6 van de 12
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Damn een lijstje van APK afkeur
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juli 2012 07:52 PM
  [ # 76 ]
Freek1971 schreef:

Grappig dat Waterman en GoodOldDiesel het eigenlijk volkomen met elkaar eens zijn en er toch een venijnige discussie ontstaat… Conclusie is natuurlijk dat een overmatig slippende koppeling niet mag. Een beetje, of één met een gebruiksaanwijzing, mag dus wel.
Mijne slipt ook, optrekken moet vrij rustig, maar ik haal nog 130. Terecht dat mijn keurmeester, die ik graag mag en die ik daarom bij voorbaat al op de koppeling wees om hem niet in de problemen te brengen, dit zonder meer goedkeurde. Zolang ik sneller op gang kom dan een volstrekt APK-waardige bus uit de jaren ‘70 zie ik de verkeersveiligheid nog niet in het gedrag komen.

Bovendien, je ziet echt maar weinig mensen die op 130-stukken niet boven de 70 komen vanwege mechanische defecten… Naast het oerwoud van regeltjes werkt het gezond verstand nog prima. Dat mensen met zulke kwalen doorrijden en daarmee anderen in gevaar brengen is onzin.

Goed, nu mijn eigen koppeling eens vervangen!

Ik heb er rustig 170 mee gedaan hoor op de snelweg. Maar goed de plaat ligt er en morgen ga ik beginnen met het blok loshalen.

Even een vraag tussendoor, hoe vast draaien jullie de bollen. Drie van de vier zaten zo vast dat alleen heel veel zwaar geweld ze los kregen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juli 2012 07:56 PM
  [ # 77 ]

Gewoon goed handvast, niet meer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juli 2012 08:10 PM
  [ # 78 ]

Thx, dacht ik al dat heb ik dus ook zo gedaan.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2012 04:14 PM
  [ # 79 ]

Maar dat neemt niet weg dat ze over een tijdje dus weer net zo vast kunnen zitten!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juli 2012 04:14 PM
  [ # 80 ]

En dat komt omdat de cilinder van aluminium is en de bol zelf van staal..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 juli 2012 05:41 PM
  [ # 81 ]

Is dat op geen enkele manier te voorkomen? Invetten of iets dergelijks?

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 24 juli 2012 10:54 PM
  [ # 82 ]

Nee, valt niet te voorkomen, maar zo vast zitten ze meestal eigenlijk niet. Als je er met de luchtsleutel op trilt bij het losdraaien zijn ze zo gangbaar. Goed drukloos maken helpt ook, dat is zelfs essentieel.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juli 2012 10:57 PM
  [ # 83 ]

Maar niet voor je de bol een half slagje los hebt, want anders draait de cilinder en nek je de leiding….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 24 juli 2012 11:00 PM
  [ # 84 ]

Ja, dat wel en zoals met alles: kijken wat je doet

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 26 juli 2012 07:54 PM
  [ # 85 ]

De bollen zijn los gekomen hoor. Gewoon onder het motto ” Geweld kan u redden”. En daarbij zijn de leidingen ook nog eens heel gebleven.

Echter nu is er een ander probleem ontstaan van een heel andere orde. Daar de koppeling slipte, heb ik het blok gedemonteerd. Waarbij uiteraard ook het nodige vast zat, maar geen getreur eruit is eruit nietwaar. Vanmiddag de zaak eens grondig schoon gemaakt (ik geloof dat de auto een kilotje of tien lichter is geworden). En de bak van de motor gescheiden, welnu de reden van een slippende koppeling is niet zozeer dat de plaat versleten is maar nat van de olie. En aan de bakzijde natter dan de blokzijde. Ook het koppelingshuis was behoorlijk nat van de olie. Het lijkt erop dat de kering van de primaire as in de bak lekt. En deze zit zo te zien aan de binnenkant, om eerlijk te zijn volgens mij is het nog niet zo een eenvoudige klus om dit op te knappen, heeft iemand hier ervaring mee?

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2012 08:21 PM
  [ # 86 ]

En de krukaskeerring?  Hoe is die?
Want meestal is het die keerring die lekt en de boel laat slippen.
Door te ruiken aan de gespatte olie kun je wel vaststellen of het bakolie of motorolie is.

Voor vervangen van die prise-as keerring moet inderdaad de hele bak uit elkaar ja….  very very sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 juli 2012 08:49 PM
  [ # 87 ]

Ben je dan niet makkelijker af met een ruilbak?
Maar ja dan weet je ook soms weer niet wat je koopt, dus ja…

Hopelijk is het gewoon die keerring, die wil je met deze operatie toch al vervangen Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2012 08:52 PM
  [ # 88 ]

Een ruilbak? Je bedoeld een andere gebruikte bak denk ik? Tja, je zegt het zelf al een beetje… Dan weet je ook niet wat je koopt. Dan kan je beter deze bak laten opknappen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 juli 2012 08:56 PM
  [ # 89 ]

Wellicht een optie als je er eerst zelf nog mee kan rijden?
Maar ja dan moet die ook weer uit de auto getrokken worden…

Een bak reviseren is qua kosten nog wel te overzien toch?

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2012 09:16 PM
  [ # 90 ]

Ik vermoed ca. € 700 of iets in die richting.
Zelf doen is ook een optie, maar hangt af van de handigheid van martinbap.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
6 van de 12
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook