Beste citroën liefhebbers,
Ik ben al een tijdje lid van citroenforum.nl, ben afkomstig van Belgie en Bx liefhebber! Ik ben reeds een paar jaar in het bezit van een citroen bx 1.9D van het bouwjaar 1992. Onlangs heeft de versnellingsbak en de koppeling de geest gegeven.
Nu heb ik de volgende vraag zou het mogelijk zijn om een motor met versnellingsbak van een 1.9D Xsara of een 1.9D van een Xantia in te bouwen in de bx? Op het eerste zicht zou dit wel mogelijk moeten zijn denk ik, maar hoe zit het dan met de aansluiting van de koppelingskabel, de aandrijfassen zijn die dezelfde, de hydrauliek pomp hoe zit het daarmee,... zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
groetjes,
Miel
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als de bak stuk is, maar de motor goed, zou ik alleen de bak wisselen.
Motor met bak van een Xantia kan, met de pomp hangt het ervan af of je wel of geen servostuur hebt. Maar alleen de bak van een Xantia kan ook.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die van een xsara zou ik niet zondermeer overwegen. Als dat een “DW8” motor is is het maar de vraag of het past. Daarbij is dat niet echt een toppertje qua duurzaamheid. Xantia motor gaat wel lukken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hilko16TZI schreef:Als de bak stuk is, maar de motor goed, zou ik alleen de bak wisselen.
Motor met bak van een Xantia kan, met de pomp hangt het ervan af of je wel of geen servostuur hebt. Maar alleen de bak van een Xantia kan ook.
de bx heeft servostuur. maar de motor heeft ook al wat kilometertjes op de teller, daarom zou ik alles vervangen, en een motor van een bx met weinig kilometers is niet zo gemakkelijk meer te vinden. daarom zou ik er een jongere motor in stoppen. ook een motor met versnellingsbak van een zx zou moeten passen dacht ik?
Totaal aantal Berichten: 11788
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eigenlijk alle XUD’s in NL hebben zo onderhand wel hele stevige kilometerstanden op de klok hoor. Ik zou dus vooral naar onderhoudsgeschiedenis kijken, voor zover die te achterhalen is. Als je nu een goed lopende machine onder de kap hebt, is er op zich geen reden om daar wat aan te doen: if it ain’t broke, don’t fix it. Maar goed, als je aan een bewezen frisse(re) motor kunt komen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je er niet teveel olie in moet gooien en hij heeft nog voldoende power, dan zou ik lekker een nieuwe versnellingsbak zoeken. Als je van hobby’en houdt is het natuurlijk wél een leuk project.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Als je van hobby houdt is een een snellere diesel inbouwen waarschijnlijk nog een leuker project, als een Turbo diesel of een XM 2.1 diesel
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
thomasc3vtr schreef:Als je van hobby houdt is een een snellere diesel inbouwen waarschijnlijk nog een leuker project, als een Turbo diesel of een XM 2.1 diesel
het is eigenlijk vooral als uitdaging dat ik het zie om er een jongere motor in te gooien, ik probeer nogal graag eens iets nieuws uit . Ook heb ik er al aan gedacht om er een snellere motor in te gooien, maar ik weet niet in hoeverre dit toegelaten is voor de jaarlijkse keuring.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik denk als het motorblok ongeveer dezelfde blijft (dus geen bezine in plaats van diesel en geen V6 in plaats van een 4 cilinder ofz.) dat het niet echt opvalt dat het een andere motor is dat je het dan kan doen zonder aan te geven, maar anders moet hij volgens mij terug gehomologeert worden en dat is echt een miserie. Dan moet je een speciale homologatiekeuring ondergaan en moet je 8 maanden wachten op een domme stempel.
Ik weet het niet heel precies hoe het in elkaar zit, maar ik denk dat het op zoiets neer komt.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Edit mod: Quoten op het laatste bericht voegt niets toe aan de leesbaarheid en is derhalve ongewenst.
misschien moet ik het er gewoon op wagen om een 1.9 turbo te plaatsen, ik zal eens informeren hoe dit juist in elkaar zit, lijkt me anders idd een leuker projectje er zal dan wat meer leven in men bx komen, want een 1.9 D is niet bepaald de snelste.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De motorsteunen ed passen.
De uitlaatspruitstuk zal men wel even over moeten zetten allicht.
Maar zolang je motor goed loopt, wat heet km’s, er zijn die 5ton gelopen hebben, zou ik geen onnodig blokwissel doen, maar gewoon een bak overzetten, dat past vaak 1 op 1.
Maar wat is er stuk aan je huidige bak dan?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:De motorsteunen ed passen.
De uitlaatspruitstuk zal men wel even over moeten zetten allicht.Maar zolang je motor goed loopt, wat heet km’s, er zijn die 5ton gelopen hebben, zou ik geen onnodig blokwissel doen, maar gewoon een bak overzetten, dat past vaak 1 op 1.
Maar wat is er stuk aan je huidige bak dan?
de satellietjes zijn door de bak naar buiten gevlogen
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dat is wat anders dan de 5e versnelling die naar zijn grootje is.
Dat probleem los je makkelijk op.
Succes met de wissel dan, in een dagje moet je wel klaar kunnen zijn, vergeet niet het afdekplaatje van het vliegwiel onderaan niet, anders wil de bak er zo slecht af
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
ik laat jullie zeker weten hoe de wissel verloopt, allesinds bedankt voor de reacties
Voorzover ik weet is de XUD9 nooit origineel met Turbo in een BX geleverd. Met Turbo gaat het altijd om de XUD7 dacht ik.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Klopt.
Voor de rest moet een Xantia blok zeker passen.
Als je geen 6+2 pomp met de ombouw wil kan je de BX pomp op de Xantia bak bouten normaal gezien, al is het niet bij allemaal mogelijk dachtik.
Voor de rest zal je enkel een TurboD koppelingskabel moeten steken ivm het andere koppelingsysteem tussen de BX D en Xantia D.
Van waar ben je trouwens?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.