Omdat ik een flinke lijst met werkzaamheden/vervangingen had overhandigd, is de diagnose-specialist (zie bericht 205) voorzichtig (en goedkoop voor mij!) begonnen, dus nog geen urenlang rondrijden met een laptop op de passagiersstoel, als dat überhaupt al kan bij een XM uit 1991.
De oorzaak van het inhouden zou z.i. kunnen zijn dat het mechanische armpje van de gasklepsensor zijn eigen bedrading raakt, waardoor ten onrechte het commando ‘stationair draaien’ zou worden afgegeven. Zie de foto, waarop mijn oude, al enige tijd geleden vernieuwde sensor is te zien. Door de bedrading de andere kant op te buigen is er nu geen contact meer mogelijk.
Om diverse redenen heb ik mijn twijfels, maar tot nu toe heeft de auto niet ingehouden, dus wie weet.
Wat ik al vreesde: de hierboven beschreven ingreep heeft niets geholpen. Vanavond twee keer negentig kilometer gereden en het inhouden was erger dan ooit, misschien in totaal wel honderd of honderdvijftig keer. Er was soms nauwelijks nog fatsoenlijk met de auto te rijden. De enorme luchtvochtigheid speelde mogelijk een rol, wat wijst op een elektrische oorzaak. Volgende week maar eens duidelijkheid bij de diagnosespecialist zien te krijgen over het rondrijden met registratieapparatuur, want als dat bij mijn oude XM niet kan, wordt het ook bij hem zoeken naar een speld in een hooiberg, en dat kan ik zelf ook.
Kees
Kees,
Petje af voor je doorzettingsvermogen in je queeste naar de oorzaak van dit ongemak, ik ben geen technicus en volg dit forum meer dan dat ik input heb, maar je opmerking dat het na de laatste ingreep veel erger is geworden doet me sterk vermoeden dat je toch in de buurt van het euvel bent.
Zoals je ergens schreef blijft de motor bij ingetrapte koppeling wel stationair lopen, zei het met een dansend toerental. Er is dus niet sprake van volledige onderbreking van brandstoftoevoer zoals bij een uitgeschakelde brandstofpomp. Rode draad door alles is wel dat de storing samen lijkt te gaan met beweging van koets en/of gaspedaal.
Als ik er oude berichten uit de Yahoo-list op na lees kan het niet anders zijn dan dat de ECU verkeerde input krijgt, ben dan ook erg benieuwd naar de scoopbeelden van de gaskleppotentiometer. Kabelbomen die bij kantelend motorblok storingen geven zijn ook beschreven.
We blijven gebiologeerd door de karakters van onze femmes fatales!
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Jaap,
Ik heb wellicht de indruk gewekt dat het euvel erger is geworden DOOR de laatste ingreep (er zijn alleen maar wat draadjes verbogen), maar dat bedoelde ik niet te zeggen. Dat het zaterdagavond erger was dan ooit, kwam waarschijnlijk doordat het constant regende, waardoor er gemakkelijker kortsluiting kan ontstaan. (Want zoiets moet het m.i. zijn.)
Ik wil deze week kijken wat de mogelijkheden zijn om e.e.a. door te meten en het resultaat vast te leggen, maar het zou wel eens kunnen zijn dat mijn auto daarvoor nog te weinig ‘sophisticated’ is. Ik houd het forum in ieder geval op de hoogte.
Kees
nav de opmerking van Kees,
Is er ergens al gekeken naar die sensor van het gaspedaal? Die geeft immers als eerst door wat de bedoeling is qua gasstaand.
De sensor zelf is nieuw, en aan de oude mankeerde hoogstwaarschijnlijk niets. Wellicht de bedrading ervan naar de ECU?
Kees
Bij gebrek aan garages die op derde kerstdag open zijn, vandaag zelf maar weer eens geëxperimenteerd, en met enige progressie!
Omdat ik inmiddels weet dat de auto bij het inhouden niet afslaat, maar slechts terugvalt naar stationair (zie punt 3 van bericht 153, d.d. 13 oktober), heb ik geprobeerd in mijn garage de rijomstandigheden deels na te bootsen:
- de auto op bokken gezet en voor mijn eigen veiligheid de voorwielen eraf gehaald;
- de plastic kap op het luchthuis (over de motordraadboom) en de Y-vormige slang naar het luchthuis verwijderd om wat ruimte te scheppen;
- de motor een beetje warm laten draaien;
- de versnelling in drie gezet en een flinke hamer op het gaspedaal gelegd, zodanig dat de motor 2,5 à 3000 toeren draaide (in ieder geval flink meer dan stationair);
- her en der aan draden gemorreld, stekkers losgetrokken en weer verbonden.
Er gebeurde echter niets, d.w.z. dat de motor met 3000 toeren bleef staan ronken. Nadat ik de wielen weer had gemonteerd, probeerde ik het zonder veel hoop nog een keer, uiteraard in vrij. Op een gegeven moment viel de motor, met de hamer op het gaspedaal, opeens van 2500 toeren terug naar stationair, maar probeerde hij wel, op zeer regelmatige wijze, weer op te pakken: vroem, vroem, vroem! Precies zoals ik in bericht 153 heb beschreven, maar helaas heb ik geen kaboutertje kunnen zien.
Dit oppakken en weer terugvallen naar stationair ging oneindig door en ik heb het experiment na het afzetten van de motor nog een paar keer kunnen herhalen, echter zonder te weten hoe of wat. Morrelen aan bedrading of stekkers leverde niets op.
De progressie:
- de bewegingen van de koets lijken niet uit te maken;
- de keuze van de versnelling en de snelheid doen er niet toe;
- luchtvochtigheid of temperatuur lijken geen rol te spelen (de auto stond al twee dagen in een enigszins verwarmde garage).
Met de kennis die ik nu heb, zou ik denken aan de gasklepsensor (zie een van mijn laatste berichten), maar deze is al vervangen door een nieuwe, en daarvóór had ik de klachten ook al. Het raadsel is dus nog niet opgelost, maar we zijn hopelijk wel weer iets dichterbij.
Kees
Zeg Kees,
Met het risico dat ik een domme opmerking maak of dat het al een keer voorbij is gekomen…
Ik heb een tijdje terug last gehad van een motor v6-12 handbak die in stationair soms spontaan ging zoeken en schommelen tussen de 1400 -1800 rpm. Van valse lucht was geen sprake (remreiniger test). Uiteindelijk bleek de oorzaak in een electronica onderdeeljte te zitten. Ik ben de naam kwijt… Het is een chip die op een metalen plaatje zit gemonteerd in de buurt van de accu bak. Kost ongeveer een 130-140 euro en moet met geleidende pasta geplaatst worden. Staat iets van Bosch op meen ik.
Zou het kunnen zijn dat dit ding bij jou ook aan het bokken is? Het stuurt, zover ik begrepen heb, de ontsteking aan als ik het naar jou probleem vertaal zou het kunnen zijn dat dat ding de ontsteking op stationair zet.
Het is maar een idee…
Bedankt gompy58,
Wat jij bedoelt, is de ontstekingsmodule. Deze zit er nieuw op (inderdaad tegen de accubak), maar evenmin als de oude is hij de oorzaak van het inhouden. We blijven zoeken.
Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou Kees, nou moet je toch wel erg dicht bij de oplossing zijn. Misschien een idee om deze test te herhalen bij die spoorzoekers? Kunnen ze in alle rust zoeken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat die spoorzoeker een beetje met draadjes begon te rommelen verbaast me eigenlijk heel erg.
In afwachting van maandag 7/1, als de auto bij Renard nog een keer aan de Lexia gaat -de GMTO-specialist is even uit beeld, maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer bij hem terugkom- heb ik vandaag proefondervindelijk vastgesteld dat mijn injectoren niet de oorzaak van het inhouden zijn.
Werkwijze: starten, beetje warm laten worden, flinke hamer op het gaspedaal gelegd zodat de motor ongeveer 2500 toeren draaide en gewacht tot het toerental terugviel en het ‘halen’ begon (zie bericht 217; ik kan er nu bijna de klok op gelijk zetten). Vervolgens de stekker van een van de drie voorste injectoren losgemaakt, daarna weer aangesloten en de volgende genomen. Als er een lekkende of kapotte injector bij zou zitten, zou de motor bij uitschakeling daarvan weer moeten oppakken, wat echter niet gebeurde.
In verband met de draaiende riem van de aircopomp en de kans op brandwonden daarna aan de achterkant de werkwijze omgedraaid: eerst één injectorstekker eraf gehaald -een crime als bijna alles gemonteerd zit!-, motor gestart en gewacht of het wegvallen zich zou voordoen, enz.
Om kort te gaan: het inhouden blijft optreden, welke van de zes injectoren je ook buitenspel zet. Die zijn dus niet de oorzaak van het probleem.
To be continued, Kees
Ik begrijp de gedachte van een falende injector niet helemaal. Als een van die injectoren zou falen dan zou de hele motor toch niet tot stationair terugvallen? Zou een injector falen dan heb je dus een motor die op een cilinder minder probeert te draaien. De keer dat mij dat overkwam was in een zx 4 cilinder. Het liep minder soepel en je hebt een stuk minder vermogen maar gas geven kan gewoon en het rpm schiet ook gewoon omhoog bij gas geven. Of dat laatste goed is is een ander verhaal.
Welke onderdelen kunnen het signaal veroorzaken wat voor de motor het commando is om stationair te gaan draaien.
Ik ging ervan uit dat het mogelijk is dat een of meer falende injectoren de ECU in verwarring brengen, waardoor de motor op stationair en vervolgens weer ophalen overgaat. Oftewel: dat de ECU zichzelf in een kringloop blijft corrigeren. Of dit met een ZX is te vergelijken weet ik niet. Hoe dan ook, de injectoren zijn kennelijk niet het probleem, dus die discussie heeft geen zin.
Wat betreft je vraag in de tweede alinea: er is al van alles vervangen en gecheckt (zie diverse eerdere berichten), en wat ik op dit forum hoop te krijgen is nu juist de gouden tip!
Lijkt wel of er een relais bij warm worden aan en uit gaat, maar welke?
`t Is toch alleen als de motor warm is gelopen ?
XM TCT Ambiance`94