airco pomp geen voeding
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 20 juni 2012 11:24 PM

Beste cf’s

Ik heb gisteren mijn airco laten testen op lekken en bij laten vullen dit was beide gewoon prima gedaan, dus geen lekken en zit weer 800 g koelstof in.

Maar in de garage kwamen we tot de conclusie dat de pomp niet aanging, er kwam geen spanning door de draad. Als we de pomp direct van stroom voorzagen deed die het wel dus daar ligt het niet aan.
Nu hebben we alle zekeringen nagekeken en die waren allemaal goed alleen kwam er geen stroom op een zekering aan de rechter kant die verantwoordelijk zou moeten zijn voor de airco (weet zo direct niet welk nummer).
Om te testen hebben we daar even zelf spanning op gezet maar dit mocht ook niet baten de pomp ging niet aan.

De zekeringen onder de motorkap waren ook gewoon goed. Nou is mijn vraag waar het aan kan liggen dat de zekering geen stroom krijgt en waar het aan kan liggen dat de pomp geen signaal krijgt.

op vraag 1 zei de monteur mij dat hij eventueel bij een sensor zou kunnen liggen die kijkt of het systeem nog gevuld is zou dit niet het geval zijn dan geeft de sensor geen stroom door aan het airco systeem, vandaar geen stroom op de zekering.
zou dit kunnen en zo ja waar kan ik die vinden om door te meten?

mvg alex

Profiel  
 
jan b
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008

- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Gepost: 22 juni 2012 04:32 PM
  [ # 1 ]

Hallo Alex,

Bij mijn vorige Xsara was er ook plotseling een probleem met de airco. De magneetkoppeling werkte niet goed waardoor de compressor niet inschakelde.
Hierdoor klapte er een zekering uit. In het zekeringkastje in de auto, zat bij mij bovenin een schroef, losdraaien en daar zit nog een blokje achter waar zekeringen in zitten, ook die voor de airco.Een zekeringkastje met dubbele bodem dus eigenlijk.
Maar er is natuurlijk wel meer aan de hand als de zekering bij jou auto er uit klapt, dan wel er geen spanning op de pomp staat.
Bij mij was het dus een kapotte magneetkoppeling die kortsluiting veroorzaakte.
Is jou garage een “echte” aircospecialist of eigenlijk alleen maar een vulstation?
Zonder reclame te maken, ik heb kortgeleden mijn huidige auto bij een aircospecialist in Bunschoten gebracht met wat probleempjes, bij een ander bedrijf lukte het niet, de klachten kwamen terug. Nou super.Hij werkt weer perfect hoor.

Succes in ieder geval.

Met vriendelijke groet,
      Jan

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG

Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
      Saxo 1.1i SX
      Xsara Coupe VTR 1.6
      Xsara Break 1.9D

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 23 juni 2012 09:49 AM
  [ # 2 ]

Hey jan dank je voor je reactie het is wel een specialist want dit waren.even snel een paar tests maar op afspraak zou die het vinden alleen tja doormeten enzo kan ik vaak ook en vindt ik wel interessant .

Enig idee waar die koppeling zjit? Ik ga in iedergaval de zekering nakijken

Alvast bedankt

Profiel  
 
jan b
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008

- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Gepost: 23 juni 2012 11:03 AM
  [ # 3 ]

Hallo Alex,

Als je voor de auto staat, links onder zie je de aircopomp. Met die poelie waar meerdere groeven in zitten. Daar zit ook die magneetkoppeling in. (ik doe een poging er een foto bij te doen)
Nieuwe pompen zijn prijzig maar het aanbod van vervangende is behoorlijk groot, b.v. marktplaats.

Afbeelding Bijlagen
aircopomp.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Met vriendelijke groet,
      Jan

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG

Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
      Saxo 1.1i SX
      Xsara Coupe VTR 1.6
      Xsara Break 1.9D

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 24 juni 2012 10:07 PM
  [ # 4 ]

Gezien het feit dat de airco wel werkt als je de compressor zelf van spanning voorziet, lijkt me het probleem in de aansturing te zitten. Laat de compressor dus maar even met rust.
Heb je de eenvoudige airco of de climate control (met de tekst ‘auto’ op de ventilatorknop)? Dat maakt nogal uit voor de aansturing.

De eenvoudige regeling heeft een pressostaat in het airco-circuit, en een temperatuursensor in de verdamper. Als de druk in het circuit te laag is schakelt de airco niet in. Deze sensor kan stuk gaan.
De tempsensor schakelt de airco uit als de temperatuur van de verdamper te laag wordt, ook deze kan stuk zijn of verlopen. Verder moet de blower aanstaan. Slaat de koelventilator van je radiator wel aan?

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 24 juni 2012 11:36 PM
  [ # 5 ]

Ja de pomp is echt het laatste dat ik wil testen omdat die volgens de garage wel goed is als ik hem zelf van spanning voorzie.

battle_short schreef:

Gezien het feit dat de airco wel werkt als je de compressor zelf van spanning voorziet, lijkt me het probleem in de aansturing te zitten. Laat de compressor dus maar even met rust.
Heb je de eenvoudige airco of de climate control (met de tekst ‘auto’ op de ventilatorknop)? Dat maakt nogal uit voor de aansturing.

De eenvoudige regeling heeft een pressostaat in het airco-circuit, en een temperatuursensor in de verdamper. Als de druk in het circuit te laag is schakelt de airco niet in. Deze sensor kan stuk gaan.
De tempsensor schakelt de airco uit als de temperatuur van de verdamper te laag wordt, ook deze kan stuk zijn of verlopen. Verder moet de blower aanstaan. Slaat de koelventilator van je radiator wel aan?

Ik heb wel een auto stand bij de regeling van van de ventilator snelheid maar dat bedoel je zeker niet?

of me blower aanslaat je bedoeld de fan in de auto? die blaast sowieso altijd zachtjes maar gaat niet harder als ik de airco aanzet. koelventilator van mijn radiator je bedoeld de grote fan aan de voorkant van me auto? die kan aan gaan maar of die aangaat wanneer ik me airco aanzet weet ik niet zal dit is checken. BTW kan ik die sensoren ergens zelf vinden zonder dat ik de druk van me systeem haal en deze doormeten?

MVG Alex

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 25 juni 2012 10:16 PM
  [ # 6 ]

ik heb even gekeken alle zekeringen zijn nog heel, maar ik krijg nog steeds geen stroom uit de aansluiting op de pomp zeg maar het draadje dat ervoor moet zorgen dat die aangaat

MVG alex

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 juni 2012 12:57 PM
  [ # 7 ]

Wat al een aantal keer gezegd is, je moet de druksensor controleren die kijkt of er nog genoeg druk op het circuit staat. Als deze kapot is dan krijgt de compressor geen stroom.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 26 juni 2012 01:44 PM
  [ # 8 ]

Dat wil ik ook gaan controleren alleen weet ik niet precies waar die zit en hoe ik die zou moeten controlenen

Dus weet iemand misschien hoe ik dit doe?? Gr alex

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juni 2012 02:07 PM
  [ # 9 ]

De druk sensor zit of in de leiding, of op de pomp of op de droger.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 26 juni 2012 02:58 PM
  [ # 10 ]

Ah oke dus ik kan dat niet zelf controleren ??

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 juni 2012 03:03 PM
  [ # 11 ]

Ik zou denken van wel maar ik ken de details van die sensor niet. Maar de airco experts moeten dit zeker kunnen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 26 juni 2012 03:05 PM
  [ # 12 ]

Ja oke heb morgen toch al een afspraak dus laat ze er gelijk even.naar kijken alvast bedankt keep you posted

Profiel  
 
alex1602
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-12-2011

Gepost: 27 juni 2012 12:00 PM
  [ # 13 ]

de garage belde net en me pomp lekt ookal draait die niet….. dus is duur geintje om te maken grr heb echt spijt van die auto heb hem nu 3 jaar bijna koste toen 3500 euro en heeft me tot nu toe 2385 euro gekost aan reparaties :/ grrrr

maja vraagstuk is voor nu dus opgelost Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook