5 van de 28
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »

3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 augustus 2012 12:12 PM
  [ # 61 ]

Door die snel genomen rotonde kan het juist heel goed gebeuren dat een net wel/net niet verbinding loskomt.
Ik zou maar eens gaan wroeten in de stekkerbundel in en bij het zekeringenkastje bij je linkerknie en de drie stekkers aan het schopbord rechts.
Met draaiende motor. Grote kans dat er dan wat hapert. En dan weet je het.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2462

Gepost: 09 augustus 2012 02:03 PM
  [ # 62 ]

Hallo JanSr, met je opmerkingen van 7 en 8 augustus heb ik nog niets gedaan, maar wel met je bovenstaande reactie van vandaag. Ik heb de afdekplaat bij het zekeringenkastje grotendeels losgehad en heb vervolgens, bij draaiende motor, zowel links als rechts aan de bedrading en stekkers gemorreld. De motor bleef echter keurig lopen, dus ik denk niet dat daar het probleem zit.

Gr. Kees

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 10 augustus 2012 10:05 AM
  [ # 63 ]

En die stekkers bij het schop bord rechts? Daar loopt de voeding van het Bitron relais langs. Als dat hapert hapert alles.

Profiel  

Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 10 augustus 2012 10:54 AM
  [ # 64 ]

Ik heb wel stekkers AAN DE KANT VAN het schopbord rechts gezien (maar dus wel op dezelfde hoogte als het zekeringenkastje en achter dezelfde afdekplaat die onder het stuur doorloopt). Of bedoel je nog andere stekkers, die dan lager zouden moeten zitten?

Kees

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 10 augustus 2012 11:45 AM
  [ # 65 ]

Ik heb een Type II, dus misschien zit het anders.
Bij de kachelventilator zitten drie stekkers, bij een Type II op het schepbord, net naast de instructieboekjes, achter een klepje.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 10 augustus 2012 03:01 PM
  [ # 66 ]

Zou natuurlijk ook nog iets heel stoms kunnen zijn als een contactslot. Al aan de sleutel gerommeld met draaiende motor?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Rougefurio
> 2000 berichten

Gepost: 10 augustus 2012 06:05 PM
  [ # 67 ]

Bedankt boukewerff. Natuurlijk heb ik het meteen geprobeerd, maar helaas: de motor wilde maar niet afslaan!

Kees

Profiel  

Rougefurio
> 2000 berichten

Gepost: 10 augustus 2012 06:33 PM
  [ # 68 ]
JanSr schreef:
Rougefurio schreef:

Nee, in oktober 2011 is er een andere ECU van hetzelfde type ingezet, want je kunt er niet zomaar een willekeurige voor in de plaats zetten. Zoals gezegd komt er, als ik het goed begrepen heb, gewoon geen contact tot stand tussen de Lexia en mijn ECU.

Kees

Lexia’s kunnen zeer hardnekkig zijn. Zo langzamerhand denk ik het kreng onder controle te hebben.
Klopt het dat jij dat klusje aan de garagist overlaat?
Er zijn er die er mee overweg kunnen, maar lang niet allemaal (meer).

Ik zou het ding wel eens aan de tand willen voelen. Want ik denk dat je er zo niet uitkomt. Met een werkende Lexia aan boord heb je tenminste kans op een “heterdaadje”.

Beste JanSr, als de opmerking “Ik zou het ding wel eens aan de tand willen voelen” niet alleen maar bij wijze van spreken is, houd ik mij aanbevolen.

Gr. Kees

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 10 augustus 2012 06:55 PM
  [ # 69 ]

Prima, kom maar langs, zie PB

Profiel  

Rougefurio
> 2000 berichten

Gepost: 12 augustus 2012 05:05 PM
  [ # 70 ]

Eureka!

De oorzaak van het inhouden is zo goed als gevonden! Door een heel klein beetje te morrelen aan de bedrading en de relais met de stekkers slaag ik er nu in mijn draaiende motor abrupt het zwijgen op te leggen. Ik vermoed dat een van de twee paarse relais of de stekker daarvan de boosdoener is. Nu nog iets preciezer lokaliseren, schoonmaken of vervangen en mijn XM rijdt hopelijk weer storingsvrij.

Met dank aan iedereen die heeft helpen meedenken, i.h.b. JanSr,

groeten Kees

Afbeelding Bijlagen
P1010054.jpgP1010053.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 12 augustus 2012 06:18 PM
  [ # 71 ]

Gefeliciteerd Kees!

Ik ben wel heel benieuwd welk draadje dat is.

Profiel  

Rougefurio
> 2000 berichten

Gepost: 14 augustus 2012 11:22 AM
  [ # 72 ]

Voor de echte elektroliefhebbers nog even een update: de boosdoener is hoogstwaarschijnlijk de stekkerverbinding met het derde groene relais geweest (dus het middelste relais van de vijf, zie plaatje bij mijn vorige bericht). Volgens mijn Duitse “Reparaturanleitung” van Bucheli Verlag (blz. 55 en 146) zou dit het relais (nr. 818) voor de lambdasonde moeten zijn. De eerste twee groene relais (in mijn boek 802 en 807) zijn beide voor de injectie.

De twee dunne ingaande draden van de haperende stekker zijn overigens groen en bruin, de twee dikke uitgaande geel. Met mijn Reparaturanleitung kom ik er qua schema’s verder niet uit, maar dat kan mijn eigen onkunde zijn. Overigens: als je ook maar een van de groene relais bij draaiende motor verwijdert, stopt deze meteen. Trek je er een paarse af, dan blijft de motor lopen.

Morgen vervang ik voor de zekerheid alle vijf relais (dat zijn de kosten niet), maar waarschijnlijk geef ik (weer) onnodig geld uit. Ik heb namelijk gisteren alle relaispootjes goed schoongemaakt, de stekkers ingespoten met WD-40 (sorry, Jan) en daarna de relais een paar keer vastgemaakt en weer losgehaald, maar vooralsnog lukt het mij nu niet meer de motor door morrelen of een beetje aan de draden trekken te laten afslaan, dus ik denk dat het probleem is opgelost. Mocht het anders zijn, dan meld ik mij weer.

Kees

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 15 augustus 2012 11:17 AM
  [ # 73 ]

Toch wel erg benieuwd, nog storingen?

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7313

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 augustus 2012 12:23 PM
  [ # 74 ]

Mooi dat dit nu opgelost is maar dit had je ook al op 4 augustus kunnen weten….. yeah

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1643355/

En inderdaad wat JanSr schrijft: nog geen problemen gehad ???

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 15 augustus 2012 12:35 PM
  [ # 75 ]

Het hele verhaal bevestigt weer eens mijn visie op de “BOVAG-aanpak”.

Eerst alle dure componenten vervangen, liefst te beginnen met de kostbaarste, om dan aan het eind en relaisvoetje of een stekkertje te reinigen, waar dan de storing mee wordt opgelost.
Ik begin altijd aan het eind en geef dus erg weinig uit aan de BOVAG.

Duur maar nuttig leergeld.

Intussen heb ik ook bedacht hoe ik misschien een Type I met een Lexia kan uitlezen. Misschien zijn er anderen die dat ook al hebben uitgevonden?
Misschien wil je eens op proef?

Profiel  

5 van de 28
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook