Hallo Citrofielen,
Ik heb een raar geval.
Mijn Xsara 1400 uit 1998 slaat af bij stationair draaien en houd in en sputtert tijdens het optrekken.
Ik heb het gasklephuis en de stappenmotor schoongemaakt (met remreiniger)
Het probleem doet zich nog steeds voor….
Ik denk nu aan de bougies en bobine…
Voordat ik die eraf ga halen ... Heeft iemand nog een ander idee?
Ik heb het hele forum al afgezocht maar kom er nog niet uit…
Wie o wie kan mij helpen?
BVD!
groet,
PJ
Xsara 16i break 2004, 2CV6 ‘80
C15d, BX 19tzi break, ZX 14i, ZX 14i break, Xsara 14i break, Xsara 16i break R.I.P.
Heeft niemand/iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Het begint nu echt vervelend te worden….
Ik kon vandaag met moeite op m’n werk en weer thuis komen
Als de motor goed warm is sputtert ie bij het optrekken bij lage toeren en blijft ie uiteindelijk wel
draaien bij stationaire toeren. Wanneer ik dan de motor uit doe en weer start slaat hij weer af als ik geen
gas geef??? Ik snap er niks van…..
Een reactie zou zeer welkom zijn…
Dan weet ik tenminste of ik het zelf kan verhelpen, anders toch maar naar een garage…
groeten,
PJ
C15d, BX 19tzi break, ZX 14i, ZX 14i break, Xsara 14i break, Xsara 16i break R.I.P.
Totaal aantal Berichten: 423
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Mijn Xsara had last van wisselende toerentallen, soms afslaan en ook veel sputteren en inhouden bij optrekken. Na het vervangen van de stappenmotor was dat opgelost, dus dat zou bij jou ook kunnen helpen. Maar kan evengoed iets anders zijn..
Bedankt voor je reactie!
Ik ben inmiddels bij een garage geweest waar we de stappenmotor hebben gewisseld.
Maar dat maakte geen verschil….
Dus volgende dag weer terug. Toen zijn de bougies vervangen en de originele stappenmotor er weer op.
Nog geen verbetering….
Daarna aan de computer en die gaf een storing aan in de verbinding van de stappenmotor met de centrale computer. Iets in de bekabeling of stekkers o.i.d. is mij verteld door de monteur. Zucht…
Ik denk dat ik alle kabels en stekkers maar es ga controleren en doormeten, misschien ?????
Ik houd jullie op de hoogte en tips zijn altijd welkom!
gr, PJ
gatver, ik heb precies hetzelfde, auto houdt in, slaat regelmatig af, alleen met warme motor rijdt hij goed.
Nu net voor de 4e keer naar de garage, gaskleppenhuis is schoon, bougies zijn al vervangen, ik WIL NU een nieuwe stappenmotor, ik lees er zo vaak over… ben klaar met dat gehik en gedoe van die Xsara….......
Bij mij zit de storing waarschijnlijk in de verbinding met de centrale computer.
Ik heb er drie verschillende stappenmotors op gehad en het probleem blijft.
Ik kan het niet vinden en ben er nu wel klaar mee!
Ik heb het stationair toerental flink opgeschroefd zodat ie blijft lopen maar dit is natuurlijk geen oplossing.
Samen met nog een lijst van mankementen wordt het een te duur grapje.
Het heeft mij doen besluiten om vandaag een andere Xsara te bekijken!
Een zwarte break 1600 uit 2000, die bij mij in de buurt bij een handelaar staat.
Leuke auto maar…... hij geeft maar 250 eurie voor de mijne
Ik kijk nog ff verder….
groet, pj
Nieuwe stappenmotor zit er in, toerenteller sensor, alles is bijna vernieuwd aan mijn auto, hij rijdt NU goed maarrrrrrrr… ik voel hem toch nog inhouden…. en de toerenteller doet soms nog raar, vooral ná regen!!! ik geef het nog ff niet op, want ik laat me niet gek maken door een auto!!!
Zo een soort problemen heb ik ook. Mijn auto stottert ook, houdt in en valt spontaan uit.
Ik heb nog niks gedaan. Momenteel niet financieel. Dus als ik iets zelf kan doen? Laat me weten bijvoorbeeld wat?
De stappenmotor enzo? Waar kan ik die vinden? En kan het geen benzine filter zijn? Bestaat dit?
psstt
P J schreef:Hallo Citrofielen,
Ik heb het gasklephuis en de stappenmotor schoongemaakt (met remreiniger)
[edit mod] quote gewist[/edit mod]
Pssst
Weet jij waar ik dit kan vinden? Ik ben totaal niet technisch aangelegd? En kan remmenreiniger niet kwaad hiervoor?
ALvast bedankt.
Mss een plaatje waar het zit? Of hoe ik dit kan aanpassen
Op je gasklephuis.
Dus een kwestie van dit voorzichtig los monteren en dan schoonmaken met remmenreiniger?
Er zou ergens een post moeten zijn van Bart-xsara met uitleg hiervan, maar kan hem niet vinden.
In Bartjes topic staan foto’s van het gasklephuis enzo!
Anders ff de zoekfunctie gebruiken, dan kom je er vast wel uit!
Succes!!
Ik heb zelf het probleem (nog) niet kunnen oplossen en ben nog op zoek naar een ander citroentje.
Best moeilijk met beperkt budget
ff Off topic:
Weet iemand misschien een c15 die te koop staat in het noorden van het land? bv Friesland?
Heb er vroeger ook 1 gehad en altijd spijt gehad dat ik em heb ingeruild voor een bx…(bx was top)
Ze schijnen behoorlijk zeldzaam te worden in Nederland…..
Gr, PJ
Lol!!
Ik heb uiteindelijk gewoon de stekker uit de stappenmotor gehaald en rij nu al 3 maanden vrolijk door!!
ps; ik zoek nog steeds een c15e….
Wij hebben een Xsara Break uit 2001 en bij een koude start slaat de motor ook een paar keer af en stottert en happert ook. Als de auto eenmaal warm is gereden dan is dat over. Na het vervangen van een aantal sensoren, schoonmaken stappenmotor, gaskleppen enz. heeft de garagage geconstateerd dat de computer defect is. Heeft iemand dit al eens eerder gehoord of weet iemand of je deze computer misschien op een voordelige manier ergens kan kopen. Is zo’n reparatie nog wel de moeite waard bij een auto uit 2001?
Bij mijn Xsara bleek het de mapsensor te zijn
Nu een C3 1.4 benzine 2004 en een C2 1.4HDI 2006.
Voorheen 2x een Xsara 1.6 1998, 2x een Xsara 1.8I 16V 2000 en een Xantia 1.8I 16V 1999.