Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Helemaal eens met Jantje etc.
Vergeet vooral niet dat de XM tot de categorie H-segment behoort dat nog net geen bus-systeem bedrading heeft. Eind van een tijdperk.
Dat betekent overal vele draadjes, voor elke actie tenminste twee.
Voor alle functie dus voor alle actuators twee draadjes minimaal.
Overal stekkerverbindingen, relais en relaisvoeten. Een drietal computers en een reeks multifunctionele relais.
Vergelijk dat met een DS; wat een simpelheid! Vergelijk het met een CX: al een stuk complexer, maar nog eenvoudig te doorgronden.
Nee, dan een high-end XM. Polsdikke kabelbomen, ca 900 functies in de lijst bij de elektrische schema’s.
Klagen over een rotte verbinding in een dergelijk complex systeem lijkt op klagen over inhoud in de Telegraaf.
In het Roode Gevaar heb ik anderhalf jaar gelazer gehad met niet starten via het contactslot. Nadat het hele dashboard eruit was voor de verdamper bleek het probleem opgelost. Waarom? Geen idee.
Kortom: Het is echt ingewikkeld. En alles wat ingewikkeld is, is verkeerd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt jantje1948 en JanSr.
Wegens gebrek aan nieuwe ontwikkelingen was ik enige dagen niet op het forum. Vandaag heb ik echter de draad met een abnormaal hoge weerstand van meer dan 60 Ohm vervangen (zie vorige berichten). Aan de stekker van het binnenste groene relais is hij zoals gezegd geel, maar nog in de zwarte doos komt hij samen met een andere gele en gaat daarna verder als blauw naar de bruine stekker onder het LHM-vat. Deze blauwe draden zijn de dikste in de draadboom en zoals ik van jantje1948 heb begrepen moet daar dus flink wat doorheen.
Bij het meten van de weerstand tussen de relaisstekker en de grote ECU-stekker én tussen de relaisstekker en de stekker onder het LHM-vat bleek deze na vervanging van de draad teruggebracht te zijn tot een keurige 00.7 Ohm!
Tijd voor een testrit, zou je denken, maar helaas: de anti-diefstal startcode speelt mij nu parten, want zowel het rode als het groene lampje branden en de motor slaat niet aan. De trucjes die ik tot nu toe heb gelezen werken niet. Dit probleem hoort echter in een andere thread, dus tot zover.
Kees
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Een goed half uur wachten lost dit soort rampjes doorgaans op.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai das minder…
Vraagje toevallig van de week in Heteren met de Xm?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Bedankt GWHENDRIKS2. Ik kom graag een keertje langs, maar dan moet de XM wel willen starten…
Kees
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai foutje, ik bedoel me ouders hebben je dan gespot in Heteren..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Dat kan ik niet geweest zijn, GW, en ik geloof ook niet dat ik deze week op de snelweg lángs Heteren heb gereden.
Groeten Kees
Mijn XM 2.0 Turbo E2 comfort heeft momenteel dezelfde symptomen.
Ook mijn computer laat zich niet uitlezen, zowel niet bij de garage als waar hij staat, als de Citroen dealer.
Men vermoed de ontstekingsmodule, deze wordt morgen vervangen.
Ik lees echter ook op dit forum dat de Lambda sensor ter sprake is gekomen, alsmede het uitlaatspruitstuk.
Toevallig zijn enkele maanden geleden het uitlaatspruitstuk+pakking en de pakking van de turbo vervangen.
Achteraf bleek dit allemaal niet nodig, want de vorige eigenaar had zelf een pakking voor tussen de turbo en het spruitstuk van KOPER gemaakt. Deze was +/- 1 cm dik waarvan inmiddels nog niet eens een mm over was. Wat grappig is, is dat er helemaal geen pakking tussen hoeft en ze kaal op mekaar moeten.
Al met al, heb ik hier evengoed een paar weken mee doorgereden en het kan best zijn door de hitte dat de lambda sensor ( of iets anders wat in de buurt zit? ) schade heeft opgelopen.
Ik wacht morgen af en houdt jullie indien gewenst op de hoogte.
XM 2.0 Turbo Comfort E2 1994
Tan schreef:Wat grappig is, is dat er helemaal geen pakking tussen hoeft en ze kaal op mekaar moeten.
Er zit wel een pakking tussen: aan de turbo zit een groef waar een stalen ring in past.
Wim,
Disciplus Simplex
De ring klopt inderdaad. Maar wat hij had gedaan is nog een extra plaat voor eromheen. Die was niet nodig.
XM 2.0 Turbo Comfort E2 1994
Zojuist bericht van de garage. De ontstekingsmodule was de boosdoener en herft de oplossing geboden.
Met vriendelijke groet
XM 2.0 Turbo Comfort E2 1994
Bedankt Tan. Als het vervangen van die module het probleem heeft opgelost is dat natuurlijk prachtig, maar als het inderdaad om dezelfde symptomen ging als bij mijn auto, zou ik niet te vroeg juichen. Ik heb ook na het vervangen van een onderdeel weleens een of twee weken rondgereden zonder storingen, tot ze terugkwamen… Mocht die pech ook jou treffen, wat ik natuurlijk niet hoop, dan zou ik me éérst concentreren op relais en stekkers en vervolgens de bedrading. Overigens rijdt mijn auto momenteel helemaal niet (startcode, zie hierboven), dus ik kan ook niet testen of het vervangen van een draad met abnormaal veel weerstand heeft geholpen.
Groeten Kees
Inderdaad. Wellicht een combinatie van meer factoren. In spanning wacht ik af, ook al heeft de rust van het zweven vooralsnog de overhand.
Wanneer er weer iets optreed hoor je het. Ondertussen hou ik je topic in de gaten mochte er ontwikkelingen zijn.
XM 2.0 Turbo Comfort E2 1994
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Waarbij ik op wil merken dat de ontsteking van een V6 en een TCT echt totáál niet met elkaar zijn te vergelijken.
Derhalve geef ik Tan goede kans dat zijn problemen zijn opgelost met het vervangen van de ontstekingsmodule. (als het dat kreng aan de accubak is)
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Patiënt nog steeds in coma, zelfs met andere ECU. De startblokkering dreigt dus een serieus probleem te worden. Wanneer ik weer kan gaan proefrijden weet ik dan ook niet. Nieuws publiceer ik natuurlijk.
Kees