Ik heb het vaker meegemaakt dat een L tripode lastig uit de de bak komt maar met moed beleid en trouw is het me toch altijd gelukt. Heb vaker uiteindelijk succes gehad door de tripode te bevriezen met de co2 blusser. Dan krimpt ie en dat geeft blijkbaar net genoeg ruimte im het veerringetje vrij te geven. Nu heb ik er een die ik met geen mogelijkheid uit de bak krijg. Dat kan natuurlijk niet waar zijn.. Iemand een advies?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ouderwetse bandenlichter voor autobanden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Precies. En dan zorgen dat de as loodrecht horizontaal staat en nergens wringt.
Van onderaf een vork ertussen zetten tot ‘ie net ‘aan’ is, dus niet scheeftrekken !! en dan van bovenaf precies tegenover waar de vork zit een lang ijzer ertussen steken en met een grote hamer een harde klap erop geven, zodat de vork naar beneden klettert en het tripoïdehuis eruit. Als je het goed doet dus…. en niet al scheef bent gegaan in een eerder stadium.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Twee bandijzers, een boven en een onder heeft niet gewerkt! Klinkt idd goed om ervoor te zorgen dat de uittrekkracht exact centrisch op de tripode komt. Morgen maak ik een hulpstuk aan de slagtrekker zodat de slagkracht axiaal en in de centerlijn komt. Wat een bud constructie is dit toch.
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

samuel schreef:Twee bandijzers, een boven en een onder heeft niet gewerkt!
Nee, daarom schreef ik ook: Tik een VORK aan de onderzijde strak tussen bak + huis.
Dan met een lang recht bandijzer (beste is een hele lange beitel van ca. 60 cm lengte ofzo) daar exact tegenover een harde tik (of meerdere) verkopen.
Met twee bandijzers tegelijk wrikken heeft inderdaad geen enkele zin.
Geen slagtrekker nodig hoor.
NB: Héél soms lukt het ook op deze wijze niet hoor, dan moet de hele bak eruit als je ‘m er persé af wilt hebben. En dan nog moet je hakken.
Inderdaad, ik heb een keer de bak eruit moeten halen.
Erg fijn even een aandrijfas wisselen.
Ik heb stiekem er wel eens over nagedacht wat er zou gebeuren als je de clip ring weglaat.
Heeft iemand daar ideeen over?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Als je het clipje weglaat komt de tripode uit de bak. Het is me al eens overkomen dat ik niet goed genoeg gecontroleerd had dat ie werkelijk vastzat dat de tripode bij het rijden naar buiten kon komen. Geeft een werkelijk lelijk effect op de werking van de aandrijf as. Klappen trillen e.d niet goed iig. Een alternatiefe methode om de tripode op z’n plaats te houden en toch handig demonteerbaar zou wel aangenaam zijn
@leontien
Ik neem aan dat je zo’n vork bedoeld? In de maat 31 tussen de vorken heeft dat levertijd en 45 pleurie.
Ik heb de bak ernaast liggen maar dat is een slachtpartij met die tripode. Dat gaat niet lukken zoder schade ben ik bang. Ik heb met vier beitels tussen de bouten zitten hakken nog niet eruit te krijgen.
Dit ringetje vond ik op een oude tripode. Die heb ik er dus ook uitgehakt. Het kan wel maar….is wel even stoeien.
Ik gebruik altijd een 6 hoekige steenbeitel van 3cm doorsnee waarvan de punt 4 kanten heeft, met 1 of 2 mokerslagen heb ik hem er dan af. Punt is ong 4-5cm lang. Je kunt ze vinden in de bouwmarkt. Het is belangrijk de de punt niet te lang is, de hoek wordt dan te klein en kun je niet genoeg zijwaartse kracht tegen de tripoide krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Goede raad is voorraad
Maar soms…..lukt het gewoon echt niet.
CX GTi Turbo 2 - All Black

Dat is waar.
Maar verkeerd beginnen kan resulteren in hem er uiteindelijk niet afkrijgen. Hoeft in dit geval niet zo te zijn (hoho!), maar op de manier zoals Redbird beschrijft lukt het meestal in de eerste poging. Mits je ‘m niet eerst scheef slaat dus!
Maar misschien is dit helaas zo’n geval… dat het gewoon écht niet lukt.
Het is niet m’n eerste aandrijf as maar duidelijk wel de meest weerbarstige tot nu toe. Het is simpel als je naar dat uitgehakte ringetje kijkt. Dat ding was te groot al bij montage te ver opgerekt bij het op de as zetten. Of inwendig zo vervuild dat ie niet soepel in de groef kan bewegen. In ieder geval wil of kan ie niet (meer) kleiner worden door beschadigingen o.i.d..
Het wordt gewoon buigen of barsten. Door geduldig te blijven hakken en telkens de tripode te draaien zou het kunnen lukken om dat ringetje ook van groefjes te voorzien zoals al eerder gepresteerd. Het kan zo toch niet blijven zitten.
Evan schreef:Maar soms…..lukt het gewoon echt niet.
Inderdaad ook weleens meegemaakt heb toen een differentieel over moeten bouwen wat een gedoe was dat,maar op dat moment wel de kortse klap!!!
Deze set gevonden voor 60 eur thuis. Afwachten hoe erg de kwaliteit is maar ja ik heb zo ook niet de hele dag nodig.
Als die binnen is het hakken en buigen of barsten!
Laat even weten hoe erg het is als je wilt.
En natuurlijk waar je de set gevonden hebt.
Als het een beetje redelijk spul is lijkt mij dat ook wel wat.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Het volgens mij ultieme tripode verwijder tool ziet er ongeveer zo uit
Ik doe het altijd met een korte haak aan de slagtrekker maar die trekt de tripode een beetje scheef. Met een trek haak zoals op de foto is het mogelijk om in ieder geval veel rechter te trekken.