Helaas heb ik de vervelende bovenvermelde storing in combinatie met het vervelende piepje.
Mijn auto heeft al een week bij de garage gestaan en ik ben inmiddels € 900,- aan dit vervelende storinkje kwijt.
Bij het uitlezen kwam de melding dat er een “massa” storing was .... vervolgens zijn ze alle massa punten nagelopen zonder resultaat.
Uiteindelijk kwamen ze er achter dat de airbag module het probleem veroorzaakt maar helaas heeft dit niets geholpen. (volgens de garage is het wel beter geworden omdat er nu geen melding meer verschijnt bij het uitlezen ... ik weet niet of dit een verbetering is, de melding op mijn display met bijbehornde piep is niet minder geworden ... dat er geen foutmelding meer is met de Lexia kan ik ook zien als verslechtering van de situatie)
Volgende week moet ik de auto weer terugbrengen voor verder onderzoek, er loopt een navraag bij Service-Citroen omdat ze het bij Motorhuis ook niet meer weten)
Er zit inmiddels een uurtje of 10 arbeid en een nieuwe module in ... ook de condensor van de airco was kapot dus zit ik momenteel aan een kostenpost van bijna € 1600,- .... en dat is niet prettig als je maar 3000 km per jaar met zo’n auto rijdt.
Maargoed, ik ben dus druk op zoek naar informatie ... mogelijk helpt het en loopt de rekening niet nog verder op.
Even wat speerpunten die ik al heb.
- De eerste keer dat het voorkwam was onderweg naar ons vakantieadres ... ik had een koffer geklemt tussen de bijrijdersstoel en de achterbank (mogelijk heb ik hierdoor iets beschadigd in de stoel door de druk tegen de koffer aan)
- Het komt vaak voor als ik naar rechts stuur en vervolgens het stuur terug laat komen.
- Het komt niet altijd voor.
- Het komt vaker voor als ik met meerdere personen in de auto zit.
- De melding verscheen ook eens toen mijn vrouw de gordel liet bewegen toen ze naar achteren keek.
- De melding is ook eens verschenen toen ik de electrische ramen ging gebruiken (1x voorgevallen)
- Na heel rustig rijden ... vervolgens de snelweg op gaan geeft het helemaal geen problemen totdat je de snelweg vervolgens afgaat (dit kan rustig na 200 km zijn) dan begint hij gelijk weer te piepen.
Op Google het Duitse en dit forum al aan het zoeken geweest en het volgende al kunnen vinden.
- Solderen van bedrading bij de stuurairbag.
- Kabel naar de zijairbag vervangen
- Kabelboom onder de bijrijdersstoel vervangen (volgens motorhuis was dit het niet omdat de melding zou moeten verschijnen als je aan de bedrading gaat “frutten”
Goede iedeen en tips zijn welkom ...
Totaal aantal Berichten: 194
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Rock’s kijk eens op het Engelse forum, die hebben veel meer technische issues wellicht staat het daar ergens tussen…beetje zoekfunctie gebruiken op het forum.
Denk dat het met de connectoren onder je stoel te maken heeft, die kun je zelf ff controleren of de connector goed ingeplugged zit, zie voorbeeld thread:
http://c4owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?74469.post
Bedankt ... op het engelse forum heb ik ook al een uurtje of 2/3 gezocht maar helaas weinig kunnen vinden.
Inderdaad een los of slechte connector onder de stoel maar volgens de dealer is dat het niet omdat er niets gebeurd als je de draden laat bewegen.
Ik zit er over te denken om de stoelen er zelf even uit te halen ... alles goed te bekijken en er weer in te zetten.
Totaal aantal Berichten: 194
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Als je de stoelen goed naar voren laat kantelen en je kijkt eronder dan zie de connectoren zitten. Wat je kunt doen is deze beide los halen en kijken wat het systeem dan zegt…en eventueel visueel controleren op breuken of schade en indien ok weer goed vastklikken. En weer kijken of de melding voorkomt…
Suc6
Het is opgelost ...
Het was de kabel naar de zij airbag, deze is klem komen te zitten tussen een stoelveer en is daardoor kapot gegaan.
Ze hebben de nieuwe kabel nu door een buisje laten lopen om dezelfde problemen in de toekomst te verkleinen.
Dit geintje heeft mij waarschijnlijk 900,- gekost(ben er nog niet zeker van omdat de factuur nog moet komen) en….. als hier gelijk naar gekeken was waarschijnlijk nog geen 50,- dus als je ook dit probleem hebt, laat dan meeteen naar deze bedrading kijken en stuur mij dan een bedanktmailtje .... waarschijnlijk heb ik je een hele hoop geld bespaard
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Goed te lezen dat het opgelost is.
En tja, die kosten….dat is nu eenmaal het probleem met dat soort storingen. Je kan als garagist ook niet anders dan systematisch alle mogelijkheden langslopen. Voor het zelfde geld was het wel het eerste of tweede punt geweest dat ze nakeken. Blijkbaar was dit ook voor hen een vooralsnog onbekend probleem.
Nu weer lekker rijden!
Totaal aantal Berichten: 184
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Je kunt je afvragen of dit bedrag wel terecht is.
Er zijn onderdelen vervangen die niet kapot zijn.
Moderne garages stellen zich veel te afhankelijk op van testapparatuur.
Helemaal mee eens.
De Lexia gaf aan dat er een massa probleem was ... tsja ... ga maar zoeken ... (het kon ook nog een massa probleem zijn die zich pas na een bepaalde aktie voordeed) ..vervolgens een nieuwe module waarna de lexia geen storingen meer aangaf.
Ik heb de garage er bij alle 3 de afspraken op gewezen dat het in de meeste gevallen om kabels in of onder de stoel gaat maar hier is iedere keer niets/weinig mee gedaan.
Er werd mij ook verteld dat de storing “per abuis” is gevonden omdat de monteur er met zijn achterwerk tegen de stoel stoote bij het zoeken in het dashboard.
Motorhuis gaat de speciaal voor mij bestelde airbag module niet in rekening brengen wat ik zeer netjes vind.
Ook niet alle uren gaan berekend worden ... ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden (ze gaan nog in beraad over de uiteindelijke factuur)
Blijkbaar is het een gevoelig C4 (type 1) puntje waarbij ze een kabel los tussen de veren in de stoel hebben getrokken.
Totaal aantal Berichten: 1613
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Rock’s schreef:Blijkbaar is het een gevoelig C4 (type 1) puntje waarbij ze een kabel los tussen de veren in de stoel hebben getrokken.
Mag ik vragen wat je bedoelt met ‘de veren in de stoel’? Ik heb dezelfde storing momenteel.
Kort geleden is bij mij de complete bestuurdersstoel vervangen (kwaaltje bij Coupé: stang van hoogteverstellingsmechanisme breekt af…) en de airco-unit vervangen (zal er wel niks mee te maken hebben). Kort daarna is de storing gaan optreden. Ik ga nog de stekkers onder de stoel controleren, maar wil dan meteen bovenstaande even controleren.
ik heb ook het zelfde voorhad, de stekker onder de zetel enkele keren los en vast gemaakt zonder contact sleutel erin ,contact terug op,en het was weer in orde, blijkbaar een slecht houdende stekker die nu en dan slecht contact veroorzaakt