Airco condensor of pomp lek?
Nob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-06-2011

- Xsara Picasso 1.8 16v LPG
Gepost: 06 juli 2012 08:34 PM

Ik heb een picasso 1.8 uit 2000.

Vorig jaar de condensor van de aircovervangen. 2 maanden later brak er een onderdeel af (aan binnenzijde ongeveer in het midden met draadjes eraan.Alle gas spoot eruit..
Terug naar de garage gegaan, en heeft de condensor opnieuw vervangen. In mei dit jaar deed de airco het weer niet.
Weer terug naar de garage. Garage zegt dat er niets met de condensor is maar dat de pomp kapot is.

Ik vertrouwde het niet helemaal en ben naar een andere garage gegaan. Deze heeft de airco getest en afgevuld met UV vloeistof.

Deze garage zegt dat er niets te zien is aan de pomp en werkt gewoon. Hij zag dat de condensor lek was.

Weer terug naar de 1e garage. Heeft nog eens gekeken en zegt dat er geen lek is in de condensor maar echt de pomp defect is.

Wie moet ik nu geloven?? Kan ik er op een of andere manier zelf achter komen wat er daadwerkelijk aan de hand? Als het de condensor is, heb ik garantie… Anders niet…

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 09 juli 2012 01:19 PM
  [ # 1 ]

Laat hem maken door de andere garage en geef de rekening aan je eerste.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 09 juli 2012 08:55 PM
  [ # 2 ]

Als er een lek zou zijn zou het systeem onder druk, druk verliezen toch? Kan men dat meten?

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 09 juli 2012 10:06 PM
  [ # 3 ]

Elke garage met stek erkenning kan dit zien, als je de ´aircokast´ aansluit zal deze direct de druk aangeven, als je het systeem leeghaalt moet er vervolgens de normale ( of slechts iets minder, want het systeem is nooit 100 procent dicht ) hoeveelheid koudemiddel uitkomen.

Diagnose stellen lijkt me in dit geval niet zo moeilijk.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 15 september 2012 09:35 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

Ik heb zelf ook wat problemen met de airco van de picasso uit 2003. Eerst het lager van de compressor defect. Ik kon niet anders dan de gehele compressor te vervangen. Met vulmiddel afgeperst voor een bedrijf (660gr koelmiddel). Daarna leek ‘ie het goed te doen. Hij wordt koud, maar steeds bij stilstand slaat de fan aan, voor niet langer dan 5 sec, en daarna is ‘ie weer 2 minuten stil. Ik heb een a/c service tool aangesloten met 2 drukmeters.
http://www.amazon.com/Mountain-8205-R-134a-Manifold-Couplers/dp/B000JFHNG0/ref=sr_1_3?s=automotive&ie=UTF8&qid=1347733666&sr=1-3

De hoge druk kant loopt steeds naar een bar of 25, waarna ‘ie weer terug zakt als de fan aanslaat. Ik vermoed een verstopping, bijvoorbeeld bij de expansie klep. Daarvoor loopt de druk zo erg op. Zou dat bij jou ook niet het geval kunnen zijn? Slaat de fan ook steeds aan? Als je een service tool aansluit, zie je dan de druk ook sky high oplopen? Dat zou kunnen verklaren dat de condensor steeds defect gaat: simpelweg door overdruk. Nogmaals bij onze picasso komt er nog steeds wel koude lucht vanaf. Helemaal dicht zit ‘ie dus niet.


Het is maar een suggestie.

Heeft iemand reeds ervaring met het demonteren van de expansieklep? Is ‘ie er redelijk gemakkelijk uit te halen?

—Paul

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook