Je schiet wel erg met hagel, citroen23, maar het schema is heel helder, waarvoor dank. Of alle dingen die je noemt in orde zijn kan ik moeilijk zeggen. Wel heb je denk ik een punt als je zegt dat koud of warm voor een membraan niet uitmaakt; misschien is het daarom beter eerst nog verder te zoeken en/of te kijken of een laptop uitkomst biedt, in plaats van maar meteen een nieuwe drukregelaar aan te schaffen. De tankdop zal ik er volgende keer af laten, al snap ik niet waarom dat dan niet altijd moet. De BDP-sensor checken levert misschien wat op.
Citroensmgz en furriegurrie wijzen waarschijnlijk de echte oorzaak van de “nieuwe ontwikkeling” aan, namelijk een kapotte manometer. Morgenochtend zal ik kijken wat de manometer doet bij de koude start; als hij meteen niet verder komt dan 1,0 kan ik hem beter weggooien. O ja, de kleppen in de inlaat van het luchthuis worden ook door de megasquirt bediend, en zelfs de sportstand van de vering: bij, ik meen, 4400 toeren wordt de vering stug (al merk ik er weinig van).
Ik ben gek op hagel De motor heeft immers een tijdje op die megasquirt goed gedraaid dus kan het nu zomaar aan wat anders liggen. En d’r zijn nogal wat mogelijke oorzaken….. Ik begrijp ik jou denken van: “laat het toch alsjeblieft aan die brandstofdrukregelaar liggen….” Ben d’r wat wel klaar mee
Maar een brandstofdrukregelaar die het de hele tijd goed doet gedurende het opwarmen van de motor en er dan ineens mee kapt (cq in waarde) daalt: nee, daar geloof ik,net zoals die garagehouder,niet in .
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Vandaag de motor ruim een half uur laten draaien, tot er zelfs geen waterdamp meer uit de uitlaat kwam, maar de storing trad niet op. De manometer is niet meer bruikbaar: kennelijk overleden door de benzinedampen. De megasquirt-ecu die je op de foto ziet is volgens de rekening een KDFI v(ersie) 1.4. Ik heb even niet paraat waar die letters voor staan en op het kastje staat niets. Ik heb hem naar boven gehaald om te voelen of hij erg warm werd en dus zelf de oorzaak van de storing zou kunnen zijn, maar hij raakt maar licht opgewarmd. De relais op de voorgrond heb ik wat opgefrist, maar ze zagen er zeker niet gecorrodeerd uit en zullen niet de oorzaak van de ellende zijn.
Hieronder som ik nog even op wat ik vier à vijf jaar geleden allemaal heb vervangen (en indien mogelijk vernieuwd). Het is natuurlijk geen garantie dat alles nog steeds goed is, want de BDP-sensor bijvoorbeeld kwam van een Xantia 1996 met 48.000 km. Eigenlijk ben ik aan het einde van mijn Latijn en ik hoop dat er op de laptop wat te zien valt. De storing moet zich dan echter op dat moment voordoen, en je moet ook nog op de goede “pagina” zitten. Sad!
- mrt 2013: motordraadboom en ecu
- jan. 2013: twee elektrokleppen op het luchthuis, stappenmotor, enkele vacuümslangetjes
- aug. 2012: bougiekabels, bougies, ontstekingsmodule
- mei 2012: benzinepomp
- mrt 2012: bobine
- okt. 2011: gasklepsensor
- sept. 2011: verdeelkap
- juli 2010: BDP-sensor
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n KDFi ding kan toch ook gewoon door de kdfi-meneer uitgelezen worden? Ik denk dat de kennis van die unit hier op cifo lang zo groot niet is als bij een specialist in die spullen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo’n megasquirt heeft geen geheugen!
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wat zegt de specialist? Heb je die al om advies gevraagd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je in 2012 voor het laatst bougies gedaan? Rijdt je niet met het ding?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mannen, ik verwacht niet dat jullie alle posts gaan teruglezen, maar een paar bladzijden (vanaf vorige week) terugkijken kan geen kwaad. Inderdaad maak ik niet veel kilometers, maar de bougies zagen er gisteren nog prima uit; de afspraak om de ecu aan een laptop te hangen ga ik deze week maken, aangezien ik er zelf en hier op het forum niet uitkom.
Je KDFI 1.4 is de laatste versie van de injectie computer (ECU) van K-Data. Dat is een “kloon” van de Megasquirt 2 en hij werkt met de MS2Extra software. Er zijn tov de originele megasquirt wel verbeteringen aangebracht, en met name het printontwerp ziet er goed uit. Nadeel van die software versies is dat er geen logger opzit, je moet dus on-line met een computer eraan een groot aantal parameters in de gaten houden d.w.z. eerst selecteren en dan kijken wat die doen. Ik lees dat je al een afspraak hebt gemaakt. Succes,
To err is human, not to err is divine.
Wat je wel nog kunt doen: Er is een Bluetooth module http://www.k-data.org/bluetooth.html voor de Kdfi 1.4 ( Kraft Durch Freude Injection…. iemand had nog wat historische kennis…..) . Dan kun je met een tablet of smartphone zien wat er gebeurt, dus ook als de motor problemen geeft. Ik dacht dat je 6 parameter tegelijkertijd kunt weergeven. Dan moet je natuurlijk wel weten wat je meet, d.w.z. begrijpen wat die parameters doen. Ik zou beginnen met Lambda waarde ( dan weet je wat je mengsel is), inspuitduur/inspuithoeveelheid ( om te verifieren wat je injectoren doen), ontstekingstijdstip, en olie en water temperatuur.
To err is human, not to err is divine.
Dank, en ik heb nog wat aanvullingen, voor ik morgen de auto bij de garage breng.
- Ik schreef in een van mijn vorige posts dat er niets op het computerkastje stond, omdat ik dacht dat de aanduiding “Cinch” alleen het fabrikaat van het kunststof kastje was. Als ik de link hierboven aanklik, blijkt het toch het type computer te zijn. Ik heb dus een KDFI 1.4 Cinch.
- Bluetooth werd mij in dit geval ontraden door de garage, omdat het te traag zou zijn. Bovendien blijkt uit de link dat mijn kastje ervoor zou moeten worden aangepast en daarom begin ik er maar niet aan.
- Voor de zekerheid heb ik de benzinepomp nog even losgehaald. Alhoewel het filtertje op de foto een beetje behandeld is met perslucht en stofzuiger, was het daarvoor al bijna net zo schoon. Ook de bodem van de tank ziet er goed uit.
- Vanmorgen twee keer een jerrycan van 10 liter in de tank gegooid, en eerder deze week ook al 10 liter. Toch geeft de meter nu maar ongeveer 23 liter aan. Heb ik, op de dag dat ik een beroep moest doen op de ANWB, gewoon met te weinig benzine rondgereden? Dat zou wel héél stom zijn. Toch denk ik het niet, omdat ik na het opladen van de accu nog naar huis kon rijden en de auto, als ik mij niet vergis, na de eerste keer bijvullen met 10 liter, minstens één keer is afgeslagen. Vandaag, net als gisteren, geen storingen, maar ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn…
Ha Kees, leuk hè? Zo’n wisselvallige Troen.. Ik volg je topic, maar kan je helaas niet verder helpen.
Veel succes met het zoeken naar de oorzaak!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank voor je bemoedigende woorden! Stel echter dat de garage niets kan ontdekken, wat doe ik dan? Een half jaar alleen rondjes rijden rond het huis?
Of je laat de XM achter zodat de monteur er mee kan rijden.
Overigens zit ik net als Niels nu zonder ideeën. Alhoewel…. hoe is de kat? Als die verstopt zit kan de motor ook nukkig doen.
Maar eerst maar kijken wat er morgen uit komt.
Wim,
Disciplus Simplex
Als de katalysator een storing zou veroorzaken kun je dat op het moment dat de laptop is aangesloten wel zien, zoals je heel veel kunt zien. Als het afslaan deze week erdoor veroorzaakt werd helaas niet. Het is trouwens niet gezegd dat ik na morgen al meer weet, want er staat niet officieel tijd voor gereserveerd.
Misschien moet ik trouwens uit het Stenen Tijdperk treden en zelf een laptop, tablet of smartphone aanschaffen, want als je het programma downloadt, kun je zelf kijken en ingrijpen. Alleen moet je dan wel weten waar je mee bezig bent, en dat weet ik niet.