt cilinder 3 geen compressie meer te hebben. Wij hebben onze vriend gezegd dat wij de huidige problemen in verband brengen met de verkeerde montage van de distributiesnaar. Hij is nu in de slag met de garage waaraan hij de klus heeft uitbesteed over de vraag of de problemen van nu met cilinder 3 aan deze garage verweten kunnen worden. Volgen jullie het nog?
De Citroën dealer meldde dat in zijn algemeenheid bij de revisie van de kop een risico wordt genomen door niet alle kleppen te reviseren, maar in opdracht van de garage alleen de kapotte kleppen te vervangen. Ook meldde hij dat als er binnen een jaar opnieuw soortgelijke panne ontstaat er recht is op garantie en dat daarover al jurisprudentie bestaat.
Hebben jullie tips en kent iemand deze jurisprudentie?