Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dan: over de vaccuumvervroeger. Een zeer bekend probleem!
Echter…. helaas zijn ze niet meer leverbaar. Als je geluk hebt vind je er nog eentje op een sloper, maar zeer vaak zijn die ook matig, of zullen door ouderdom spoedig overlijden.
Heb je al een halfelektronische ontsteking of nog met puntjes? (kon het bouwjaar zo snel niet terugvinden)
Niet dat het uitmaakt, want beiden zijn los niet meer nieuw te leveren en extreem moeilijk te vinden.
Edit: Ik zie nu ineens foto’s van je CX en zo te zien eentje van na 1982, dus vermoedelijk met halfelektronische ontsteking, right? Da’s op zich al heel fijn.
Overigens heeft CX Basis nog wel een complete unit te koop, maar dus alleen voor modellen met contactpuntjes, zoals deze:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=26445&products_id=4019
Wij hebben de allerlaatste (nieuwe!!!) vacuumvervroeger die ik nog had liggen enige weken geleden gemonteerd op een Athéna uit 1981, eentje met contactpuntjes dus. Die man wist niet half hoeveel mazzel ‘ie had, maar op = op.
Je zou eens wat specialisten kunnen bellen, maar het clubmagazijn heeft ze in elk geval niet meer.
Of zoeken op Citromobile, maar het is lastig zoeken, want ze lijken erg op elkaar en als er van die ongelabelde zooi in een graaibak ligt… ga de juiste maar zoeken.
Maar ik heb over dit probleem al veelvuldig nagedacht (jaja ) en de enige oplossing is een elektronische ontsteking à la 1-2-3 (maar dan minder prijzig) zodat de ouderwetsche vacuumvervroeger met membraan geheel overbodig raakt.
Ik heb plannen om dit op korte termijn door iemand te laten ontwikkelen. Als proefkonijn wil ik mijn eigen CX 20 Pallas (zelfde motor als die van jou) inzetten. Die heeft dus al halfelektronische ontsteking, maar nog wel dat vacuumdoosje, dat bij mij gelukkig nog prima werkt maar….voor hoelang??
Stay tuned!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké dan! Vandaag het project in gang gezet.
Als het allemaal loopt zoals mij werd uitgelegd, wordt straks die ellendige vacuumvervroeger overbodig en… ontstaat er bovendien een veel sterkere vonk met als gevolg: betere verbranding en dus een lager brandstofverbruik.
Het zou zelfs een optie zijn om de verdelerkap + rotor weg te laten en de auto met 4 losse kleine bobines te laten lopen, elke cilinder zijn eigen vonk.
Maar goed, eerst maar eens even een conventionele proefopstelling maken en zien hoe dat gaat.
Ben benieuwd!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Goed bezig, Leontien! Misschien ben ik toch maar bij met ‘n diesel… Vraag blijft hoe lang je nog in steden kan rijden met die ouwe hokken (milieulabels enz). Sorry, was even off topic.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Dat klinkt goed leo!
Inderdaad ze is van 84 dus met halfelectronische ontsteking, maar een andere (sterkere) ontsteking zou ik zeker wel zien zitten.
Wat zijn trouwens de plannen voor het prijsidee van jullie ontwikkeling of wat zijn de kosten van het 1-2-3 systeem? ik vind het prima om te wachten, het zou mooi zijn als er weer wat meer kracht was in de hogere toeren, maar echt haast heeft het niet.
Mvg,
Merijn
ps, ik zal zo even gaan kijken om mijn auto aan mijn profiel toe te voegen voor de duidelijkheid
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lucid schreef:Wat zijn trouwens de plannen voor het prijsidee van jullie ontwikkeling of wat zijn de kosten van het 1-2-3 systeem?
Nog geen idee, want ik wacht eerst op het proefmodel en dan gaan we zien wat de materiaalkosten zijn.
Ik denk dat het wel een soort ruilsysteem gaat worden (oude ontstekingshuis inleveren), zodat we nooit zonder huizen komen te zitten.
Prijs van de 1-2-3 weet ik zo niet (dacht iets van 300 euro ofzo), maar die bestaat dus niet voor de CX, omdat die een ander aandrijfsysteem van de verdeler heeft (geen vertanding maar twee nokjes).
Ik geloof dat men wel bezig is om die aan te passen momenteel, voor een ander forumlid, maar ik weet even niet meer voor wie en hoe het daarmee staat. En wat het gaat kosten dus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja helaas. Zelfde problemen, zelfde schaarse onderdeel (of misschien nog wel schaarser).
Hoe testen? Even dat slangetje eraf trekken, motor laten lopen en hard aan het slangetje zuigen. Gaat de motor versnellen, dan werkt ‘ie nog (of is in elk geval niet totaal gaar) maar gebeurt er niets dan is het membraan poreus geworden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
heeft er soms iemand een fotootje van dit kleinood? (ik heb hier nog een paar zakken originele CX onderdelen in verpakking liggen, maar weet van de helft niet wat het moet voorstellen,je weet maar nooit
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het is dat ufo-vormige bronskleurige ding aan de zijkant van de ontsteking. Dat ding met dat pijpje eraan dus.
Je hebt er alleen veel verschillende van, het is erg lastig ze te identificeren zonder voorbeeld van de oude.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
De problemen met de vacuumvervroeger en de mogelijke oplossingen, dat lijkt me nou echt één van de onderwerpen die er toe doen voor een CX GTI, net zo iets als de ontsteking voor de SM. Zou het wat zijn om vanaf de beantwoordingspost (169) van Leo een afsplitsing hierover te maken ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Het vervangen van het ding heeft voor mijn 2 litertje een wereld van verschil uitgemaakt dus om dat nou te beperken tot de GTI’s…...
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nee hoor, we beperken niets!
Geldt voor alle ontstekingen met dit systeem van vervroegen. Dus alles behalve de diesels en de 2500 IE modellen.
Maar je hebt gelijk Robin, we kunnen hier een apart draadje over beginnen. Maar ik wilde voorzichtig zijn, want mag het volgens de regels niet commercieel maken. Ik wilde er dus alleen melding van maken in antwoord op de vraag van Lucid.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Mwah, informeren over goede ontwikkelingen zonder oogmerk reclame te maken, daar is volgens mij weinig mis mee. Dat het dan spin-off heeft, wat mij betreft zij dat maar zo. Het is simpel, als de bedrijven die ‘dingetjes’ voor onze heilige koeien ontwikkelen een boterham kunnen verdienen, blijven ze leven. En als ze leven, blijven onze heilige koeien rijden. Er is overigens ook direct resultaat. Door verbeteringen rijdt je auto gewoon beter.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
La Léo schreef:Het is dat ufo-vormige bronskleurige ding aan de zijkant van de ontsteking. Dat ding met dat pijpje eraan dus.
Je hebt er alleen veel verschillende van, het is erg lastig ze te identificeren zonder voorbeeld van de oude.
hm, dat heb ik liggen denk ik, zal vanavond even foto maken en kijken hoeveel ik er heb…
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
als iemand er iets mee is: 2GX 5.478 533
van Weber carburatori (klinkt zalig toch)
is wel niet dezelfde van op de foto, maar als iemand kan zeggen voor welk model ie past? als ie niet past op mijn Prestige, mag ie gerust weg. (oja, ik heb er dus maar eentje :p)
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Voor de CX is 1-2-3 niet verder gekomen dan het prototype.
Waar buurman hier inmiddels al iets van 3 jaar probleemloos mee rond rijdt.
Onderdeel van een motormanagementsysteem om het ontstekingstijdstip af te kunnen stemmen op benzine of lpg.
Het gaat trouwens om een 22 Pallas uit ‘76.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Hohoho mensen,
Vaak wordt de schuld gegeven aan dit membraan (ja met een -n op het einde!), maar heel vaak is dat niet het probleem van niet vervroegen. In de verdeler zitten namelijk centrifugaalgewichtjes die door de centrifugaalkracht naar buiten vliegen en daardoor ook voor vervroeging zorgen.
Deze gewichtjes kunnen namelijk vast gaan zitten, en daardoor werkt de vervroeging niet meer. Dit komt door vervuiling en uitgewerkt vet.
Natuurlijk moet je dit vervroegingsmembraan checken op een juiste werking, maar eigenlijk is het nog beter om ook de verdeler open te maken, alle onderdelen mooi schoon te maken, te ontvetten en de centrifugaalvervroeging netjes terug te plaatsen en te voorzien van nieuw vet.
Pas dan ben je echt zeker van een goed werkende ontsteking!
Overigens heb ik een ontsteking met membraan dar inmiddels ruim 600.000 kilometer achter de kiezen heeft, en het werkt allemaal prima.
Doe er uw voordeel mee!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?