Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik heb z’n kastje. Ik wil hem wel even uitlenen?
Volgens mij woon je wel in de buurt van Maas En Waal?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Bedankt voor het aanbod. Ik stuur een persoonlijk berichtje.
Drie opmerkingen, waarvan naar mijn idee de laatste het interessantst is, omdat het om een voor mij nieuw fenomeen gaat, dat mij misschien dichter bij de oplossing van het raadsel brengt.
1. Het leek er deze week op dat mijn gas af en toe een eigen leven leidt, in die zin dat de auto soms, bij een wat lager toerental, uit zichzelf licht versnelt, wat trouwens niet geheel ongevaarlijk is. Het luchthuis, met zijn drie standen, kan hierbij mogelijk een rol spelen.
2. Vandaag een flinke rit naar België gemaakt. De eerste keer dat de motor inhield, was toen ik een lange bocht maakte op een klaverblad. Ik heb eerder melding gemaakt van haperen in een bocht, maar misschien kan het van belang zijn i.v.m. punt 3.
3. Tijdens mijn rit heb ik slechts enkele keren last gehad. “Normaal” houdt de storing in dat de motor opeens helemaal wegvalt en dan na een paar seconden met een schok weer oppakt. Wat ik vandaag deed, was het volgende: op het moment dat de auto op een recht stuk snelweg inhield (meestal bij plm. 110 km/h in vijf, dus bij ongeveer 3000 toeren), trapte ik de koppeling enige seconden lang in, terwijl ik het gaspedaal in de oorspronkelijke stand hield. Ik kon toen horen dat de motor niet was afgeslagen, maar stationair liep. Dit werd afgewisseld met een zeer regelmatig en licht “vroem, vroem, vroem”, alsof er een kaboutertje met mijn gaskabel en/of gaskleppen zat te spelen! Dit wijst misschien ook op het luchthuis als mogelijke boosdoener. Aan de MAP-sensor, de gaskleppotentiometer of de benzinepomp kan het in ieder geval niet liggen, die zijn nieuw. De (aanslag van de) gaskleppen zelf heb ik al een keer gereinigd.
Iemand een suggestie?
Even een aanvulling bij punt 3 van mijn vorige bericht: dat kaboutertje ben ik natuurlijk deels zelf, omdat ik tijdens de storing niet alleen de koppeling, maar ook het gaspedaal (lichtjes) ingetrapt houd. Het “vroem, vroem, vroem” betekent evenzovele pogingen van de motor om weer op te pakken. Waarom hij dan niet in één keer weer op toeren komt en tot de volgende storing op toeren blijft (zoals hij, als ik de koppeling níet intrap wel in één keer oppakt) begrijp ik niet.
In verband met mogelijke tips: zie bericht 48 voor een overzicht van vervangen onderdelen. De ECU is daarna nóg een keertje door een gegarandeerd goede vervangen, zonder resultaat.
Kees
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zit er cruisecontrol op Uwe XM? Anders daar eens kijken?
Nee, Blooper 1963, die zit er niet op.
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
(gisteren uitleg over de knipperkastje gekregen)
Kees, ik weet niet of je dit gelezen hebt op het XM-forum?
Het kastje werkt als volgt;
Contact aan en binnen 4-5 sec knopje indrukken 3 sec vasthouden loslaten, (lampje knippert 1X) pauze (lampje knippert 2X) =12start code
knopje indrukken 3 sec vasthouden loslaten, (lampje knippert 3X) pause (lampje knippert 1x) =31 fout code
knopje indrukken 3 sec vasthouden loslaten, (lampje knippert 5X) pauze, (lampje knippert 2X) =52 fout code
enz enz todat je (lampje knippert 2X) 11 eindcode) krijgt.
Daarna resetten door 15 sec knopje in te drukken en vast te houden(aftellen op de klok van je auto)
Daarna nog een keer bij begin beginnen om te kijken of de comp inderdaad gereset is.
Dus…... als het lampje 5 keer knippert schrijf je 5op. Knippert hij na een korte pauze 3keer, schrijf je 3 op. Dan is de foutcode 53..
Ik ben benieuwd wat voor foutecodes je te zien krijgt.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Dank je GW, ik ga het proberen!
Kees
even ter aanvulling;
Als je een actieve startcode hebt, eerst even starten en dan weer uitzetten maar sleutel op contact houden. Doe je dat niet dan blokkeert de boel na een paar tellen. Althans dat is mijn ervaring.
EUREKA 2 (EN SLOT?)
Goed nieuws: het is mijn garage toch gelukt de computer uit te lezen! (Ik bedoel dus niet met het knipperkastje, maar met een Lexia.) Wat bleek? De voorste van de twee lambdasondes was defect. Deze is vervangen en functioneert nu goed, zoals ik met eigen ogen op het beeldscherm heb kunnen zien. Ik kon horen dat de motor stationair meteen mooier liep. De kans is zeer groot dat de oorzaak van het inhouden nu weg is. Maar, eerst een paar weken rijden, want ik heb al eens eerder te vroeg gejuicht…
Zowel goed als slecht nieuws zal ik nog melden.
Kees
He , lekker voor je man !
XM TCT Ambiance`94
Bedankt, Dirk. Het zou inderdaad heel fijn zijn als ik nu eindelijk van de ellende af zou zijn. Zonder storingen is mijn XM een geweldige auto.
Kees
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Super!
Kastje nog nodig Kees?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Ik denk het niet, GW. Stuur mij even een persoonlijk berichtje of sms’je. Ik wil het kastje graag brengen, maar je kunt het ook ophalen als je dat makkelijker vindt. Laat me even weten wat je wilt, wanneer en hoe laat.
Gr. Kees
Slecht nieuws op deze mooie dag. Vandaag een rit gemaakt van ongeveer 2 x 75 km. Op de heenweg nergens last van, terug begon het inhouden weer, inclusief het op en neer gaan van het toerental bij ingetrapte koppeling en vastgehouden gas. (Zou de auto niet naar huis willen?) Na een tijdje verdween het haperen weer even plotseling als het gekomen was.
Wat ik komende week wil doen is de ECU opnieuw aan de Lexia hangen (of als dat niet lukt aan het knipperkastje, GW, zie persoonlijk bericht), om te zien of er nieuwe storingen geregistreerd zijn.
Wat zou het leven zijn zonder tegenslag?
Kees