1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Lampen staan te hoog na plaatsing andere halogeenlampen
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1226

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 20 juni 2012 11:36 PM

Hallo allen,

Ik heb onlangs mijn halogeenlampen vervangen door een ander fabricaat die gedeeltelijk gevuld zijn met xenongas (dat staat tenminste op de verpakking). Het doel hiervan was om meer licht te krijgen (xenonlampen plaatsen gaat me net iets te ver)want ook ik vind zoals velen de lichtopbrengst wat karig. Ik heb nu inderdaad iets meer licht maar heb het gevoel dat de lampen nu te hoog staan. Er wordt al geregeld met lichtsignalen naar mij geseind. Ik snap niet hoe dit kan. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2012 02:11 AM
  [ # 1 ]

Misschien per ongeluk aan de afstelling gezeten bij het wisselen van de lampen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3244

Gepost: 21 juni 2012 08:30 AM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk zitten de lampjes zelf niet goed. Het is best een gepriegel om ze goed op hun plaats te krijgen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 21 juni 2012 01:38 PM
  [ # 3 ]

Ik heb niets aan de verstelling gedaan. Mijn eerste gedachte was ook dat de lampjes niet goed zouden zitten maar ik dacht echt dat ik ze goed had zitten.

Ik zal het nog eens checken en dan horen jullie het alsnog.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 21 juni 2012 02:28 PM
  [ # 4 ]

ik denk ook aan lampjes die er verkeerd inzitten. Je komt ze soms wel eens tegen, auto’s die de hemel proberen te verlichten.
Je kunt het vrij eenvoudig controleren door even een doek te nemen en die over je koplamp te hangen. Dan kun je perfect het lichtbeeld zien overdag.

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 21 juni 2012 02:57 PM
  [ # 5 ]

Armoedige lampjes die geen goed beeld geven ? (half gevuld met xenon-gas; zo’n lampje waarvan de verpakking vol met lof-kreten staat ?) Zomaar een wilde gok.
Ik vond de Osram Night Breaker een openbaring in de XM, als je die nou eens te pakken krijgt. Ik meen dat ik ze in de super in Frankrijk gekocht heb….

EDIT: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857461/Osram-Osram-Night-BreakersupsupPlus/0315011&ref=list

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 21 juni 2012 03:34 PM
  [ # 6 ]

Als de gloeidraad niet op de juiste plek zit in de lamp heb je dat. Gewoon iets lager stellen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 21 juni 2012 11:45 PM
  [ # 7 ]

Het lampje zat inderdaad niet goed… Er zit een soort bolletje op de vlakke plaat en die moeten precies in de houder van de koplamp vallen, dat deed deze dus niet.

En ik ben erachter gekomen dat de reflector niet helemaal vast zit in de behuizing, het lijkt wel of 1 van de stelschroeven los zit, je maakt wat mee met je dame.

Ik zal binnenkort eens kijken hoe ik die stelschroef weer vast kan zetten

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 21 juni 2012 11:48 PM
  [ # 8 ]
JaapJ schreef:

Armoedige lampjes die geen goed beeld geven ? (half gevuld met xenon-gas; zo’n lampje waarvan de verpakking vol met lof-kreten staat ?) Zomaar een wilde gok.
Ik vond de Osram Night Breaker een openbaring in de XM, als je die nou eens te pakken krijgt. Ik meen dat ik ze in de super in Frankrijk gekocht heb….

EDIT: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857461/Osram-Osram-Night-BreakersupsupPlus/0315011&ref=list

Ja, zo’n lampje en ze geven inderdaad iets meer licht.

Die Osram lampen zijn wel heeeeeeeel erg duur of zijn ze in Frankrijk goedkoper?

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 21 juni 2012 11:49 PM
  [ # 9 ]
gompy58 schreef:

ik denk ook aan lampjes die er verkeerd inzitten. Je komt ze soms wel eens tegen, auto’s die de hemel proberen te verlichten.
Je kunt het vrij eenvoudig controleren door even een doek te nemen en die over je koplamp te hangen. Dan kun je perfect het lichtbeeld zien overdag.

Een doek over je koplamp? Uhhh sorry, kun je dat eens toelichten? Dan houden ze toch al het licht tegen?

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 22 juni 2012 01:18 AM
  [ # 10 ]
Ed P schreef:
JaapJ schreef:

Ja, zo’n lampje en ze geven inderdaad iets meer licht.

Die Osram lampen zijn wel heeeeeeeel erg duur of zijn ze in Frankrijk goedkoper?

Ja, die waren in Fr goedkoper inderdaad…..

EDIT ,maar ik zie dat dit alweer de night breaker plus is.

Hier wat goedkoper:
http://handelsgigant.nl/index.php/verlichtingen/osram-verlichting/osram-h1-night-breaker-plus.html

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 22 juni 2012 01:43 AM
  [ # 11 ]
Ed P schreef:

En ik ben erachter gekomen dat de reflector niet helemaal vast zit in de behuizing, het lijkt wel of 1 van de stelschroeven los zit.

Ik zal binnenkort eens kijken hoe ik die stelschroef weer vast kan zetten

Aan het einde van de kabel die je draait d.m.v. je stelknop zit een bolletje .
Dat bolletje zit geklemd in een soort plastiek kommetje die aan je reflector vast zit.
Dat bolletje wil er wel eens uitschieten door te veel uitdraaien van je stelknop of door werkzaamheden , wellicht kun je het zo terugduwen, evt. je stelknop naar binnen draaien tot `ie wel pakt en daarna weer terug om de lichtbundel weer af te stellen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 22 juni 2012 07:54 PM
  [ # 12 ]

Dirk, bedankt voor de tip, dit is inderdaad het geval bij mij alleen krijg ik hem niet terug.

Moet ik de grill demonteren om er beter bij te kunnen?

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 23 juni 2012 01:00 AM
  [ # 13 ]

Ja , eigenlijk moet het glas er af .
Wat je kunt proberen eerst is de afstelknop helemaal naar binnen te draaien , dus dan draait het kabeltje met de klok mee zich dieper in de behuizing.
Je hebt kans dat `ie dan er in “plopt”, daarna voorzichtig terug tot de lamp goed is afgesteld .
Doet `ie dat niet , dan het glas er af en dan moet je grilletje er ook af .
3 boutjes bovenop de grill, 2 onder je stadslichten en 2 in je grillrooster, stukje cake hoor.
De lamp zit met 3 boutjes vast, 2 boven en 1 verstopt onder/achter.
Stelknoppen kun je er aftrekken , zitten geklemd om de kabel .
Let er wel op ( dat ging bij mij een paar keer fout), dat je genoeg afstelruimte laat naar onderen zowel als naar boven van je reflector.
Als je namelijk je kabel eerst helemaal naar buiten draait met het bolletje nog los en hij plopt er in, en je zet dan je afstelknop er op als je alles weer gemonteerd hebt, dan kun je het licht aleen nog maar naar binnen draaien en niet meer naar buiten en dus niet goed meer afstellen!
Dus : glas er af ,bolletje er in d.m.v.kabel waar de losse afstelknop op zit , reflector in een gemiddelde stand zetten , afstelknop er weer af , boel monteren , afstelknop er natuurlijk weer op van boven , afstellen licht .
Vat je `em nog ?
Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 23 juni 2012 03:30 AM
  [ # 14 ]
Ed P schreef:
gompy58 schreef:

Een doek over je koplamp? Uhhh sorry, kun je dat eens toelichten? Dan houden ze toch al het licht tegen?

Heb ik van een monteur een keer geleerd. Overdag is het niet altijd even eenvoudig om te zien of de lamp wel op de juiste manier in de fitting zit. Dan kun je idd de boel losmaken aan de achterkant en het bekijken, maar niet elke fitting is even eenvoudig bereikbaar.

de betreffende monteur pakte een wapendoek( dienstijd…), een wat dikke doek is dat, en hield tegen het glas van de koplamp. Je ziet dan heel goed hoe het licht door het glas heen gaat. Als een lamp dan ondersteboven is geplaatst zie je dat direct, ook in het volle daglicht zonder dat je word verblind.

een dunne theedoek is onvoldoende, maar bijvoorbeeld een badstof handdoek werkt prima.

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 11 juli 2012 01:44 PM
  [ # 15 ]

Dirk, bedankt voor je uitleg, het kommetje lag uit de reflector in het lamphuis, met wat geknoei en veeeeel geduld is het gelukt het hele zootje weer netjes in elkaar te krijgen.

Nu nog even lampen stellen, even kijken of ik in het donker een vlakke ondergrond en een bijbehorende muur kan vinden, anders maar naar de garage…..

Ik begrijp alleen het verhaal van het instellen van de afstelknop niet, als het hele zootje in elkaar zit kan ik gewoon twee kanten op stellen, hoe ik het ook in elkaar zet, als ik hem in de uiterste ingedraaide stand zet staat hij natuurlijk veel te laag maar dat kan ik dan weer terugstellen

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook