Even snel in volgorde:
- Ik neem alle reacties serieus.
- Natuurlijk kan een garage het probleem voor me oplossen, maar vraag niet hoeveel werkplaatsuren dat gaat kosten.
- Als je mijn hele draad leest, zul je het met mij eens zijn dat alles op een elektrisch probleem wijst. Ook het laten afslaan vorige week, toen de relais nog niet waren schoongemaakt wijst daarop.
- Van kantelen is geen sprake: ik test met een stationair draaiende motor.
- Volgens mij is alles dicht.
Evengoed bedankt voor je suggesties.
Kees
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rougefurio schreef:
- Van kantelen is geen sprake: ik test met een stationair draaiende motor.
Tuurlijk, en juist dán slaat ze nooit af, wat je ook probeert!
Dus wat citroen23 bedoelt, is: “Als je rijdt en de storing doet zich voor, kan het tóch komen door een scheur in het beruchte uitlaatspruitstuk.”
Jij beschreef: “als ik gas geef pakt de motor weer op.” Citroen23 interpreteert dit als mogelijke aanwijzing, immers, zo redeneert hij, “als je gas geeft kantelt het blok en trekt de scheur mogelijk weer dicht, waardoor lambda waardes weer goed zijn.”
De XM kennende zal het ongetwijfeld een vrijwel onvindbare storing in een draadboom zijn (wat Sweef zei, snijdt zeer veel hout), maar citroen23 stelt, dat je daar toch nooit zomaar van uit mag gaan, omdat er ook scenario’s te bedenken zijn waarbij het toch een brandstof of lambda-probleem is.
sweef schreef:De oplossing is een gebed zonder end.
Dit herken ik al te goed! Je moet echt een bikkel zijn om je door zoiets heen te slaan, want het drijft je tot waanzin. Het door een garage laten doen is water naar de zee dragen, zoals rougefurio zelf al correct heeft ingeschat. Maak dan je scheidingspapieren maar vast in orde, zou ik zeggen.
Maar goed, een nieuwe draadboom zal beslist zeer veel verbetering geven, maar dan moet je hem wel zelf zien na te maken, want origineel is beroerde kwaliteit (áls zoiets überhaupt nog te vinden is) en dan heb je binnen de kortste keren opnieuw problemen, ondanks al je inspanningen.
Je moet -in mijn optiek- wel veel liefde voor zo’n auto hebben of een héle taaie zijn, wil je daaraan gaan beginnen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heb je al eens gedoe gehad met dat achterste spruitstuk? Die zijn berucht.
Die dingen zijn namelijk radicaal verkeerd gemaakt.
De pijpjes zijn door de montageplaat gestoken en aan de MOTORZIJDE gelast.
Bij dat lassen trekt de boel krom, dus niet alleen vanwege de lasjes moet het vlakgefreesd worden.
Als je er dan iets teveel afhaalt blijft er van die lassen weinig of niets over.
Dat zie je aan de buitenkant niet. Als er scheurtjes ontstaan kan je die dus niet zien.
Bovendien kan het zo zijn dat zolang de motor niet echt op temperatuur is de zaak nog enigszins dicht zit, zodat je door je APK komt.
Misschien is het zinvol om een spuitbus lektest te nemen en bij koude motor op een brug het spruitstuk in het sop te zetten. Dan starten en een paar keer planken. Als je belletjes ziet weet je dat je aan de beurt bent.
Al met al: een serieuze mogelijkheid en geen goedkope, want het spruitstuk moet er echt helemaal af om het aan de buitenkant te kunnen lassen. En dat moet je dan ook nog door een vakman laten doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt La Léo en JanSr. Bericht 70 heb ik geschreven toen ik, bij stationair draaiende motor, deze herhaaldelijk abrupt kon laten afslaan door aan de bedrading bij de relais te morrelen. Nadat ik de relaisvoetjes en de stekkers had schoongemaakt lukte mij dat niet meer en dus dacht ik dat het probleem de wereld uit was. Afgelopen vrijdag hield de auto tijdens het rijden toch weer in en zondag sloeg hij weer (bijna) af, ALLEEN MAAR doordat ik aan de bedrading zat. Ook dit was weer bij een stationair draaiende motor. Dit wijst volgens mij op een elektrisch probleem (zoals JanSr zelf ook al eerder heeft aangegeven), maar dan samengesteld.
Een lekkend spruitstuk en een daardoor ontregelde lambdasonde zouden m.i. niet meer veroorzaken dan een slecht lopende motor, níet een compleet in één keer doodvallen ervan. Wat Sweef schreef (een verzwakte draadboom) lijkt me het aannemelijkst. Wat ik daarom hierna ga doen is de daadwerkelijke weerstand van de draden bij de relais meten, dus niet alleen maar de continuiteit. Ik hoop dat er dan één draad bij zit met een aanzienlijk grotere weerstand dan de andere, want dat zou dan, na de slecht geleidende relaisvoetjes/stekkers, de (tweede) boosdoener kunnen zijn.
Kees
Rougefurio schreef:Het is meer of iemand het contact uitzet. .
Nog een optie: Mij lukte het om met mijn rechteerknie de sleutelbos waar de contactsleutel aan zat een tikje te geven, net genoeg dat de sleutel geen contact meer maakte. Ook zelfde storingen als door jou beschreven. Gebeurde vooral als ik mijn voet van het gaspedaal (automaat) haalde. Gebruik nu alleen de contactsleutel en hou rekening naar welke kant hij opklapt.
Zal ook wel een wat gammel contactslot zijn. Maar geen probleem meer gehad.
Bedankt nwndk. Zie berichten 66 en 67.
Oke, helder. Succes in ieder geval.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat ik gek vind is dat je morrelend de boel stil kreeg en na repareren (stationair ) niet meer.
Je zou dan denken: Oorzaak Eén is weg.
Als het daarna rijdend weer optreedt wil dat niet met zekerheid zeggen dat het te maken heeft met het morrelen. Soms is truth stranger than fiction.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het kunnen natuurlijk inderdaad meerdere oorzaken zijn. Is het gedrag nog exact het zelfde? Of minder hevig misschien?
Je gaf aan dat je een brandstoftekort uitsluit omdat je met rommelen de boel uit kon laten vallen en dat de effecten te hevig zijn om door een te kort aan benzine veroorzaakt te worden. Wat zou kunnen is natuurlijk dat het rommelen aan de bedrading bij de relais tijdens het rijden niet zorgde voor problemen en alleen optrad toen je er mee bezig was!
Ik heb met mijn Dsuper (ok, andere motor, minder cilinders en ik zeg niet dat dit bij jou zeker het probleem is, maar even ter illustratie) ook een tijdje gehad dat de boel uit leek te vallen tijdens rijden op de snelweg. Seconde aan, seconde uit seconde aan, etc. Dit resulteerde in heel hevig schokken, zo erg dat je haast met je hoofd tegen stuur/voorruit klapte. Dit werd veroorzaakt doordat de motor te weinig benzine kreeg. Wellicht is de stroomtoevoer naar je brandstofpomp onbetrouwbaar? Dan heb je toch een electrisch probleem met als resultaat benzine tekort
Bedankt JanSr en furriegurrie. Ik ben er na het schoonmaken van de relais/stekkers toch nog één keer in geslaagd door alleen morrelen aan de bedrading de motor te laten stilvallen. Waarom het me dan niet herhaaldelijk lukt weet ik ook niet.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat de stroomtoevoer naar de benzinepomp óók hapert, en dat dat is wat er gebeurt tijdens het rijden. Ik moet dat nog onderzoeken, maar dat kan even duren, want er moet tenslotte ook nog gewoon gewerkt worden…
Gr. Kees
In de afgelopen tijd heb ik de bedrading van de drie groene stekkers gemeten:
Rechter groene relais (802 volgens mijn Reparaturanleitung):
- dunne groene draad 1: 00.3 Ohm
- dunne groene 2: 05.7 Ohm
- dikke blauwe 1 gaat niet naar de stekker van de ECU
- dikke blauwe 2 gaat niet naar de stekker van de ECU
Middelste groene relais (807):
- dunne groene: 19.7 Ohm
- dunne bruine: 0.29 Ohm
- dikke blauwe gaat niet naar de stekker van de ECU
- dikke gele reageert niet. (Echter, aan de ECU-stekker zitten drie dikke gele draden. Een ervan is verbonden met een paars relais (en functioneert goed), maar aangezien het verwijderen van een paars relais niet tot het afslaan van de motor leidt, is dat niet interessant. De andere gele corresponderen met relais 818.)
Linker groene relais (818):
- dunne groene (gaat niet naar de ECU-stekker, maar naar een kleinere stekker in de zwarte doos): 00.6 Ohm
- dunne bruine: 02.7 Ohm
- dikke gele 1: 00.3 Ohm
- dikke gele 2: 62.7 Ohm
De enige echt afwijkende waarde is die van de dikke gele draad van 62.7 Ohm, maar ik heb mij laten vertellen dat dat nog steeds niet veel is en niet de oorzaak van de storing zal zijn. Zelf weet ik niets van elektriciteit, maar een mede-forumlid wellicht wel.
Verder heb ik vandaag de twee stekkers onder het LHM-reservoir gecontroleerd en schoongemaakt (zie foto’s). Dat laatste stelde niet veel voor, want ze zagen er nog goed uit, dus ik denk niet dat ik daarmee het probleem uit de wereld heb geholpen.
Of het probleem er nog steeds is, moet trouwens uit nieuwe proefritten blijken, want wat ik deze week ook probeerde, het lukte mij niet de stationair draaiende motor door morrelen het zwijgen op te leggen.
Wordt vervolgd, Kees
Vandaag ongeveer 150 km gereden zonder enige storing. Zou het schoonmaken van wat stekkers en relaisvoetjes dan toch de de simpele oplossing zijn geweest? Alhoewel het aan de ene kant natuurlijk fijn is om eens probleemloos rond te rijden, is het aan de andere kant weinig bevredigend, want een mens ziet graag een duidelijke oorzaak. Ik houd het forum op de hoogte.
Kees
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ha Kees,
Ik vrees dat het inderdaad zo simpel is. Ik begin de neiging te krijgen mijn onderschrift in die richting bij te stellen. Het is steeds weer opmerkelijk om vast te stellen hoe kwetsbaar al die stekker verbindingen zijn.
Dus een goede hint voor iedereen met storingen: Eerst alle relevante stekkers en relaisvoeten grondig aanpakken en dan pas onderdelen vervangen.
Net als in het matrix-display: het ligt altijd aan de verbindingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt Jan, maar ik ben pas echt overtuigd als ik pakweg een maand zonder problemen rijd, inclusief een flink aantal wat langere ritten. Eerst zien, dan geloven. Juist daarom zou het prettiger zijn als ik een aantoonbaar brak onderdeel zou kunnen aanwijzen. Overigens zou ik het nog steeds op prijs stellen als iemand kon bevestigen dat een weerstand van 62 Ohm op een draad niet zoveel is dat een motor daarvan compleet kan doodvallen.
Gr. Kees
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat hangt helemaal af van de stroomsterkte die door die draad moet. Als er bv een stroom van 0,1 A doorheen moet betekent een weerstand van 62 ohm dat je in de draad een spanningsverlies hebt van 6,2 volt. Dan blijft er nog maar 5,8 V over op de plaats die 12V moet hebben. Geel betekent bij citroen meestal + en een dikke draad is meestal voor een behoorlijke stroomsterkte. Bij het meten van weerstanden trouwens wel er voor zorgen dat op geen van beide uiteinden spanning staat. Liefst accu los. Nog even teruglezend: 62 ohm in alleen een draad kan nooit goed zijn. Ik hoop dat mijn eerste zin dat al duidelijk maakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.