Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, je moet niet de druk van de retour meten, die zal ongeveer nul zijn. Tussen de injectierails en de regelaar moet je meten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
11.000 kilometer in 4 jaar.
Eerste wat bij mij opkomt, met deze klachten, is een zwaar vervuilde tank door oude benzine.
Kan natuurlijk altijd, maar: Plastic tank, 11.000 km is zeker 1300 liter dat is een volle tank per 3 maanden. Benzine zal wel in kwaliteit achteruitgaan, maar zo erg is het nou ook weer niet. Ik zou eerst naar een slechte drukregelaar of pomp met te weinig opbrengst kijken. Misschien het benzinefilter, maar dat is ook pas 11.000 km oud, zie gaan ook veel langer mee.
To err is human, not to err is divine.
Wel, zoals jullie in mijn bericht nr. 326 hebben kunnen lezen, doet in ieder geval de pomp het goed en is het filter waarschijnlijk niet vervuild, want pakweg een liter opbrengst in 10 of 12 seconden lijkt me ruim voldoende om de motor te voeden. Van jantje1948 weet ik nu waar ik de druk van de drukregelaar moet meten. Vanmiddag heb ik bij de Karwei voor een tientje een cv-manometertje van max. 4 bar gekocht, waarmee je de drukregelaar (ongeveer 3 bar) dus perfect moet kunnen meten. Een probleempje is nog wel de aansluiting en een geschikt T-stukje.
Wat betreft die vervuiling: het lijkt me dat die een rol gaat spelen als je het gas flink intrapt, maar niet als je het loslaat. Afgelopen woensdag sloeg de motor echter ook herhaaldelijk af als ik vaart minderde voor een (kleine) rotonde. Niettemin, als de drukregelaar in orde blijkt te zijn, zal ik voor de zekerheid wellicht nog een keer het filter vervangen. Ik houd jullie op de hoogte.
Edit: De opmerking van bx16vert indachtig zal ik ook nog eens goed kijken of er water bij de benzine zit en de tank eens goed vullen met verse benzine. (Van de week zat er, schat ik, niet meer dan een liter of 10, 15 in, maar ik reed nog lang niet op reserve.)
Herstel: bx16vert in mijn laatste bericht moet boukewerff zijn, zie bericht nr. 328.
@ Hilko: van december 2014 tot nu toe is twee jaar en negen of tien maanden, dus dan is 11.000 niet zó weinig. Bovendien, áls ik ermee rijd, trap ik hem stevig op zijn staart, en dan neemt het verbruik flink toe. Maar we zullen zien; als het probleem verholpen zou kunnen worden met een goede volle tank, een schoon filtertje en misschien een nieuwe drukregelaar, zou ik al heel blij zijn, gezien alle ellende die ik heb gehad.
Rougefurio schreef:Wel, zoals jullie in mijn bericht nr. 326 hebben kunnen lezen, doet in ieder geval de pomp het goed
Daar zou ik nu nog niet van uit gaan omdat je de pomp alleen onbelast hebt getest. Ik denk dat je het scenario van een andere pomp ook maar even als optie moet aanhouden.
Wim,
Disciplus Simplex
Dank, die tip onthoud ik. Als het lukt met het aansluiten van de manometer ga ik vandaag eerst de drukregelaar testen en een beetje benzine afnemen om te zien of er water bij zit.
@ wimb:
Ik combineer de volgende zaken:
- als de motor alleen op contact staat, krijg ik uit de retour vanaf de drukregelaar dezelfde hoeveelheid benzine als wanneer ik de aanvoerslang vanuit de tank rechtstreeks in de fles hang.
- volgens Renard zal, als ik de manometer aansluit, de druk bij stationair het hoogste zijn (3 bar) en bij gas geven iets dalen.
- volgens jantje1948 heeft het geen zin te meten ná de drukregelaar, omdat die (bij lopende motor) nul zal zijn.
Hieruit leid ik af dat de benzinepomp altijd dezelfde hoeveelheid levert, ongeacht het toerental. Alleen, als de motor belast wordt, zal de retour afnemen. (Niet tot nul, want dan zou bij plankgas de motor gaan haperen; de pomp moet zoveel leveren dat er ook bij volbelasting nog benzine overblijft.)
Genoeg getheoretiseer, ik ga aan de slag!
Er vanuitgaande dat de bougiekabels nieuw zijn, de draadboom is vervangen met management megasquirt…...Hoe is het met de injecteurs gesteld ?? vervangen ?? als één of meer blijven opstaan (door vervuiling en of slijtage) krijg je inhouden/stoten/slecht starten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Meting gelukt. Na wat gefröbel (zie foto) had ik de manometer erop. Van de voorkant in actie heb ik helaas geen foto, omdat na een minuut of zo de meter van het dikke stuk slang af knalde. Gelukkig werkte de beveiliging en stopte de benzinetoevoer. Intussen had ik tijd genoeg gehad om te constateren dat de naald bij stationair zo rond de 2,6 bar stond te trillen en bij gas geven min of meer stabiel op 2,5 bar bleef staan. Wat te doen? Hij zou eigenlijk rond de 3 moeten hebben, maar het lijkt me dat een verschil van 0,5 niet het inhouden, afslaan etc. verklaart. Overigens had ik eerder vanochtend wat benzine afgetapt en in de glazen fles laten staan, maar ik zie geen water of verontreinigingen.
@ citroen23: hoe de toestand van de injectoren is weet ik op dit moment niet.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een halve bar te weinig lijkt me niet ok. Had je als de motor liep nog wel een retourstroom benzine? Dan is de pomp zeker goed en de regelaar defect.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Werkt de drukregelaar bij een XM ook met een vacuümslangetje? Wellicht dat er dan in het vacuümtraject zelf iets niet goed gaat. Overigens vind ik de druk, gemeten met een huis-tuin-keuken metertje, niet zó slecht.
Zou een halve bar minder werkelijk al dat bokken en afslaan veroorzaken? Ik kan me voorstellen dat de motor er niet optimaal mee loopt, maar dit is wel iets erger. Of ik een retour had weet ik niet, want alles zat weer aangesloten. Als het hier droog blijft of wordt, zal ik het experiment nog een keer herhalen met losse retourslang, maar op dit moment zit er weer een gewoon stukje slang tussen de achterste rail en de drukregelaar.
Een vacuümslangetje zit er inderdaad op (het lichtgekleurde, transparante ding), maar tenzij je aan de auto aan het klooien bent geweest kan daar toch niet veel mee misgaan? Ik zal het in ieder geval nalopen.
Voor de zekerheid zal ik er ook wat injectorenreiniger in gooien -werkt dat trouwens?-, maar aangezien ik altijd super tank, verwacht ik er niet veel van.
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vacuümproblemen kunnen wel dit soort klachten veroorzaken, waarbij ik ook niet zeg dat het alleen het slangetje naar de drukregelaar moet zijn. Maar: het is een long shot.
Reinigingsmiddelen van Forté zijn goed.
Rougefurio schreef:Zou een halve bar minder werkelijk al dat bokken en afslaan veroorzaken? Ik kan me voorstellen dat de motor er niet optimaal mee loopt, maar dit is wel iets erger. Of ik een retour had weet ik niet, want alles zat weer aangesloten. Als het hier droog blijft of wordt, zal ik het experiment nog een keer herhalen met losse retourslang, maar op dit moment zit er weer een gewoon stukje slang tussen de achterste rail en de drukregelaar.
Een vacuümslangetje zit er inderdaad op (het lichtgekleurde, transparante ding), maar tenzij je aan de auto aan het klooien bent geweest kan daar toch niet veel mee misgaan? Ik zal het in ieder geval nalopen.
Voor de zekerheid zal ik er ook wat injectorenreiniger in gooien -werkt dat trouwens?-, maar aangezien ik altijd super tank, verwacht ik er niet veel van.
Als je echt maar 2.5 bar hebt in plaats van 3 bar kun je er van uit gaan dat je benzinemengsel ongeveer 10-15 % te arm is, en dat leidt inderdaad tot behoorlijk inhouden, ( en afslaan bij slecht stationair lopen) want je motormanagement kan dat blijkbaar niet bijregelen. Ik zou de benzinedruk ook eens meten met de vacuumslang afgesloten, want je drukregelaar regelt op de druk in het inlaatspruitstuk ( dat is de echte druk over de injectoren…).
To err is human, not to err is divine.