BX 1.6 GTI
Aerootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-2012

Gepost: 17 juni 2012 02:18 PM

Dag allemaal,

Aan het rondneuzen op het citroenforum toch maar even geregistreerd.
Na een Visa, een BX en een CX overgestapt op Renault en Saab en nu tegen een hele mooie BX 1.6 GTI aangelopen….....in Portugal.

Er is mij weinig bekend van de 1.6 GTI (uit 1989).

Nu is mijn vraag of het de moeite waard is zo’n auto te importeren.
Simpelweg omdat de 1.9 GTI waarschijnlijk veel meer een liefhebbersauto is.

De BX in kwestie ziet er keurig uit, heeft 160k gelopen en is door een liefhebber onderhouden.

Graag hoor ik jullie mening!

Groet
Eelco

Afbeelding Bijlagen
BX 1.6 GTI.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 18 juni 2012 12:00 PM
  [ # 1 ]

Als de combinatie blok+bak hetzelfde is als in de 205 1.6 GTi, en daar ga ik voor het gemak maar even vanuit, dan is het helemaal geen gekke motorisering denk ik. De 205 1.6 GTi is ook een sterk onderbelichte uitvoering, terwijl dat model door de korte versnellingsbak toch nog echt vrij vlot is.

De BX ziet er verder mooi uit, maar het is natuurlijk wel een heel eind om ‘m op te halen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 juni 2012 04:58 PM
  [ # 2 ]

Bak/blok is dacht ik hetzelfde als van de 16TRi (en dan dus de multipoint injectie variant). En als dat inderdaad zo is, is het de vlotst sprintende BX. Sowieso is de 1.6 GTi leuk, omdat die hier niet geleverd is. Ophalen dus! Cool

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 18 juni 2012 05:39 PM
  [ # 3 ]

Als je er echt interesse voor hebt mag je niet twijfelen,ophalen zou ik zeggen indien ook de prijs een meevaller is natuurlijk.
Wist zelfs niet dat deze uitvoering bestond, leer hier nog altijd bij over citroen.
Auto ziet er zo te zien op de foto netjes uit. bye

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 18 juni 2012 10:18 PM
  [ # 4 ]

Ik wist ook niet dat het bestond. Het ziet er echt wel een mooie uit.

Je moet wel oppassen want de regelingen van auto’s in Portugal kunnen totaal anders zijn dan hier. Mijn vader had vandaag een patiënt die in Spanje woont en hij vertelde daar wat over hoe ze leefden en over hun systeem van auto’s enz. Als ze in Spanje een boete krijgen kunnen ze kiezen of ze die direct betalen met 40% korting of als ze ze gaan overschrijven. Als ze zeggen dat ze hem gaan overschrijven doen ze dat meestal niet, maar bij de verkoop van auto’s wordt de nummerplaat mee verkocht. Dus ook de boetes worden mee verkocht als die nog niet betaald zijn. Ook de keuring stelt in Spanje niets voor. Als je er mee naar het keuringstation kan rijden zijn dat al genoeg redenen om de auto er door te laten. Ze moeten wel alle testen als hier ondergaan, maar als een test zegt dat de auto moet afgekeurd worden krijgen ze toch mooi hun keuringsbewijs mee.

Ik weet niet hoe het in Portugal precies zit, maar ik zou toch ook eens goed informeren naar zo’n zaken dat je niet voor onverwachte verassingen staat.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Aerootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-2012

Gepost: 19 juni 2012 01:27 AM
  [ # 5 ]

Dank voor jullie reacties!

Bijgevoegd een fotootje van onder de kap.
De kenners zullen dan waarschijnlijk wel gelijk kunnen zien of het het blok van de 205 is.
Ben zelf gecharmeerd van Citroen, zo’n beetje alles van voor 1990, maar ben geenszins technisch.

Een collega van mij heeft een huis in Portugal en liep tegen deze BX aan vorige week.
Het ophalen zal geen probleem zijn, vakantie-vliegen heen-zoeven met BX terug.

De auto heeft 160000 gelopen, van eerste eigenaar, altijd garage gestald en voor 1500 mag ik ‘m meenemen.

Hoe die koppeling bekeuringen-kenteken zit in Portugal zal ik navragen. Mijn collega is Portugees en zal mij daar goed bij kunnen helpen!

Zal jullie uiteraard op de hoogte houden.

Afbeelding Bijlagen
BX onder de kap.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 juni 2012 08:17 PM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 juni 2012 08:47 PM
  [ # 7 ]

Ziet er goed uit hoor.
Mooi rood nog, al zou ik wel even goed kijken of die niet slecht overgespoten is. Naar mijn idee is er wel een kans dat de BX overgespoten is, het lijkt ook alsof de spiegel mee gespoten is.
Natuurlijk alleen maar een voordeel als de BX netjes overgespoten is Smile

De 1.6 GTi is hier in NL aardig zeldzaam Smile

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 20 juni 2012 07:53 PM
  [ # 8 ]

Mooie bak! Smile
Welke code heeft de motor?
Ik denk dat het de 115pk motor is, maar het zou ook kunnen dat er toch een 105pk in ligt.
Code motoren:
B6D/B6E/BGE = 115pk
180 Z = 105pk

Ik heb een aantal jaar met een BX 16TRi gereden (105pk), een heerlijk fel blok! Heb er nog eentje op de plank liggen Wink

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook