Ik heb een Xsara Break uit 2001 en nu bij een koude start slaat de motor af als je bijvoorbeeld bij een stoplicht komt stil te staan of gas terug neemt in een bocht. Auto start wel weer meteen en als motor warm is dan geen problemen meer. In garage geweest en twee senoren (lambada en srl bonte 1)vervangen.Dit heeft helaas niet geholpen. Bij het uitlezen blijft de computer ook twee storingen aangeven; P0485 koelventilator en W1218 ECIS centrale electronica. Weet iemand misschien wat dit kan inhouden?
Welkom op het forum
Heb je de accu al gecontroleerd ?
De Xsara 1.6-16V uit 2001 van mijn oom had precies hetzelfde probleem, startte nog wel prima.
Ik heb toen de multi-meter op de accu polen gezet, starten en dan kijken wat het voltage doet.
In mijn geval zakte het onder de 10V, nieuwe accu er in en het was verholpen.
Als de spanning te ver inzakt door een slechte accu, dan raken de computers de weg kwijt.
Je heb met een universele ODB-2 zeker uitgelezen?
De storingen met de koelventilator kom ik altijd tegen, zal wel niet zo belangrijk zijn, want alles werkt prima.
Centrale electronica zal wel de BSI zijn, denk een oude storing, als er een voorportier open is en je probeert te vergrendelen met de afstandsbediening, dan word er al een storing opgelagen. Wil je het zeker weten, laat de auto dan uilezen met een Lexia.
ZX1.4i schreef:Welkom op het forum
Heb je de accu al gecontroleerd ?
De Xsara 1.6-16V uit 2001 van mijn oom had precies hetzelfde probleem, startte nog wel prima.
Ik heb toen de multi-meter op de accu polen gezet, starten en dan kijken wat het voltage doet.
In mijn geval zakte het onder de 10V, nieuwe accu er in en het was verholpen.
Als de spanning te ver inzakt door een slechte accu, dan raken de computers de weg kwijt.Je heb met een universele ODB-2 zeker uitgelezen?
De storingen met de koelventilator kom ik altijd tegen, zal wel niet zo belangrijk zijn, want alles werkt prima.
Centrale electronica zal wel de BSI zijn, denk een oude storing, als er een voorportier open is en je probeert te vergrendelen met de afstandsbediening, dan word er al een storing opgelagen. Wil je het zeker weten, laat de auto dan uilezen met een Lexia.
Bedankt voor reactie. Door omstandigheden reageer ik zo laat.
Het probleem is nog niet opgelost. Accu is vorig jaar vervangen. Stappenmotor schoon gemaakt enz.
Iemand vertelde ons dat misschien de computer stuk zou zijn, weet je of dat ook een mogelijk is?
Laatst viel zonder enige reden het dashboard uit. Geen km teller enz meer. Bij het opnieuw starten van de auto ging alles het weer doen en tot heden tot heeft dat probleem zich niet meer voor gedaan.
Zullen in ieder geval op zoek gaan naar een dealer gaan voor het opnieuw uitlezen van de computer.
Alles kan kapot gaan, als de computer defect is, dan is er nog maar heel weinig wat werkt.
Dat de accu vorig jaar vervangen is, wil nog niets zeggen, vorig jaar is dus minimaal 8 maanden geleden, kan een slechte accu op de plank zijn geweest. Lichten tussendoor een keer laten branden, waardoor de accu helemaal leeg is geweest, is ook niet gezond.
Dus nogmaals, controleer de accu, kun je zelf doen met een simpele multimeter, zakt de spanning tijdens het starten te ver in, dan is het niet goed.