Simmetje schreef:Ik heb dit ook een keer meegemaakt met een 1990 V6.24. Was 1 van de allereersten en liet zich absoluut niet uitlezen. Auto heeft twee weken bij Citroville gestaan maar zonder resultaat.Ik was de wanhoop toen redelijk nabij.
Uiteindelijk op advies van Citroen dealer Ruesink alle stekkerverbinden en relais schoongemaakt en waarnodig het e.e.a. vervangen. Daarna waren de problemen voor 95% weg. Vervolgens de bougiekabels vervangen en nooit meer last gehad. Uitlezen ging eerst ook niet, en na het schoonmaken van alle stekkers en het vervangen van wat matige relais ging dit prima (overigens met een Proxia).
Bedankt Slimmetje. Vandaag heb ik een aantal stekkers in de buurt van het inlaathuis losgehaald, zoveel mogelijk schoongemaakt, ingespoten met WD-40 en toen een paar keer los- en weer vastgemaakt. Behalve die op de eerste foto (blauw, wit en groen, aan de achterkant van het inlaathuis) en die op de tweede (groen, aan de voorkant) zijn ook nog de stekker die naar de bobine gaat en een stekker die zich rechts, vanaf de voorkant gezien, onder de luchtinlaatbuis bevindt gereinigd. Van een proefrit is het niet meer gekomen (en gezien het onvoorspelbare karakter van de storing zou een probleemloze rit ook nog niets bewijzen).
Momenteel ben ik in afwachting van een nieuwe bougiekabelset. Vernieuwen daarvan kan na ruim twintig jaar natuurlijk geen kwaad, maar zoals ik in een eerdere reactie heb uitgelegd, zijn mijn kabels waarschijnlijk niet de oorzaak van het inhouden. Nieuwe bevindingen meld ik natuurlijk.
Gr. Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Stekkers inspuiten met WD40 is weinig zinvol. Volsmeren met vaseline wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Update: het lijstje met verrichte werkzaamheden (zie mijn allereerste bericht) is sinds gisteravond nog wat uitgebreid, namelijk met het vernieuwen van de bougiekabels (inclusief de kabel van de bobine naar de verdeler). Dit is nu wat er gedaan is:
- inlaat gasklephuis gereinigd;
- een zestal stekkers rond het gasklephuis gereinigd;
- benzinefilter vernieuwd;
- benzinepomp vernieuwd;
- BDP-sensor vernieuwd;
- gasklepschakelaar (gaskleppotentiometer) vernieuwd;
- MAP-sensor vernieuwd;
- voor zover bereikbaar: enkele luchtslangetjes gecontroleerd op scheurtjes;
- ontstekingsmodule vernieuwd;
- bougies vernieuwd;
- bougiekabels vernieuwd;
- verdeelkap vernieuwd;
- bobine vernieuwd;
- ECU (Fenix 4) vervangen (dus niet nieuw).
Zwakke punten in dit verhaal: niet alle luchtslangetjes heb ik kunnen controleren en waarschijnlijk zijn er ook nog meer stekkers. Verder heb ik weinig kaas gegeten van bedrading doormeten, dus theoretisch ben ik nog niet aan het einde van mijn Latijn, maar praktisch wel zo’n beetje. Als iemand nog een gouden tip heeft…
Na de laatste twee dingen die ik heb gedaan (de stekkers en de bougiekabels) is er niet meer met de auto gereden, maar ik verwacht niet dat het inhouden verdwenen zal zijn. Nieuwe ontwikkelingen zal ik op het forum melden.
Kees
Het blijft moeilijk als een ander de problemen omschrijft…. Vandaar: “ik denk het niet, maar toch”
Lekkende injector(en)?? leid o.a. tot overslaan v/d motor.
http://www.mijngrossier.nl/injectoren-herkennen-en-oplossen-van-problemen.html
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de tip, citroen23, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk. Het is bij mij namelijk geen kwestie van overslaan of haperen. Als het probleem zich voordoet, valt de motor gewoon in één keer helemaal stil, om na een paar seconden weer op te pakken. Als de oorzaak in één of meer injectoren zou zitten, lijkt het me zo goed als onmogelijk dat ze er allemaal op hetzelfde moment mee ophouden en weer op exact hetzelfde moment gaan functioneren (hetzelfde verhaal als bij de bougies en de bougiekabels dus). Als het inderdaad een injectieprobleem is, moet het gaan om iets wat de zes injectoren gemeenschappelijk hebben en vóór het injecteren ligt. Overigens heb ik een half jaar geleden al eens twee keer een tank leeggereden waaraan ik injectorenreiniger had toegevoegd, zonder resultaat.
Gr. Kees
Totaal aantal Berichten: 5480
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nu ik jou reactie lees vraag ik me het volgende af?
Dat plotseling uitvallen en weer starten. Gebeurd dat na een tankbeurt?
Dan kan de oorzaak wellicht in de vulpijp liggen.
(Heb/had ik ook een probleem mee gehad)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
De relais al eens uitgewisseld ?? zo zit er o.a. een relais voor de onsteking en de oxygene (lamda).
ook de voetje kunnen/willen oxideren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor het meedenken, GWHENDRIKS2 en citroen23. Het antwoord op de tankvraag is: nee, het maakt niet uit. W.b. de relais: ik zal eens bij Renard informeren, want het zegt me niets. Is het relais voor de ontsteking niet gewoon de (al vernieuwde) ontstekingsmodule?
Gr. Kees
Inderdaad: na wat verder onderzoek in het franse WPHB hebben ze het over alumage/injecteur relais. na onderzoek van het schema blijkt het dus enkel om een injecteur relais te gaan….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Met lopende motor de stekkers na gaan?
Bij mijn ZX leverde dat een brakke stekker van de gasklep positiesensor op…
Andere stekker gesoldeerd en het loopt weer als een tierelier…
Overigens had ik geluk dat ik een lopende donor in vorm van een P205 had. Ik heb daarvan van alles 1 op 1 om kunnen zetten om erachter te komen dat dat allemaal geen zier hielp…
Totdat ik dus aan de stekker morrelde en zowaar een wonder gebeurde….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Bedankt citroen23 en GoodOldDiesel. De tip van stekkers controleren met draaiende motor neem ik mee. Lastig is wel dat de motorruimte tjokvol zit; om overal goed bij te kunnen moet je dus al deels demonteren.
Gr. Kees
Een kleine correctie: in een van mijn vorige berichten schrijf ik dat de ontstekingsmodule is vernieuwd. Navraag leerde mij vandaag dat er alleen een andere is ingezet (gebruikt dus), namelijk een Bosch 0 227 100 123. Om er absoluut zeker van te zijn dat de module niet de oorzaak van mijn probleem is, heb ik een half uurtje geleden een echte nieuwe gemonteerd. Hij is van het Italiaanse merk Facet, maar heeft wel een code van Bosch, namelijk 0 227 100 124. Het schijnt dat die 124 ook de voorgeschreven module is, dus wie weet. Tip voor wie ooit hetzelfde klusje moet doen: vergeet niet de meegeleverde siliconengel op de achterkant te smeren. Zeker bij een V6 wordt de module flink heet, en de gel helpt de warmte af te voeren naar het metalen plaatje waar de module op vastgeschroefd zit.
Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Rougefurio schreef:Nee, in oktober 2011 is er een andere ECU van hetzelfde type ingezet, want je kunt er niet zomaar een willekeurige voor in de plaats zetten. Zoals gezegd komt er, als ik het goed begrepen heb, gewoon geen contact tot stand tussen de Lexia en mijn ECU.
Kees
Lexia’s kunnen zeer hardnekkig zijn. Zo langzamerhand denk ik het kreng onder controle te hebben.
Klopt het dat jij dat klusje aan de garagist overlaat?
Er zijn er die er mee overweg kunnen, maar lang niet allemaal (meer).
Ik zou het ding wel eens aan de tand willen voelen. Want ik denk dat je er zo niet uitkomt. Met een werkende Lexia aan boord heb je tenminste kans op een “heterdaadje”.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En nog een idee, ontstaan door mijn startprobleem bij het Roode Gevaar:
Daar zat een nauwelijks zichtbaar stekkertje los, doordat de borg niet goed werkt. En dat stekkertje gaat over de voeding naar Bitron en ECU.
Daarom zou ik gaan zoeken naar alle verbindingen tussen de accu en het Bitron relais en/of de ECU en dan elke verbinding grondig testen.
Alles bij elkaar zijn dat er misschien tien. Een paar uur met de schema’s voor je neus en een gele marker en je hebt ze in beeld.
En ja, zo’n type I is nu eenmaal met dat soort storingen geboren. Ergens zit een aardverbinding, een stekkertje, een draadje dat niet goed is vastgeknepen in dat deel van het circuit.
Helaas heb ik alleen de schema’s van Type II. Maar als het gaat om de aansturing van de injectie zal het in principe niet veel anders zijn.
Het steeds maar weer vervangen van modules zal de oplossing niet geven, vrees ik.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt JanSr voor je suggesties. Vóór ik daarmee aan de slag ga, probeer ik eerst nog iets anders, een idee dat ik gisteren kreeg. Ik heb toen namelijk een lange rit naar Zeeland gemaakt en weer terug (samen ongeveer 350 km). Op de heenweg geen enkel probleem en ik begon al te hopen dat een van de drie dingen die ik het laatst heb gedaan (stekkers reinigen, bougiekabels vernieuwen en een nieuwe ontstekingsmodule monteren) de kwestie uit de wereld had geholpen. (Als je wetenschappelijk te werk wilt gaan, moet je eigenlijk maar één ding tegelijk doen en vervolgens weer een paar weken gaan testrijden, maar op die manier ben je zo een half jaar verder.)
Tijdens mijn bezoek daar hebben we mijn auto gebruikt om een stadje te bezoeken. Op de weg daar naartoe nog steeds geen storingen, maar terug naar het adres van mijn kennissen was het twintig, dertig keer stoten in een kwartiertje tijd. Toen ik een paar uur later naar huis reed (Land van Maas en Waal) eerst weer tien minuten bokken, daarna geen last meer tot ik bijna thuis was.
En nu komt het nieuwe: in de buurt van mijn huis nam ik een rotonde vrij stevig en toen hield de motor opnieuw in, maar nu heel snel achter elkaar: een keer of zeven, acht in de twee of drie seconden die het mij kostte om de halve rotonde te nemen. Dit lijkt me te duiden op een haperende benzinetoevoer, niet op een elektrische storing! In eerste instantie denk ik dan aan de tank (omdat daarin alle benzine naar de rechterkant wordt gedrukt). Echter, zowel de benzinepomp als het benzinefilter zijn nieuw, en bij het monteren van de pomp zag ik wel een klein beetje residu of vuil op de bodem van de tank, maar niet zoveel dat de boel daarvan verstopt zou kunnen raken. Ook zat er op het moment dat ik op die rotonde reed nog 30 à 35 liter benzine in.
Waar ik nu aan denk is de benzinedrukregelaar of de vacuumslang daarop. Daar ga ik nu eerst mee aan de slag. Positief of negatief resultaat laat ik horen. Als ik je opmerking dat je mijn auto wel eens aan de tand zou willen voelen met een Lexia mag opvatten als een uitnodiging om langs te komen, houd ik die graag in gedachten. Eerst eens kijken of het niet toch een benzinekwestie is!
Gr. Kees