Onderhoudsinterval
Lex8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 09-10-2011

Gepost: 16 juni 2012 07:38 PM

Na de gebruikshandleiding van mijn Berlingo 1.6Hdi gelezen te hebben, waar duidelijk in te lezen staat dat men alleen bij zware belasting van het voertuig na 15K moet binnenkomen voor onderhoud (anders om de 20K), ben ik op 20 000km op onderhoud geweest.
Die mens achter de balie ziet blijkbaar iedereen liever op 15K binnenkomen. En motiveerde dat ook met de zin:“Citroën schrijft voor dat…”.
Wie gaat hier eigenlijk op 15K binnen? En wie op 20K? En waarom?

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 juni 2012 10:11 PM
  [ # 1 ]

daar is al een hele discussie over hier op het forum…

idd voor de 1.6 hdi is het raadzaam om elke 15000 voor de oliewissel te gaan, omdat er in het verleden al turbo;s gesneuveld zijn…

Profiel  
 
Tentation
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 16 juni 2012 10:36 PM
  [ # 2 ]

Het beste is volgens mij onderhoud alle 20K maar olie om de 10K, een meerkost ja maar ook het gevoel dat je je Berlingo wat in de watten legt is toch zeker wel iets waard…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 juni 2012 11:03 PM
  [ # 3 ]

15000 is echt goed hoor…
doe ik ook met mijn 1.6 hdi..
en ik heb inmiddels mijn 4de auto met deze motor…

Profiel  
 
Maddock
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 14-03-2012

Gepost: 19 juni 2012 01:41 PM
  [ # 4 ]

ik ook elke 15k… gewoon uit gewoonte… deed dit met mijn vorige wagens ook en baat het niet, dan….
mijn vorige wagen +270.000km en reed nog als nieuw tot het bittere en spijtig genoeg plotse eind…

kanttekening: Hdi’s werken onder hogere druk dan andere dieselmotoren… kan beter vroeg onderhoud krijgen dan te lang te wachten en met brokken zitten. maar zowiezo zit hier altijd wat ruimte op dus niet panikeren als je op 21.000 nog niet bent langs geweest, wacht er dan gewoon niet te lang meer voor.

veel hangt ook af van ouderdom wagen… van gebruik; grote afstanden op autosnelweg? korte afstandjes waar motor amper kans krijgt om op te warmen? veel starten/stoppen?... bij laatste twee situaties kan je best niet te lang wachten en is 15k sterk aan te raden. Bij frequent autosnelweggebruik (en dus voldoende smering van alle onderdelen plus beperking roetaanslag) kan je al eens 5k langer wachten… aan jou de keus…

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook