We rijden weer!
Na zeker een maand stilstand is de XM sinds vandaag weer op de weg. Van het luchthuis heb ik de meeste vacuümslangetjes vernieuwd, evenals het elektroventiel dat aan de kant van het schutbord zit. Het tweede ventiel (met groene stekkeraansluiting, zie foto bij bericht 178) ga ik een dezer dagen vervangen, helaas niet door een nieuw exemplaar. De elektroventielen waren namelijk allebei overleden.
Aangezien het plastic van de beide pingelsensoren gescheurd was en de stekkers ervan door de hitte vrijwel vergaan, zijn ook deze sensors vervangen. Nieuw voor de achterste bank, gebruikt voor de voorste. De viton rubberen ringen die het inlaathuis luchtdicht moeten laten aansluiten op het blok bleken zover heen dat ze ook vernieuwd moesten worden. Het kost trouwens veel tijd, moeite en geld om aan onderdelen te komen, áls het je al lukt.
Of het allemaal helpt tegen het horten en stoten? Ik hoop het, maar betwijfel het sterk, want kapotte pingelsensoren veroorzaken mijns inziens alleen maar pingelen en niet het compleet terugvallen naar stationair; de kapotte elektroventielen veroorzaken hoogstens een fractie minder koppel, en de vacuümslangetjes heb ik alleen maar voor de zekerheid vervangen en niet omdat ik scheuren in de oude heb kunnen constateren. Afijn, het houdt je van de straat en je leert je auto kennen. Ik laat van mij horen.
Kees
kappote pingelsensoren veroorzaken geen pingelen bij mijn weten. Ze registreren een pingelende motor en geven een waarschuwing en of nemen maatregelen door bijv over te gaan naar een noodloop.
Je hebt naturlijk gelijk: een kapotte pingelsensor veroorzaakt geen pingelen, dus wie weet. De noodloop echter -heb ik die eigenlijk wel op een serie I?- zal naar ik vermoed niet inhouden dat de motor terugvalt naar stationair. Ik blijf dus enigszins pessimistisch t.a.v. het horten en stoten, ook mét vervangen sensoren.
ws heb je geen noodloop hoor. Noodloop is gewoon een veiligheids programma dat de computer oppakt als bepaalde zaken buiten de marge vallen om de schade te beperken.
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:kappote pingelsensoren veroorzaken geen pingelen bij mijn weten. Ze registreren een pingelende motor en geven een waarschuwing en of nemen maatregelen door bijv over te gaan naar een noodloop.
Nee. Een pingelsensor geeft bij het pingelen een signaal naar de modulator om de ontsteking te verlaten. Geen noodloop, geen waarschuwing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kapotte pingelsensor geeft wel een foutcode af , ik meen 44 of 45.
Resulteerde bij mij in het inhouden van de turbo.
Maar had geen invloed op het stationair lopen of dat`ie afsloeg.
XM TCT Ambiance`94
Genoeg gepingeld. Het vervangen van de beide pingelsensoren plus de overige genomen maatregelen hebben mijn probleem niet opgelost: vandaag weer volop horten en stoten. Verstandige, economisch denkende mensen zouden allang… (zelf aanvullen). Ik zoek verder.
Kees
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Kees wil je mijn uitleeskastje weer lenen?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Rougefurio schreef:Verstandige, economisch denkende mensen zouden allang…
“...naar een specialist zijn gegaan”? Jouw tijd is immers ook kostbaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:gompy58 schreef:kappote pingelsensoren veroorzaken geen pingelen bij mijn weten. Ze registreren een pingelende motor en geven een waarschuwing en of nemen maatregelen door bijv over te gaan naar een noodloop.
Nee. Een pingelsensor geeft bij het pingelen een signaal naar de modulator om de ontsteking te verlaten. Geen noodloop, geen waarschuwing.
helder. Merk je er als bestuurder dan eigenlijk iets van en zo ja in welke vorm?
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012
- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Kees;
Is het een automaat?
RK, bedoeld wordt: verstandige mensen zouden de auto allang van de hand hebben gedaan. Aan de kundigheid van mijn garage (Renard) twijfel ik niet; het is gewoon heel moeilijk de oorzaak op te sporen. Overigens, GW: bedankt voor het aanbod, maar aangezien een (oude) Lexia de laatste keren wel contact kreeg met de computer, is het knipperkastje niet nodig.
Voor wat het waard is een theorietje: het horten en stoten gisteren vond plaats toen ik, met de XM, met een vriend mijn BX had opgehaald in Alphen a/d Rijn (jawel, een Dinitrolbehandeling). Op de terugweg reed ik voorop in de XM en hij achter mij. Op de momenten waarop de auto inhield, zag hij geen uitlaatgassen bij mij. Dat zou er dan volgens mij op kunnen of moeten wijzen dat de motor even geen benzine krijgt. Immers, als het probleem elektrisch zou zijn en het aangevoerde mengsel niet zou ontbranden, zou dat als (blauw?) uitlaatgas te zien moeten zijn. Dus toch een benzine- of injectieprobleem?
PS Johan 1961: de V6.24 serie I is er alleen met handbak.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien wel een brandstof probleem, maar hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een elektrische hapering.
Denkbaar is dat je een ledje of een lampje dat je kan zien als je achter het stuur zit aansluit op een punt waar spanning op moet staan in het brandstofcircuit.
Als dat uitgaat weet je waar je moet zoeken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht dat ik het al een keer zei in je topic,
Kan het niet zijn dat de vulpijp van je benzinetank valselucht aanzuigt? Dit komt om dat de klep binnen in de vulpijp los zit. Dit was bij mij aan de hand. Overgens wel na het tanken dat ze na een x aantal kilometers ermee stopte..
Wellicht de moeite waard om te kijken hoe de conditie van de vulpijp..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Bedankt voor de tips.