Hallo iedereen,
In oktober 2011 heb ik een supersprint einddemper & een nieuwe uitlaatbuis gestoken.
Omdat het toen heel snel moest gaan heb ik de pakking tussen de katalysator en de buis er niet tussen gestoken (heb wel geprobeerd, maar dan kreeg ik de bouten niet vast gedraait, die waren te kort).
Foto van mijn uitlaatsysteem: (pakking die ik bedoel is emg004)
http://www.partswiz.com/tregion/beta_ef/beta_e1/images/exh/sg_imgs/CNSAX11 003.jpg
Ik weet dat dit niet zo goed is, maar tot op heden nog geen problemen mee gehad.
Nu ben ik dinsdag naar de keuring geweest, en kreeg ik een tijdelijk keuringsbewijs omdat mijn lambda waarde te hoog ligt.
Kan dit te wijten zijn aan de pakking die er niet tussen zit ? Die man van de keuring zei dat de auto ergens vaste lucht zou trekken aan de uitlaat, dus dacht ik direct aan die pakking.
Zou een ECU reset mijn verbruik ook verlagen met deze uitlaat?
Mvg, DaxDimi
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Die pakking gaat het zeker niet zijn. Dit is na de cat, dus dat verandert niets aan de uitlaatgassen zelf.
Valse lucht moet je ergens onder de motorkap zoeken in het inlaat systeem.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik zou het maar bizar vinden moest m’n saxo valse lucht trekken, hij rijd SUPER, niks problemen mee.
Mijn vader zei dat het kan liggen aan het feit, omdat ik een meer open uitlaat heb, dat de motor gewoon eens afgesteld moet worden (carburatie).
Kan dat ?
Mvg
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Is niets aan af te stellen. De computer doet alles zelf. Ff resetten kan natuurlijk nooit kwaad.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
rij de motor eens goed heet en ga dan op de autoweg 120 in 3 kijk dat je net niet in de rode zone van de toerenteller zit doe dat een minuut of 5 efficienter dan zon co2 additief :d
nog even iets toevoegen eerst normaal warm rijden voor je de uitlaat even schoonblaast
Als je dat gedaan hebt even vragen in garage of ze even willen meten afhankelijk daarvan moet er mogelijk nog een paar acties genomen worden.
Het kan handig zijn om volgende dingen even te weten: Is het een benzine of diesel?
ps wat is je km stand zijn je luchtfilter / bougies recentelijk al vervangen?
De Saxo is een 1.1 benzine van 2001 met 108.000 km.
De luchtfilter, de oliefilter, de olie, en de bougie heb ik een jaar geleden vervangen (stond toen op 95.000 km).
Nu, m’n vader blijft beweren dat je via die diagnose stekker de auto toch kunt afstellen (benzine/lucht).
Uiteraard weet ik niet of dit kan aangezien hierboven staat dat dit automatisch gebeurd met sensoren e.d. (heb de ecu daarstraks al gereset, weet niet of het echt een verschil gaat maken ivm de lambda waarde).
Ik hoop dat ik geen te drastische dingen moet gaan doen om m’n lambda waarde omlaag te krijgen (voor de keuring standaard uitlaat erop zetten?) want anders word het wel krap, heb maar 2 weken de tijd met m’n keuringsbewijs.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
boukewerff schreef:Die pakking gaat het zeker niet zijn. Dit is na de cat, dus dat verandert niets aan de uitlaatgassen zelf.
Valse lucht moet je ergens onder de motorkap zoeken in het inlaat systeem.
Dat klopt niet! Bij mijn saxo zat er ook een lekje na de kat. Maar dat zorgt er voor dat de sonde geen goede waarden meet. Lekje gedicht en alles was goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Waarom zou je dan een verkeerde waarde hebben? De meting is immers alleen voor de cat. Als de boel echt helemaal los ligt na de cat en je geen tegendruk hebt krijg je natuurlijk wel een vreemd beeld. Een uitlaat hoort dicht te zijn, dus dat zo ik sowieso checken. Maar kan me niet voorstellen dat het ligt aan een hele kleine lekkage.
Maar hoe open is je uitlaat? Zitten nog wel dempers tussen neem ik aan?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Alles is standaard, buiten de eind demper.
Wel heb ik bij de montage van de uitlaatbuis & de demper géén pasta gebruikt, bij de keuring heb ik gezien dat er precies olie / andere vloeistof lekt (bevestigingsbeugel zag zwart door iets vloeistof achtig).
Dus ik veronderstel dat ik het beste alles eens demonteer, de pakking er netjes tussen steek (met eventueel langere bouten, moeten die hittebestendig zijn?), de afsluiting mooi dicht maak met pasta?
Ik ben trouwens van Belgie, keuring is hier denk ik wat strenger op zo’n dingen.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Demper lijkt mij geen probleem. Iets lekken is gewoon condens, dat is geen probleem. Ik zie het probleem daar nog steeds niet.
Ik zou de uitlaat van achter dicht houden en bij de koppelingen voelen of het lekt. Voel je niets en hoor je niets sissen, is de boel dicht genoeg.
In Nederland keuren ze een auto met een lekkende uitlaat sowieso af. Dus ik denk niet dat dat hier makkelijker is.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ok, morgen zal ik dat eens proberen. Alvast bedankt voor de hulp allemaal.
Morgen bel ik gewoon naar een citroen dealer en leg ik de situatie uit, in de hoop dat die me een concreet antwoord kan geven.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
boukewerff schreef:Waarom zou je dan een verkeerde waarde hebben? De meting is immers alleen voor de cat. Als de boel echt helemaal los ligt na de cat en je geen tegendruk hebt krijg je natuurlijk wel een vreemd beeld. Een uitlaat hoort dicht te zijn, dus dat zo ik sowieso checken. Maar kan me niet voorstellen dat het ligt aan een hele kleine lekkage.
Maar hoe open is je uitlaat? Zitten nog wel dempers tussen neem ik aan?
De meting bij de keuring wordt gedaan in het eind van je uitlaat. Na het lekje en de kat dus. Dicht het maar en laat dan opnieuw meten. Werkte bij mij ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zo meteen even naar Brezan rijden. Heb gebeld en ze hebben die pakking liggen. Nu hopen dat dit voldoende gaat zijn om toch door de keuring te geraken.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Laat even weten hoe het afgelopen is?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Beste,
rij al jaren 205 met hetzelfde blokje en heb er al legio gerepareerd. Heb vaker dit probleem gehad, remedie inderdaad even lekker mee scheuren. Motor goed warm rijden en dan eens een paar keer lekker doortrekken in de versnellingen, werkte altijd. Vooral vaker meegemaakt met autotjes met lage km stand en die veel kleine stukjes rijden.
In dit geval wel eerst de uitlaat dichten en evt kijken of ontsteking helemaal in orde is. Als dat verder in orde is, is het bovenstaande een goede optie. Injectie reiniger in de tank gooien en wil ook helpen.
Succes.