Vandaag een oude, maar door mij nog niet eerder uitgeprobeerde tip van JanSr maar eens in praktijk gebracht: rondrijden zonder tankdop (zie reactie nr. 32). Twee keer 70 km afgelegd en nergens last van. Helaas, in het zicht van de haven, bij het in de tweede versnelling inrijden van mijn dorp, toch weer een paar schokken. Jammer, want ik begon net weer hoop te krijgen…
Kees
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Kees, gebeurt het alleen als de motor warm is? Heb je bij warm weer ook meer last van het schokken dan bij koud weer?
Vapor lock (dampvorming in de benzineleiding) komt bij injectiemotoren bijna niet meer voor, maar ondenkbaar is het niet. Je binnenkomende benzineslang onder de motorkap loopt over de achterste cilinderbank en komt uit tussen de cilinderbanken bij de injectiegalerijen. Het kan daar toch aardig heet worden denk ik.
Misschien is dit al eerder geopperd maar ik heb niet de 14 pagina’s doorgelezen.
Bedankt voor je suggestie, p.e. Deze is nog niet eerder naar voren gebracht. Wat betreft warm/koud: meestal is de motor warm als het probleem zich voordoet. Soms bokt hij echter ook vlak na het wegrijden, maar ik heb dit altijd als ‘normaal’ voor een koude motor gezien, wat het misschien niet is. Het weer heeft, meen ik, niet veel invloed.
Ik ga er in ieder geval naar kijken.
Kees
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Het lijkt me toch dat je eens een andere manier van storingzoeken moet gaan proberen. Dingen uitsluiten bedoel ik hiermee, meten is weten!
Ik snap dat het lastig is omdat de storing maar eens af en toe voorkomt, maar je bent nu vanalles aan het vervangen terwijl je niet eens weet of het een ontsteking of brandstofprobleem (of beide??) is.
Alle goedbedoelde adviezen hier ten spijt, het blijft giswerk. En in een V6 zit heel veel reut waar je heel veel naar kunt gissen. Meten dus!
Mijns inziens moet je allereerst weten in welke hoek je moet zoeken en ik denk dat je dat het beste kunt doen door met de juiste programmatuur en apparaten (Laptop etc) moet gaan rijden zodat je al rijdend de signalen van ontsteking en brandstof kunt monitoren.
Dus mijn advies: vergeet knipperkastjes, en uitleesapparatuur in de garage. Maar ga zorgen dat je uitleesapparatuur met een opnamefunctie in handen krijgt zodat je al rijdend je signalen kunt monitoren en kunt vastleggen.
Ik vrees dat je anders over een jaar of wat nog steeds aan het zoeken en aan het vervangen bent.
Lees je wel eens de AMT?
Die gasten van GMTO zijn hier altijd erg goed in, misschien dat je daar eens iemand aan de jas kunt trekken.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:Mijns inziens moet je allereerst weten in welke hoek je moet zoeken en ik denk dat je dat het beste kunt doen door met de juiste programmatuur en apparaten (Laptop etc) moet gaan rijden zodat je al rijdend de signalen van ontsteking en brandstof kunt monitoren.
Dus mijn advies: vergeet knipperkastjes, en uitleesapparatuur in de garage. Maar ga zorgen dat je uitleesapparatuur met een opnamefunctie in handen krijgt zodat je al rijdend je signalen kunt monitoren en kunt vastleggen.
Bedankt voor een nieuwe kijk op het probleem, CEE-IKS. Natuurlijk ben ik in díe zin verkeerd bezig dat ik zoek zonder precies te weten waarnaar, wat mij al een hoop tijd, geld en moeite heeft gekost. Echter, ik weet niet wat ik me precies moet voorstellen bij ‘met de juiste programmatuur en apparaten [...] gaan rijden’. Mijn auto is ‘maar’ een serie I (1990) en dus qua ECU nog tamelijk primitief. Ik heb al heel wat tijd moeten investeren om deze door een (oude) computer met dito programma uitgelezen te laten krijgen.
De afkortingen die je noemt (AMT, een tijdschrift naar ik aanneem, en GMTO) zeggen mij niets, maar als daar iemand bij zit die mij kan helpen, zijn je adviserende woorden niet tegen dovemansoren gezegd.
Kees
Een aanvulling op bericht 200: de laatste keer uitlezen gaf een ACAV-storing als resultaat (dus van het inlaathuis), vandaar mijn activiteiten van de laatste tijd.
ik vermoed dat met AMT het AMT garage forum bedoelt word.
Bedankt voor de links, gompy58.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Misschien is het wel een idee om je auto eens te laten onderzoeken door die gasten van GMTO (mits ze hier zin in hebben natuurlijk)
Als je op hun site leest dan zie je dat ze werken met zgn scopes om signalen van de sensoren uit te lezen of onstekingsmetingen te doen die vervolgens doormiddel van een USB poort naar een laptop gestuurd kunnen worden om verder te analyseren.
Het kan toch niet anders dat je op die manier moet kunnen achterhalen in welke hoek je het moet zoeken als de storing optreedt.
Het verhaal van de ATS 5000 Labscope is hierbij mijns inziens wel interessant.
Klote voor jou natuurlijk, voor de echte puzzelaar wel een uitdaging om de storing te achterhalen!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:
Misschien is het wel een idee om je auto eens te laten onderzoeken door die gasten van GMTO [...].
Vandaag een bezoek gebracht aan een GMTO Diagnosespecialist in mijn regio en een afspraak gemaakt voor volgende week. (GMTO staat voor Gerichte Motortechnische Opleidingen, een m.i. wat weinigzeggende naam.)
Of hij de oorzaak van het inhouden binnen redelijke tijd kan vinden weet ik niet -als je onbeperkte middelen zou hebben zou je natuurlijk iedere garagist het probleem kunnen laten oplossen-, maar in ieder geval kan het geen kwaad er een deskundige, met de modernste diagnose-apparatuur én met frisse blik, naar te laten kijken. Wordt vervolgd.
Kees
Lijkt me een goede stap. De verwachting die ik van ze heb is dat als ze met een conclusie komen ze deze in ieder geval kunnen onderbouwen met feiten. Te vaak zie je imo dat de garage stelt dat het ws dit of dat zal zijn. Het zogenaamde trial & error verhaal op kosten van de klant wat vooral met dit soort storingen helaas regelmatig voorkomt.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Goede zet lijkt me inderdaad!
Omdat zij op een manier storingzoeken waarbij ze met een scope kunnen zien waar een signaal de fout in gaat, is de kans groter dat ze er ook achter komen waar het probleem zit. Stel dat er bijvoorbeeld een draad in de bundel zit die soms aan massa komt te liggen waardoor het probleem veroorzaakt wordt, kun je sensoren en actuatoren vervangen tot je een ons weegt, maar het probleem verdwijnt er niet mee. Door goed te meten moet je kunnen achterhalen waar het probleem vandaan komt.
Hou ons op de hoogte van de uitkomsten! Ik hoop voor je dat ze spoedig vinden waar het probleem zit.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kunnen ze ook rijdendeweg meten? Indien niet dan heb je er nog steeds weinig aan, lijkt mij.
Heel benieuwd of er wat gevonden wordt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Of er ook tijdens het rijden gemeten kan worden, weet ik niet. In ieder geval weet ik volgende week wel of zo’n GMTO diagnosespecialist een meerwaarde heeft t.o.v. een Citro-specialist.
Overigens, gompy58, lees s.v.p. nog eens de berichten rond nr. 78: mijn vaste garagist is heel terughoudend en degene die steeds zegt: ‘Het zal mogelijk dit of dat zijn’, ben ik meestal zelf. Van trial and error op kosten van de klant is in dit geval dus zeker geen sprake.
Kees
Ik weet dat jij een goede garagist hebt hoor, ik heb er zelf ook een van dat kaliber. er zijn er echter te weinig van dat soort en teveel van het type trial en error.