Sinds gisteren doet zich een vreemd verschijnsel voor.
Als de watertemperatuur de 97graden bereikt gaat het STOP
lampje knipperen, piepsignaal hoorbaar en gaat de temperatuurmeter vanuit
de normale stand tijdens het piepje even kort oplopen.
Toevallig heb ik een OBD uitlezer in de auto liggen deze aangesloten.
Geen foutcodes. Een paar testen gedaan met de volgende resultaten:
- tussen de ca. 50 en 90km/h blijft de temperatuur rond de 81/82 graden (warm weer).
- Meting vandaag gestart met koude motor. Temp loopt snel op naar ca. 87 graden.
daarna zakt deze heel snel naar ca. 82 graden (thermostaat die schakelt).
- Na 20 minuten 110km/h of sneller loopt de temp. op naar 97graden en blijft daarna
constant (wel STOP alarm!).
- Als ik de verwarming voluit zet zakt de temperatuur snel naar ca. 90 graden.
- Alarm melding stopt bij ca. 92graden.
- Eerder met de OBD meter wel eens temperaturen gemeten in de file dik boven de 100graden
zonder alarm melding!.
- Bij langzaam rijden <30km/h loopt de temperatuur ook op boven de 90 graden.
Onverklaarbaar STOP melding wanneer de temperatuur niet te hoog is!
Tijdens STOP melding loopt de temperatuur meter even snel op. OBD meting blijft constant.
Een week of 4 geleden het was de radiator behoorlijk lek. Met reparatie vloeistof weer redelijk dicht.
In het circuit nu wel veel gewoon water ipv. Antivries koelvloeistof.
Ik heb de storing even opgenomen zie link:
http://www.youtube.com/watch?v=Jhq9c32f5ps
alvast dank.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Meest waarschijnlijk is de hele radiator flink dicht gaan zitten door het anti-lek spul, dat dus nog meer doet dan alleen het bedoelde gat/lek dichten!
Nieuwe radiator, vrees ik !
Wisizu
Dat lekspul werkt prima maar het gaat inderdaad overal zitten waar je het niet hebben wilt.
Thermostaat bvb. of in de hoekjes van het blok.
Nieuwe radiator en alles goed doorspoelen, dan deftig koelmiddel erin.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
wisizu schreef:Meest waarschijnlijk is de hele radiator flink dicht gaan zitten door het anti-lek spul, dat dus nog meer doet dan alleen het bedoelde gat/lek dichten!
Nieuwe radiator, vrees ik !
Wisizu
Hier was ik al bang voor.
Vreemd blijft echter waarom de melding al ruim voor dat mijn metertje in het rood komt?
En waarom gaat het metertje zo staan swaaien tijdens de STOP melding?
Hoeveel temperatuurs sensoren zitten er eigelijk in de Berlingo? Ik kan er maar één uitlezen.
De FANs slaan trouwens ook niet aan?
S’morgens gaat het trouwens wel goed in de koele lucht.
bedankt.
bestel voor de zekerheid ook alvast een thermostaatje, kwestie van uitsluiting door eliminatie… schommelingen in temperatuur kunnen gevolg zijn van defecte thermostaat, indien probleem bij nieuwe thermostaat voortduurt weet je zeker dat je aan (duurdere) radiator zal moeten (laten) werken…
antilekvloeistof => nooit gebruiken, voor zo’n zaken altijd voorkeur geven aan mechanische reparatie ook al neemt het meer tijd in beslag. is trouwens zowiezo maar een pleister op een open wonde in het geval van een radiator omwille van druk en temperatuur en schommelingen van beiden tijdens en na elk gebruik; na verloop van tijd/gebruik gaat hetzelfde lek weer open of begint het ergens anders te lekken. ofwel degelijke reparatie, ofwel vervanging geven soelaas.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Inmiddels via google een aantal vrijwel identieke klachten gevonden. Deze zijn vrijwel allemaal opgelost door de temperatuurs sensor op het thermostaat huis te vervangen. Deze hadden ook allemaal de klacht dat de meter doorschoot naar het maximum en dan weer terug naar de normale stand. Ik zal dus zowieso een nieuwe sensor gaan halen.
De reden dat ik antilek heb gebruikt is omdat ik de reparatie door de Garage wilde uitstellen tot mijn vakantie omdat ik dan de auto niet nodig heb.
Dank voor de reacties.
Wordt vervolgd.
Juist t sensor defect lijkt me ook logisch, waarom het rode lampje eerder aangaat is ofwel nog een andere storing ofwel gewoon via andere t sensor gestuurd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Juist t sensor defect lijkt me ook logisch, waarom het rode lampje eerder aangaat is ofwel nog een andere storing ofwel gewoon via andere t sensor gestuurd.
Vandaag een nieuwe sensor gemonteerd. Duurde met dit koelere weer een eeuwigheid om de temperatuur op te laten lopen.
Helaas weer exact bij 97 graden de storing. Weer uit bij 92 graden.
Waarom al bij 97graden in storing terwijl de meter net over het midden staat en ik eerder temperaturen gemeten heb boven de 100 graden zonder storingsmelding? :
Thermostaat lijkt prima te werken. Radiator blijft koud tot schakelmoment. Daarna wordt de hele radiator heet dus die lijkt ook niet verstopt te zitten.
Ik kan geen andere sensoren vinden in het koel circuit. Ik zal maandag eens in Carbase kijken of er nog wel andere sensoren zijn.
Mogelijk komt de storing omdat de FANs niet meer werken want ik vond dit nml.in een technisch overzicht:
Fan activation/deactivation temperature 97ºC / 92º
Dezelfde temperaturen wanneer mijn storingsmelding optreed!
Het was even zoeken maar uiteindelijk de relais gevonden van de Fan’s.
Ze blijken achter de gril tussen de ventilatoren te zitten.
Het zijn er drie. Elke Fan heeft zijn eigen relais + zekering.
Het derde relias zorgt ervoor dat de Fan’s eerst in serie geschakeld
zijn en zo op halve kracht draaien. Bij het doorverbinden van de relais
was al snel duidelijk dat de eerste Fan defect is. Daardoor kon de 2de dus
ook niet werken in serie toestand.
Omdat de oude sensor toch goed bleek te zijn deze aangesloten en deze verwarmt.
bij 97 graden STOP melding, pas bij ca. 110 graden ging FAN 2 draaien.
Ik heb relais van FAN 2 verwijderd. Doorverbinding van relais 1 naar relais 2 gemaakt.
Nu slaat FAN 2 aan bij 97 graden en dan ook geen STOP melding!
Dus op zoek naar een nieuwe FAN.
Beide Ventilatoren worden gevoed rechtstreeks via een eigen zekering van de accu
en hebben een draad naar de massa. Blijft de vraag hoe weet het systeem dat de FAN niet werkt?????
Nu nog even uitvogelen hoe ik de FAN moet demonteren. Iemand een tip?
Hier mischien wat aan?
Functies van computer van motormanagementsysteem :
Regelen van het in- en uitschakelen van de koelventilator(en) (koeling motor en werking airconditioning)
Regelen van de nakoeling (gedurende maximum 6 minuten)
Regelen van het branden van het waarschuwingslampje koelvloeistoftemperatuur op het instrumentenpaneel (*)
Regelen van de koelvloeistoftemperatuurmeter op het instrumentenpaneel (*)
Diagnose van de werking van de koelventilator(en)
Opnemen van de koelvloeistoftemperatuur
Beheer van de noodprogramma’s
OPMERKING : (*) afhankelijk van de uitvoering .
1. Schematische voorstelling
A : montage met 2 koelventilatoren .
B : montage met 1 koelventilator .
+BAT = + accu .
+ACC = + accessoires .
(1) dubbel injectierelais .
(2) instrumentenpaneel (meter + waarschuwingslampje op instrumentenpaneel) .
(3) relais 1 .
(4) koelventilator 1 .
(5) relais 2 .
(6) relais 3 .
(7) koelventilator 2 .
(8) koelwatertemperatuursonde .
(9) inspuitcomputer .
(10) bediening van aircocompressor .
(11) info airco in werking .
(12) weerstand .
2. Koelwatertemperatuursonde (1220)
De koelwatertemperatuursonde informeert de computer over de temperatuur van het koelwater .
De sensor bestaat uit een NTC-weerstand (negatieve temperatuurscoëfficiënt) .
Hoe hoger de temperatuur, deste kleiner de weerstand .
De watertemperatuursonde in ingebouwd in het waterhuis .
ronjo schreef:Hier mischien wat aan?
Zeker dit is heel handig.
Schema A komt het dichtst in de buurt. Echter bij mij worden relais 5 en 6 beide gevoed vanuit dezelfde bron. De spoelen staan dus gewoon parallel. Verder is de werking hetzelfde.
Echter uit het schema kan ik niet zien hoe het systeem meet dat er een Fan defect is.
Is ook niet meer zo belangrijk maar als Techneut wil je zoiets graag weten ter lering en vermaak.
Nu kan ik ook laten zien hoe ik FAN 7 (FAN 4 is defect) gebruik voor alle standen:
Toppie bedankt.