Nu ik me hier aangemeld heb omdat ik een ZX gekocht heb, maar eens de vraag hier stellen waar wij (m’n ouders en ik en de garage) al een tijdje mee zitten.
Mijn ouders hebben een Xsara Picasso uit 2003, met een 1.8 115pk benzine motor. Auto heeft bijna 116000km op de klok staan en de eerste distributiewissel zit eraan te komen.
Nu lopen we al een tijdje met een vervelend probleem. De garage kan niks vinden als ze de auto uitlezen, de plaatselijke Citroen dealer heeft ook geen flauw idee waar ze het moeten zoeken, dus dan hier maar eens proberen.
In de winter, meestal met een koude motor, krijgen we op willekeurige momenten motorstoringen, en gaat de motor in een noodloop (niet meer reageren op gas, en niet harder willen dan ~ 25km/h
Dit komt vooral voor als we tijdens het optrekken al vrij snel (dus nog laag in toeren) overschakelen van 1 naar 2 en dan wat te weinig gas geven bij het loslaten van het koppelingspedaal of het koppelingspedaal te snel laten opkomen. Dit resulteert dus in een melding ‘motorstoring’ op de display op het dashboard.
In de zomer, hebben we geen last van motorstoringen, maar hapert hij (ook in de winter), als we ongeveer 25 a 30km/h rijden (bijvoorbeeld als we net van een drempel afkomen en willen optrekken). Hij schokt dan, de motor houd in, tot hij voorbij de 40km/h komt en dan trekt hij wel ineens door. Het is te voelen in het stuur dat hij in houd.
Dat inhouden doet hij dus bij zowel koude als bedrijfs warme motor, alleen in de 2e versnelling en alleen in de winter komen er motorstoringen voor (vooral bij koude motor, maar soms ook bij bedrijfs warm). Of dit dezelfde oorzaak heeft weet ik niet.
Heeft iemand een vermoeden wat dit kan zijn, of iemand die het zelf al eens meegemaakt heeft?
Wat de laatste tijd trouwens ook opvalt, is het olieverbruik, hij is in januari voor een grote beurt en APK geweest, olie vervangen, en sinds 2 weken, als we een scherpe bocht op snelheid maken, dan gaat heel kort het olie lampje branden en horen we een piepje. Dit was een veel voorkomend iets bij de 1.8 benzine Xsara Picasso’s, zouden de kleprubbers zijn ofzo?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon