Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Wat is daar Bovag aan? Die snap ik ff niet.
Verder is er een verloop voor de lexia voor type1 met een tweepolige stekker. Dus dat moet gewoon werken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
boukewerff schreef:Wat is daar Bovag aan?
Helaas heb ik door de jaren nogal eens heen ervaren dat BOVAG leden soms eerder kiezen voor eigen gewin dan voor de belangen van de klant. Zoals het steeds weer vernieuwen van componenten zonder zekerheid dat daarmee de klacht is verholpen.
Sterker nog, als een bepaald type van een bepaald merk een veelvuldig voorkomend mankement heeft kreeg ik nooit de indruk dat BOVAG zijn gewicht laat gelden bij de fabrikant om de eigen klanten aan een redelijke regeling te helpen.
Voorbeelden: De brandstofpomp van bepaalde Opel dieseltjes, enkele jaren geleden, idem voor de Mercedes Sprinter, en in ons geval de lekkende Lucas Epic, Bij Volvo gaat het dashboard voor de type 70 nogal eens op zwart. Voor die Volvo grap is een reparatie bedacht voor een luttel bedrag. Ik zou zeggen: Bovag: Certificeer die list en help je klant.
Dat zou je ook kunnen zegen voor de Van der Laan list voor een lekkende Diravi. Briljant bedacht, maar van een dealer zal je het nooit horen.
Maar nee hoor, allemaal zeer kostbare gevolgen voor de klant, en blije, welkome omzet voor de dealer.
Let wel, er zijn ook eervolle goede dealers, met zorg voor de belangen van hun klanten.
Niet zelden ervoer ik torenhoge APK bijverschijnselen, zoals vorig jaar nog met onze Xantia HDI bij een Citroen dealer: “Mijnheer, dat gaat € 4.000 kosten om een APK te krijgen, beter een nieuwe auto, dan geven we een leuk prijsje voor deze”.
Dezelfde auto twee dagen later netjes voor € 400 door de APK bij een service station. En enkele jaren geleden idem bij een XM V6 ZPJ met een lekkend uitlaatspruitstuk. Zelfde bedragen. Ik kocht hem voor € 850, na een uur sleutelen en €35 aan onderdelen door de APK, na een jaar verkocht voor €1.000.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr, je reacties van vandaag, 15/8, doen mijn vaste garagist Renard absoluut onrecht. Ik zou het op prijs hebben gesteld als je op het punt van onnodige vervanging van onderdelen eerst je licht bij mij had opgestoken, want nu wordt de indruk gewekt dat het om geldklopperij gaat, wat beslist niet het geval is. Ik ben het zelf geweest die, nadat de oorzaak van het inhouden niet één twee drie kon worden gevonden, steeds opnieuw met suggesties kwam, die ik vaak op het C-forum had gevonden. Bij Renard was men eerder terughoudend, gaf men mij gratis advies als ik weer met een mogelijke oorzaak aankwam en NOOIT is geprobeerd mij dure nieuwe onderdelen of reparaties aan te smeren. Verschillende onderdelen heb ik ook zelf bij andere bedrijven gekocht en vervolgens eigenhandig gemonteerd. De suggestie dat Renard tot een categorie bedrijven behoort die het eigen gewin vooropstelt en de klant als een melkkoe beschouwt, wijs ik beslist van de hand en achteraf spijt het mij dat ik de naam van dit bona fide bedrijf in mijn berichten heb genoemd.
Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
“Let wel, er zijn ook eervolle goede dealers, met zorg voor de belangen van hun klanten.”
Misschien had ik deze zin in mijn bericht even vet moeten zetten.
Tevens is op het Forum van de XM club een topic met top garages, waarbij Renard ook nadrukkelijk genoemd wordt.
Mijn ervaring met XM, DS en CX specialisten is doorgaans uitstekend. Dat geldt ook voor Volvo dealers waar je een paar zeer oude modellen ziet staan. (Ik zet Volvo diesels in boten).
Waar het dikwijls mis gaat is bij merkdealers, met heren in nette pakken achter de balie, een verbod om in de werkplaats te komen en een grote, stille, hoogglanzende, showroom met stevig geprijsde tweedehands wagens.
Ik kocht een keer een mooie Saab 9.5 met weinig km’s. Nietsvermoedend ging ik naar een Saabdealer voor een kleine beurt en APK.
Een rekening van ruim € 1.100,- was mijn deel en daar stond niets bijzonders op., Olie, filters, pollenfilter, APK.
Ik wees er op dat dat ruim 10% van de aanschafwaarde was en dat ik niet van plan was ooit nog terug te komen als het niet tot een redelijker bederag kon worden gereduceerd. Hooghartig kreeg ik te horen dat ik me waarschijnlijk vergist had bij de aanschaf omdat ik nu eenmaal een dure auto gekozen had.
Nog jaren met plezier mee gereden, voor zeer redelijke bedragen eenmaal per jaar naar een doodgewone servicewerkplaats bij een benzinestation.
Tenslotte: De Bovag lijkt helaas een zeer invloedrijke gesprekspartner bij het bepalen van de keuringsvoorwaarden voor de APK. Het is mij niet bekend of de consument daar ook een stem heeft. Ik vrees van niet en dat kost ons erg veel geld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, je vetgedrukte citaat heb ik zeker niet over het hoofd gezien, maar je schrijft in je reactie ook: ‘Het hele verhaal bevestigt weer eens mijn visie op de “BOVAG-aanpak”.’ Weliswaar noem je de naam Renard niet, maar aangezien ík dat in mijn verhaal wél enkele keren doe en jij mijn verhaal kent, kan de lezer niet anders dan concluderen dat je Renard rekent tot de door jou bekritiseerde soort bedrijven, en daar heb ik tegen geprotesteerd. Wat mij betreft zand erover, ook al omdat dit draadje niet gaat over garages, maar over één specifiek probleem, het inhouden van mijn V6.24v.
Welnu: dit probleem is terug en kennelijk heb ik te vroeg gejuicht. Vandaag heb ik ongeveer 2 x 75 km gereden, en op de terugweg ging het weer vele tientallen keren mis. Je begrijpt mijn teleurstelling, want ik dacht echt het probleem te hebben verholpen. Thuisgekomen heb ik de motor niet uitgezet, de kappen van de zwarte doos verwijderd en aan de relais, stekkers en draden gemorreld, maar de motor bleef zonder haperen draaien.
Lichtpuntje 1: soms had ik vandaag tijdens het inhouden het gevoel dat het minder heftig was, alsof niet de héle motor inhield, maar slechts een deel, bijvoorbeeld drie cilinders. Op andere momenten beschouwde ik dat echter als inbeelding en ik ben er nog niet uit.
Lichtpuntje 2: zoals gezegd was ik eigenlijk van plan vijf nieuwe relais te monteren, maar aangezien ik daar anderhalve dag op moest wachten, heb ik gekozen voor het grondig schoonmaken van de oude. Die heb ik vervolgens getest aan de accu en ze klikten zoals het hoort. De rit die ik vandaag heb gemaakt was dus wel met de oude relais; de nieuwe liggen op de plank. Uiteraard ga ik ze alsnog monteren, maar ik moet er wel een ander railsje voor maken om ze in te klikken, want de nieuwe Hella-relais hebben een bredere lip. Toch vrees ik dat ook die nieuwe relais niet zullen helpen. Mijn bevindingen meld ik natuurlijk.
Lichtpuntje 3: aangezien ik er afgelopen zondag in slaagde door wat morrelen de motor abrupt te laten afslaan, lijkt het me dat ik wel in de goede hoek zit. Ik hoop dus maar dat de hooiberg waarin de speld gezocht moet worden aanzienlijk kleiner is dan aanvankelijk.
Groeten Kees
Het inhouden waar je het over hebt. Is dat alsof er even heel zacht op de rem word getrapt of hoor je de motor ook ineens inhouden alsof er plots de voet van het gas gaat ?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mijn ex-XM die naar een liefhebber alhier is gegaan vertoonde ook de door jou geschetste problemen, alhoewel zeer sporadisch. Het vermoeden gaat/ging uit naar slechte ontluchting benzinetank.
Zomaar een idee welk hier mischien al geoppperd is, maar toch….
Zoals eerder beschreven is het inhouden veel heftiger dan gas loslaten. Het is meer of iemand het contact uitzet. W.b. de benzinetank: zie melding nr. 45. Zoals uit mijn laatste posts blijkt, is het voor 99% zeker dat het om een elektrische storing gaat. Als ik tijd heb wil ik z.s.m. de drie stekkers van de groene relais (zie vorige pagina) vervangen door 3 x 4 losse schuifstekkertjes en die dan op mijn nieuwe relais zetten. Ik weet dan 100% zeker dat de verbinding daar goed is. Levert dat niets op, dan zoek ik naar een breuk in een van die twaalf draden.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Lang niet hier geweest, jammer.
Ik heb twee V6.24 type1
Een heel mooie die netjes in de stalling staat (” de mooiste van NL”)
Een mooie die niet loopt. Met deze heb ik heel veel dingen gedaan, complete motor revisie en aandrijving revisie en veel meer.
Uiteindelijk heb ik nog steeds niet de tijd genomen om de complete draadboom te vervangen.
In die draadboom zitten na zoveel jaar bij zulke hoge temperaturen vaak veel verborgen gebreken die op de meest gekke manieren symptomen vertonen. De oplossing is een gebed zonder end.
Ik heb in oude draden van mij hier vrij veel over gepost.
Groet!
Sweef
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Bedankt Joost/Sweef, dit is nuttige info. Ik ga eerst nog mijn nieuwe relais met nieuwe, losse schuifstekkertjes proberen, maar als de storing blijft, zal ik toch aan de gang moeten met jouw tip, want in die hoek moet het zitten. Inderdaad wordt het onder de motorkap van zo’n oude V6 flink heet. Mooie XM’s heb je overigens.
Groeten Kees
Vervangen van de stekkers en relais lijkt me bij nader inzien weinig zin te hebben: nogmaals bekijken en testen leerde me vandaag dat ze goed functioneren. Nadat het me vanmorgen één keer lukte de motor bijna te laten afslaan door aan de bedrading te morrelen (en daarna honderd keer niet!) besloot ik de draden door te meten. Dat wil zeggen: de draden van de drie groene relais die in verbinding staan met de grote stekker van de ECU. (Hieronder wil links en rechts zeggen: uitgaande van de bestuurder.) Resultaat:
Rechter groene relais (802 volgens mijn Reparaturanleitung):
- dunne groene draad 1 is goed (piepje van de multimeter bij meten op continuïteit)
- dunne groene 2 is goed
- dikke blauwe 1 gaat niet naar de stekker van de ECU
- dikke blauwe 2 gaat niet naar de stekker van de ECU
Middelste groene relais (807):
- dunne groene is goed
- dunne bruine is goed
- dikke blauwe gaat niet naar de stekker van de ECU
- dikke gele gaat niet naar de stekker van de ECU
(Aan de ECU-stekker zitten drie dikke gele draden. Twee ervan blijken verbonden met relais 818, zie hierna, de derde met een paars relais. Aangezien het verwijderen van een paars relais niet tot het afslaan van de motor leidt, is dat niet interessant.)
Linker groene relais (818):
- dunne groene is goed (gaat niet naar de ECU-stekker, maar wel naar een andere, kleinere stekker in de zwarte doos)
- dunne bruine is goed
- dikke gele 1 is goed
- dikke gele 2 is goed
Wat de lezer hieraan heeft, weet ik niet, maar misschien kan een gevorderde liefhebber er iets zinnigs over zeggen. Ik baal er natuurlijk van dat het herhaaldelijk doen afslaan van de motor mij niet is gelukt, want dat zou de zaak een stuk eenvoudiger maken.
Gr. Kees
het probleem met deze manier van door meten is dat als er bv een breuk is die het in 99% van de gevallen nog contact maakt met door meten dus meestal ook nog gewoon goed is, je kan wel Ohms kijken over er eentje is met meer weerstand.
Als je zeker bent dat het door rammelen aan deze bedrading soms de uitval komt kan je beter een andere kabelboom gaan proberen
xmrijder schreef:het probleem met deze manier van door meten is dat als er bv een breuk is die het in 99% van de gevallen nog contact maakt met door meten dus meestal ook nog gewoon goed is.
Je bent me net een slag voor. Met bovenstaande metingen kun/kan je niks beginnen. Blijft gissen tot de storing zich weer voordoet.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de attente reacties, xmrijder en citroen23.
Kees
Graag gedaan Oke in je 1e bericht vermeld je: Graag alleen serieuze reacties !!! dit is een serieuze reactie: ga met de door jou gemeten informatie naar een (citroen) dealer of renard en ze zullen denken ” ja en…..... wat moet ik hiermee”.
Je sluit erg gauw mogelijke oplossingen uit: zoals de branstof toevoer geen probleem kan zijn wat “ik geef vol gas en dan is het weg dus: dat kan het niet zijn”. daarom kan het nog wel te weinig brandstof geleverd worden bij stationair loop of rustig rijden cq toeren. meten meten….
Ook dat uitlaatspruitstuk met scheuren erin is nog steeds een mogelijke storing: bij gas geven kantelt de motor en kan de scheur dichtgaan. Hoe staat het met de uitlaatpakking: is die dicht ??? heb je dat gecontroleerd bij warme !!! motor. Ook die gaat dicht bij warme motor door kantelen. Bij lekkage komt er meer zuurstof in het uitlaat kanaal (voor de lamda sensor) en past deze z’n waarde aan hetgeen zou kunnen leiden tot inhouden van de motor. We hebben het hier wel over een type 1 met nukken en kuren en meestal slechte contacten. Maar oke: volgende keer zal ik het wat voorzichtiger brengen….......
p.s. dat met die uitlaatpakking heb ik met m’n xantia gehad: gaf de jou genoemde symptomen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.