Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Is het niet afhankelijk van airco of klimaatregeling?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
in principe zou het laten draaien van de fans enkel met contact aan en niet draaiende motor prima zijn. Dat is namelijk precies hetzelfde als er gebeurt met een tct die nog wel nadraait met contact uit.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Tuurlijk, maar dan moet je wel 10 min in je auto gaan zitten wachten…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
ik denk dat als je wilt nakoelen je eigenlijk niet zoveel keus hebt.
Doe je het immers met draaiende motor dan zal de temp weer oplopen zodra de motor uit gaat en de fans stoppen. vanaf dat moment is er namelijk totaal geen koeling meer anders dan de aanwezige omgevingstemperatuur onder de kap die behoorlijk hoog is.
de keren dat ik het doe is het misschien 5 minuten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn puzzel is opgelost.
Toen mijn Lexia het weer deed viel mij op dat de Blauwe Break een temperatuurmeter heeft die wel 5 graden teveel aanwijst.
Die koelfans gaan pas op topsnelheid bij ca 100 graden. Mijn meter staat dan al bijna op 110.
In het weekend naar de Italiaanse Côte d’ Azur gereden, met tegen het eind 32 graden buitentemperatuur. Probleemloos, bij de laatste stop begon de boel “dubbel” te draaien, zoals het hoort.
Verrukkelijke rit, gemiddeld 101 km/h over 1400 km, dat is dus 134 km/h waar dat kon. Gebruik 9,9 l/100 km. Voor een 3 liter Break niet slecht, lijkt mij. Wel het idee dat de RVS uitlaat daar aan bijdroeg.
Alles deed het zoals het hoort.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
bij 97 graden zouden de fans’s aan moeten slaan, of dat topspeed is durf ik even niet te zeggen.
Wat me opviel is dat als je de temp zit met draaiende motor, vervolgens zet je de motor af en draait daarna de boel weer op contact, je meter een andere temp, lager, aangeeft. Met draaiende motor krijg je dus een hogere temp te zien dan op alleen contact.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij een Franse rommelmarkt stond ik bij een prachtige Plymouth Barracuda, ik meen 1966.
Tijdens de hele rit één XM gezien.
Wel een Fransman die kwijlend rond de Break liep. Bleek er veel verstand van te hebben en schaamde zich voor het gebrek aan belangstelling bij zijn landgenoten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:
Verrukkelijke rit, gemiddeld 101 km/h over 1400 km, dat is dus 134 km/h waar dat kon. Gebruik 9,9 l/100 km.
Dat is niet gek, dat haal ik niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dan heb je wel verdomde lang doorgereden aan 1 stuk op een lange snelweg want zodra je een dorpje in duikte donderd je gemiddelde echt als een kaartenhuis in elkaar.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
1350 km snelweg op de cruise control en 50 km landweg. Maar dan nog, best blij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Nog ff ter info: de eerste (alle type 1?) TCT’s liepen na buiten het contactslot om. De promofilmpjes van Citroën maken hier ook uitgebreid gewag van.
Op z’n laatst vanaf type 2 lopen de ventilatoren niet meer na buiten het contactslot om. Lijkt me logisch, zonder actieve circulatie van het koelwater heeft koelen weinig nut voor de turbo. Het geheel is ook niet ideaal ingericht voor een thermosifon-systeem, anders kon ik me nog iets erbij voorstellen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Dat water flow argument snap ik wel maar is koeling, hoewle misschien minder efficient, niet nog altijd beter dan geen koeling?
Anders zou je ook niet de watertemp zien zakken als je laat nakoelen doordat je de sleutel op contact laat staan. Ergen sheb ik ook het idee dat doordat je de fan’s laat draaien je toch een zeker mate van flow krijgt door de water temp verschillen die dan optreden.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook al koel je maar een deel, de druk zal dan minder hoog oplopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En je blaast de hitte uit je motorruimte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Brian schreef:JanSr schreef:
Verrukkelijke rit, gemiddeld 101 km/h over 1400 km, dat is dus 134 km/h waar dat kon. Gebruik 9,9 l/100 km.
Dat is niet gek, dat haal ik niet.
Gisteren in één ruk de terugtocht, iets andere route, deels door Duitsland. 1314 km: Gemiddeld 116 km/h. Volgens de gebruiksmeter 9,6 l/100 km over de hele rit. Zeker voor een Break niet slecht.
Dan komt zo’n V6 echt tot zijn recht. Wind en bandengeruis, verder hoor je erg weinig.
Ongekende cijfers, maar zondags zijn de wegen lekker leeg, ook geen vrachtwagens. Om 70:00 vertrokken, om 20:50 thuis, onderweg anderhalf uur lunchpauze. De tripcomputer telt de stilstand uiteraard niet mee. Je kan wel stellen dat de auto helemaal in orde is nu, op de rechterbuitenspiegelverstelling na (gek genoeg doet de indexering het wel). Voor vertrek gaf de Lexia een storing in de Lambda sonde, geen idee wat voor effect dat heeft, ik merk er niets van.
De ijking was redelijk: Vetrokken met een volle tank. Bijgetankt op 720 km, er kon 71,2 liter bij, dus dat komt op 9,9 l/100 km.
Het allerbelangrijkste bij dit soort trips en het aanhouden van constante snelheid met de cruise control, zo mogelijk urenlang.
Opvallend vond ik dat je op vlakke stukken 141 km/uur op de gps kan rijden met 10 liter /100km. Ook in Duitsland kan dat nog maar zeer beperkt, op zeer veel stukken is zijn maxima van 130 en 110.
Geen temperatuurproblemen ondanks 35 graden in de Gotthardtunnel. De meter staat dan op 115, maar al het koelwater zit er nog in.
De Lexia wijst 5 graden minder dan de meter. Dan weet je nog niets, want welke van de twee heeft het meest gelijk?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop