Dank voor de tip, Wim; enige morele steun kan ik wel gebruiken! Echter, het benzinefilter heb ik in december 2014 vernieuwd en sindsdien is er ongeveer 11.000 km mee gereden. Misschien is de tank erg vuil en helpt opnieuw vervangen? De benzinepomp is in mei 2012 vernieuwd.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou de benzine druk ook even controleren. Er zit een regelaar achter die de boel op 3 bar houdt. Dat ding kan defect weet ik uit ervaring. Bij mij ging die pas bij 7 bar open zodat de motor erg beroerd liep. Even testen is het devies. Met een paar keer op en af contact moet de druk kloppen. Je kunt ook even de slang loshalen en in een bakje hangen. Dan moet er een mooi straaltje uitkomen als je de auto op contact zet. Dan weet je of de pomp werkt en het filter niet dicht zit.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Begrijp ik het goed dat die regelaar onderdeel is van de benzinepomp? De aanvoerslang (op de motor?) loshalen en in een emmertje hangen moet lukken.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De regelaar zit op het blok. Aan het einde van de benzinerail net voor de retourleiding. Zoiets: https://www.reservedelenstore.nl/bosch/brandstofdrukregelaar-671343
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zie wel dat Renard zowat op kruip afstand is. Die kunnen het zeker vinden!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ah, die regelaar vervangen moet ik als amateurtje ook kunnen. Overigens noemt Nard van garage Renard mijn XM “Het Ding”, en er is geen betere manier om zijn dag te verpesten dan hem die auto ter reparatie aan te bieden.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Nard zegt volgens mij ook altijd “dan had die geen auto moeten worden”, in dat geval kunnen wij zeggen “dan had je geen monteur moeten worden”...
Vervangen zal wel lukken, maar domweg nieuw bestellen lijkt me wat voorbarig. Het is maar een wilde gok. Componenten testen lijkt me verstandiger.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
We gaan het proberen! Overigens weet ik dus helemaal niet zeker of het niet wéér een elektrisch probleem is, waarover ik vier jaar geleden vele bladzijden vol heb geschreven…
Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk; je hebt toch de hele motormanagementzwik vervangen door een megasquirt? Dat zou wel heel frappant zijn dat die ook weer door gremlins is aangetast.
Wim,
Disciplus Simplex
Zeker, ik zoek het dan ook vooralsnog in de brandstofvoorziening, maar met deze auto is alles mogelijk.
Vanmorgen eerst de benzinetoevoer rechtstreeks vanaf de tank getest, waarbij dus de drukregelaar even niet meedoet (linker plaatje). Als je het contact aanzet, krijg je een behoorlijke straal, waarmee je, schat ik, binnen tien à twaalf seconden een literfles vol zou kunnen krijgen. Alleen, zover komt het niet, want na twee seconden wordt de toevoer afgekapt. Zet je het contact uit en daarna weer aan, dan komt er opnieuw gedurende twee seconden dezelfde hoeveelheid uit.
Op het rechter plaatje is de afvoer ná de drukregelaar getest. Het resultaat is hetzelfde, al zou het kunnen zijn dat de straal dan iets minder krachtig is. Uiteraard houdt hij ook nu na twee seconden abrupt op.
De benzinepomp en het filter werken kennelijk goed, en ook met de drukregelaar lijkt niets mis. (Voor zover het binnen twee seconden waar te nemen valt, is de uitstroom ervan niet onregelmatig of sputterend.) Iemand een suggestie?
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat het de bedoeling is dat je de druk daadwerkelijk meet. Met de regelaar er op, zodat je kunt zien of die zijn werk goed doet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het klopt idd dat de pomp maar twee seconden draait. Dit is om het systeem voor het starten op druk te brengen. Als je zou starten blijft de pomp doordraaien. Het debiet lijkt me prima. Alleen de druk meten met aangesloten regelaar is nog aan te raden. Maar daar het je dus wel wat meetapparatuur voor nodig.
De benzine die je hebt opgevangen, als je die laat staan, krijg je er dan geen “laagje” in? Met mijn bx gehad, dat was water en toen had ik dezelfde verschijnselen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De pomp werkt en het filter zit niet dicht, dat weet je nu. Maar om de benzinedruk echt te meten moet je een meter met t-stuk aansluiten bij “Lopende” motor zoals jantje1948 aangeeft. Je injectiecomputer zet de pomp al na 2 seconden uit als de motor niet loopt, standaard beveiliging die ook verplicht is.
To err is human, not to err is divine.
Dank voor de reacties. Na bericht 327 van jantje1948 heb ik, echter zonder starten, de druk ná de regelaar gemeten. Nu heb ik alleen een manometer 0-250 bar, aangeschaft voor mijn hydraulisch systeem, dus voor 3 bar (die de drukregelaar zou moeten leveren) is dat waarschijnlijk veel te grof. Ik zie dan ook geen enkele uitslag. Mogelijk kan ik echter vanmiddag bij Renard een meter lenen voor lagere drukken.
Trouwens, heb ik de slang op het tweede plaatje van post 326 wel goed aangesloten? De aanvoer vanaf de tank gaat rechtstreeks naar de injectierails van de beide banken. Vanaf die rails gaan er dan weer twee andere slangen naar de zijkanten van de drukregelaar en vervolgens, in de lengterichting, een slang naar wat de retour moet zijn. Die retour is wat je op het tweede plaatje van post 326 ziet, maar moet ik daar wel meten?
Een laagje water op (of onder?) de afgetapte benzine heb ik niet gezien, maar ik heb er dan ook niet op gelet en de fles meteen weer leeggegoten in de tank. Ik zal straks of morgen nog eens beter kijken of er water bij zit, maar ik denk het niet.