Olieprobleem en stotteren
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61

Gepost: 14 juni 2012 01:47 PM

Wel, we hebben een C4 1.4 16V van 2006, occasie gekocht in 2010 toen ie +-48.500 km had.
Alles gaat tamelijk goed ermee behalve 2 problemen… Crying or Very sad
Er zou normaal ongeveer 3 l motorolie in moeten zitten, maar regelmatig gaat het olieniveau lampje, bij het starten, enkele seconden aan. Confused
Tracht je dan het olieniveau na te kijken met de oliepeilstok, is dit bijna onmogelijk. Deze stok loopt niet mooi recht naar beneden, maar maakt 2 bochten. Is vaak zelf geheel droog. Neem je de olievuldop eraf, dan zie je toch wel olie. Confused
Regelmatig, zelf na nog maar 4.000 km te hebben gereden, toch maar olie bijvullen, soms zelf meer dan 1 liter! Shocked
De uitlaat geeft wel nooit blauwe damp af.
Nu heeft deze wagen bijna 70.000 km maar er is onlangs alweer meer dan 1,5 l olie bijgedaan.
Zou dit de koppakking kunnen zijn die lek is geworden?.
Dit is toch niet normaal op zo weinig km Confused:  #-o
Dan ook nog regelmatig stotteren en inhouden van de motor, soms zelf met stilvallen tot gevolg. Zou dit kunnen veroorzaakt zijn door benzine van slechte kwaliteit?  Of zouden er misschien problemen zijn met de lamdasonde,  filters, ...?
Alleszins dank voor reacties

Profiel  

atenzaz (ex gebruiker)
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194

- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Gepost: 14 juni 2012 02:03 PM
  [ # 1 ]

Lbarré, ik denk dat je hem toch een keer moet laten nakijken…het is namelijk niet normaal dat hij zo veel olie verbruikt…ik heb zelf een C4 1.6 16V en heb vorige week hem weggebracht voor de 60000 km beurt. Ik controleer zelf regelmatig het olie niveau en heb nooit olie hoeven bij te vullen.

Nu kan het best zo zijn dat de 1.4 wellicht toch meer verbruikt, maar echt normaal is het niet…

Zie je dan ergens rondom je motorblok olie? Of lekt het en heb je olie druppels onder de motor op de grond?

Al met al met het gestotter zou ik het maar langs de garage brengen, klinkt niet best.

Profiel  

Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 juni 2012 10:16 PM
  [ # 2 ]

Mijn 1.4 heeft na 16000km rijden praktisch niets verbruikt. Wel is bij mij vorig jaar de koppakking vervangen omdat deze flink wat olie door liet. sindsdien helemaal prima. de olie zag je bij mij ook goed op het motorblok liggen elke keer druppels olie die voorbij kwamen. dit was bij ongeveer 146.000 km.

het stotteren was bij mij alleen als de auto heel de nacht had stil gestaan(soms wel soms niet) en alleen de eerste 100m als ik de auto 30 seconden stationair laat draaien is er niets aan de hand.

nu een busje injector reiniger en de auto rijdt als nieuw.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook