Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb dit topic er niet op nageplozen. Heb je al aandacht besteed aan een eventueel lek in een uitlaatspruitstuk?
Die dingen zijn bij een 24V zo stom gemaakt dat je een miniscule scheur kan hebben die je koud niet ziet of voelt, maar warm een klein beetje lekt. En dat kan rare gevolgen hebben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar….. een lek spruitstuk kan mijns inziens niet tot de door de TS genoemde klachten leiden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een lek in een spruitstuk de samenstelling van het mengsel in de kat kan beïnvloeden. En dat wordt gemeten en daar regelt de ECU iets mee.
Maar ik kan het mis hebben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, deels heb je gelijk. Maar om de klachten te krijgen die hier genoemd worden zou het ding wel heel erg lek moeten zijn. En dat moet je dan toch horen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien toch iets om niet uit te sluiten. RVS is raar spul met een zeer slechte warmtegeleiding. Die kronkelbuizen zullen wel met de nodige spanning in de flens zijn gefrot en toen gelast. Na het frezen kan het goed zijn dat er erg weinig las overbleef bij één van de zes.
Bij het opwarmen en afkoelen komen daar dan scheuren, lucht is erg dun, Goed denkbaar dat je niet veel hoort bij weinig gas (de klacht van Kees). Misschien wordt die scheur wel dichtgedrukt bij vol gas.
En het is zo’n beetje het enige in de lange lijst wat nog niet aan de orde kwam (persoonlijk had ik het ding al lang weggedonderd, denk ik. Maar ik heb iets tegen Type I)
Wel weer een verrukkelijk klusje…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt. Bij de laatste APK twee maanden geleden (toen ik al langere tijd last had van het inhouden) was het spruitstuk dicht, maar ik hoop de auto deze week een keertje op de brug te hebben.
Vandaag bij mijn garage geweest. Bij het uitlezen met de Lexia bleken de twee lambdasondes het goed te doen. Wel gaf het programma, net als vorige keer overigens, een storing aan in de ACAV (het inlaathuis), maar dit kan misschien een oude storing zijn, omdat de computer niet thuis geeft als het gaat om het wissen van oude gegevens.
Het inlaathuis demonteren, inspecteren en op z’n minst schoonmaken wordt in ieder geval de volgende klus. Mijn uitlaatspruitstukken zijn op dit moment overigens dicht, en een scheurtje zou ook niet tot mijn type klacht leiden. Ik laat van mij horen.
Je kunt de storingen ook wissen door de steker van de ECU los te halen. Daarmee wis je ook z’n ingeleerde instellingen en begin je weer met een schone lei.
Wim,
Disciplus Simplex
Bedankt voor de tip, Wim.
Misschien slaat het nergens op, maar problemen met het acav huis zijn meestal verbonden aan een vacuumprobleem?
Bedankt gompy58, dat is zeker een van de mogelijke oorzaken.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Heb je al met remmenreiniger rond de slangen gespoten bij stationair draaiende motor? Als je dan het toerental hoort veranderen, heb je vrij zeker een lek gevonden.
Op de eerste foto: het inmiddels gedemonteerde acav-luchthuis. Het opsporen van eventuele vacuum- of lekproblemen moet m.i. daardoor makkelijker worden.
Op de tweede foto, van bovenaf genomen, kijk je op de bodem van de V, na het weghalen van het luchthuis. Links en rechts zit krantenpapier om de inlaatopeningen tegen vuil te beschermen. Ik kan niet terugvinden waartoe de sensoren dienen die in de voorste en de achterste ‘bank’ zitten (respectievelijk eindigend in een groene stekker en een blauwe stekker). Van beide sensoren is de plastic kop licht gescheurd, maar omdat ik niet weet wat hun functie is, weet ik ook niet of ze de oorzaak van het inhouden kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zijn de pingelsensors. Bij pingelen passen die het ontstekingtijdstp aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt waterman. Uit je antwoord leid ik af dat ze niet de oorzaak van het plotseling inhouden kunnen zijn.