Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Door die snel genomen rotonde kan het juist heel goed gebeuren dat een net wel/net niet verbinding loskomt.
Ik zou maar eens gaan wroeten in de stekkerbundel in en bij het zekeringenkastje bij je linkerknie en de drie stekkers aan het schopbord rechts.
Met draaiende motor. Grote kans dat er dan wat hapert. En dan weet je het.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hallo JanSr, met je opmerkingen van 7 en 8 augustus heb ik nog niets gedaan, maar wel met je bovenstaande reactie van vandaag. Ik heb de afdekplaat bij het zekeringenkastje grotendeels losgehad en heb vervolgens, bij draaiende motor, zowel links als rechts aan de bedrading en stekkers gemorreld. De motor bleef echter keurig lopen, dus ik denk niet dat daar het probleem zit.
Gr. Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En die stekkers bij het schop bord rechts? Daar loopt de voeding van het Bitron relais langs. Als dat hapert hapert alles.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb wel stekkers AAN DE KANT VAN het schopbord rechts gezien (maar dus wel op dezelfde hoogte als het zekeringenkastje en achter dezelfde afdekplaat die onder het stuur doorloopt). Of bedoel je nog andere stekkers, die dan lager zouden moeten zitten?
Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb een Type II, dus misschien zit het anders.
Bij de kachelventilator zitten drie stekkers, bij een Type II op het schepbord, net naast de instructieboekjes, achter een klepje.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zou natuurlijk ook nog iets heel stoms kunnen zijn als een contactslot. Al aan de sleutel gerommeld met draaiende motor?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt boukewerff. Natuurlijk heb ik het meteen geprobeerd, maar helaas: de motor wilde maar niet afslaan!
Kees
JanSr schreef:Rougefurio schreef:Nee, in oktober 2011 is er een andere ECU van hetzelfde type ingezet, want je kunt er niet zomaar een willekeurige voor in de plaats zetten. Zoals gezegd komt er, als ik het goed begrepen heb, gewoon geen contact tot stand tussen de Lexia en mijn ECU.
Kees
Lexia’s kunnen zeer hardnekkig zijn. Zo langzamerhand denk ik het kreng onder controle te hebben.
Klopt het dat jij dat klusje aan de garagist overlaat?
Er zijn er die er mee overweg kunnen, maar lang niet allemaal (meer).Ik zou het ding wel eens aan de tand willen voelen. Want ik denk dat je er zo niet uitkomt. Met een werkende Lexia aan boord heb je tenminste kans op een “heterdaadje”.
Beste JanSr, als de opmerking “Ik zou het ding wel eens aan de tand willen voelen” niet alleen maar bij wijze van spreken is, houd ik mij aanbevolen.
Gr. Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Prima, kom maar langs, zie PB
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Eureka!
De oorzaak van het inhouden is zo goed als gevonden! Door een heel klein beetje te morrelen aan de bedrading en de relais met de stekkers slaag ik er nu in mijn draaiende motor abrupt het zwijgen op te leggen. Ik vermoed dat een van de twee paarse relais of de stekker daarvan de boosdoener is. Nu nog iets preciezer lokaliseren, schoonmaken of vervangen en mijn XM rijdt hopelijk weer storingsvrij.
Met dank aan iedereen die heeft helpen meedenken, i.h.b. JanSr,
groeten Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gefeliciteerd Kees!
Ik ben wel heel benieuwd welk draadje dat is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Voor de echte elektroliefhebbers nog even een update: de boosdoener is hoogstwaarschijnlijk de stekkerverbinding met het derde groene relais geweest (dus het middelste relais van de vijf, zie plaatje bij mijn vorige bericht). Volgens mijn Duitse “Reparaturanleitung” van Bucheli Verlag (blz. 55 en 146) zou dit het relais (nr. 818) voor de lambdasonde moeten zijn. De eerste twee groene relais (in mijn boek 802 en 807) zijn beide voor de injectie.
De twee dunne ingaande draden van de haperende stekker zijn overigens groen en bruin, de twee dikke uitgaande geel. Met mijn Reparaturanleitung kom ik er qua schema’s verder niet uit, maar dat kan mijn eigen onkunde zijn. Overigens: als je ook maar een van de groene relais bij draaiende motor verwijdert, stopt deze meteen. Trek je er een paarse af, dan blijft de motor lopen.
Morgen vervang ik voor de zekerheid alle vijf relais (dat zijn de kosten niet), maar waarschijnlijk geef ik (weer) onnodig geld uit. Ik heb namelijk gisteren alle relaispootjes goed schoongemaakt, de stekkers ingespoten met WD-40 (sorry, Jan) en daarna de relais een paar keer vastgemaakt en weer losgehaald, maar vooralsnog lukt het mij nu niet meer de motor door morrelen of een beetje aan de draden trekken te laten afslaan, dus ik denk dat het probleem is opgelost. Mocht het anders zijn, dan meld ik mij weer.
Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Toch wel erg benieuwd, nog storingen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mooi dat dit nu opgelost is maar dit had je ook al op 4 augustus kunnen weten…..
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1643355/
En inderdaad wat JanSr schrijft: nog geen problemen gehad ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het hele verhaal bevestigt weer eens mijn visie op de “BOVAG-aanpak”.
Eerst alle dure componenten vervangen, liefst te beginnen met de kostbaarste, om dan aan het eind en relaisvoetje of een stekkertje te reinigen, waar dan de storing mee wordt opgelost.
Ik begin altijd aan het eind en geef dus erg weinig uit aan de BOVAG.
Duur maar nuttig leergeld.
Intussen heb ik ook bedacht hoe ik misschien een Type I met een Lexia kan uitlezen. Misschien zijn er anderen die dat ook al hebben uitgevonden?
Misschien wil je eens op proef?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop