Beste forummers
Al een tijdje wil ik graag in een mooie klassieke CX rijden (voor mijn privee km’s 10.000 p/jaar).
Nu weet ik een mooie diesel te staan (te koop uiteraard), maar dankzij de grote hoeveelheden
geimporteerde dieselende oosterburen, ben ik bang dat ik mij een soort aso ga voelen als ik met mijn auto kom aan rijden. En alleen CX meetings te bezoeken is ook niet de bedoeling
Zijn onze franse diesels inderdaad net zo slecht en vervuilend als die walmende mercedessen ?
Of is dit ook nog per type motor verschilled.
(g)roet hans












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat het aan jezelf ligt.
Een oude diesel is natuurlijk niet echt schoon.
Maar die rokende benzen is naar mijn idee niet nodig, de eigenaren willen gewoon niet voor goed onderhoud betalen.
Als je zorgt dat het allemaal goed onderhouden is dan is het in elk geval een stuk schoner dan een slecht onderhouden diesel.
Of je koopt een CX met een benzine carb motor en zet daar voor nog geen 1000 euro een LPG installatie in, dat is in elk geval wel redelijk schoon voor een oude auto
Een injectie kan ook wel, maar dat is wel lastiger en duurder.

Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 18-11-2011
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- ID/DS 23 pallas
- CX 2500 turbodiesel limousine
- Jumpy 2.0hdi
tweedehans schreef:
Zijn onze franse diesels inderdaad net zo slecht en vervuilend als die walmende mercedessen ?
Of is dit ook nog per type motor verschilled.(g)roet hans
Een andere optie is natuurlijk een nieuwe wagen kopen maar blijft de vraag of
dat wel zo milieuvriendelijk is?Als je weet hoeveel energie hiervoor nodig is
denk ik dat de vervuiling van je oude diesel met 10000km per jaar maar een fractie is.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vergis je niet: oude diesels zijn inderdaad écht vies. Benzen nog extra omdat die nog gebruik maken van een oude lijnpomp die veel minder goed en precies te regelen viel. Qua totale milieubelasting zal een nieuwe wagen wellicht niet zo goed scoren, maar qua uitstoot is een moderne auto écht heel erg veel schoner dan welk oude model auto dan ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 18-11-2011
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- ID/DS 23 pallas
- CX 2500 turbodiesel limousine
- Jumpy 2.0hdi
Volledig mee akkoord,Maar zoals tweedehands al aangeeft met 10000km pj zal hij de planeet zeker niet vergiftigen.
volledig eens met galgo.
en als aanvulling:
een vriend van mij werkt bij een revisie bedrijf, als je hoort wat hij vertelt over de houdbaarheid van moderne motoren val je van je stoel.
revisie bij minder dan 100k is geen uitzondering, en bij 200 is het mileuvriendelijke er bij de meeste motoren ook wel af.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Is er wellicht een roetfilter te koop voor oude diesel cx-en?
Dat is wel een goeie.
Ik heb me daar eens half in verdiept, en toen gehoord dat een after market filter alleen de grote delen filtert.
Het schijnt dat juist de kleine delen slecht zijn.
Maar ik weet niet hoe betrouwbaar dit verhaal is, iemand die daar meer over weet?
Als het goed is voor milieu vind ik het zeker een optie, maar als het weinig of niets scheelt blijf ik bij origineel.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het grote minpunt van een cx diesel is dat ie geen EGR systeem heeft. Dat maakt een roetfilter op een cx een stuk minder effectief.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik het tussen de regels even goed lees wil je belastingvrij rijden.
Dan zit je waarschijnlijk aan een 2500 D of een 2500 TRD Turbo 1 vast, beide geen vlotte auto’s.
Waarom bij 10k per jaar niet gewoon een benzine 20 of 22?
Bij 10k per jaar zal de brandstof het de kosten ook niet zijn.
Dan hoef je je in elk geval niet druk te maken over de uitstoot
Grote kans dat je een mooiere auto kan vinden met een lagere km stand voor een leukere prijs.
hmm, daar wil ik me dan wel weer even tegenaan bemoeien ...
In Nederland wordt nog niet zo kritisch gekeken naar de uitstoot van auto’s met benzinemotoren, in tegenstelling tot bij onze Oosterburen. Het feit dat een CX op benzine daar in het geheel geen milieusticker krijgt (niet eens een rode ops:) zegt al iets over de uitstoot van deze motoren.
Toegegeven, het zal minder zijn dat de uitstoot van een oude diesel ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja dan zoek je een Duitse CX met kat
Ik vraag me trouwens af of deze dan wel een sticker krijgen…
En ouder als 30 jaar mag er toch ook wel weer in?














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tinfoil schreef:hmm, daar wil ik me dan wel weer even tegenaan bemoeien ...
In Nederland wordt nog niet zo kritisch gekeken naar de uitstoot van auto’s met benzinemotoren, in tegenstelling tot bij onze Oosterburen. Het feit dat een CX op benzine daar in het geheel geen milieusticker krijgt (niet eens een rodeops:) zegt al iets over de uitstoot van deze motoren.
Toegegeven, het zal minder zijn dat de uitstoot van een oude diesel ...
Dat is niet waar, een cx met g-kat kan aagepast worden waardoor je een sticker kunt krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gewetensvraag, hè? Ik rijd op vakantie met een oude Citroen diesel, maar dan een busje. Geen enkele walm, geen zwarte pluim. Oftewel: voor een oude diesel gedraagt het ding zich netjes. Qua uitstoot natuurlijk niet fijn, maar gezien de beperkte jaarlijkse kilometrage geloof ik het wel. (Net als trouwens onze Duitse buren: als een auto een oldtimerkenteken heeft (H-kenteken) vervalt de plicht tot het voeren van een milieustikker. Ook als het een diesel met ster is.) Als jij met een nette CX Diesel aan komt rijden die goed is afgesteld en geen pluim geeft, denk ik niet dat veel mensen je als een aso zullen beschouwen.
Een oude benzine auto is schoner dan een diesel.
Maar hierboven is de slimme opmerking al gemaakt: als je relatief schoon wilt rijden met een ‘oldtimer’ dan is een goed afgestelde (123)LPG installatie de makkelijkste oplossing. Of inderdaad een late benzine CX uit een land waar toen de katalysator al verplicht was.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Arjan Verkade schreef:Als ik het tussen de regels even goed lees wil je belastingvrij rijden.
Dan zit je waarschijnlijk aan een 2500 D of een 2500 TRD Turbo 1 vast, beide geen vlotte auto’s.
Een goed afgestelde, frisse Turbo 1 diesel is best vlot hoor. Daar hoef je je echt nog niet voor te schamen in het huidige verkeer.
En inderdaad: een rookpluim hoeft zeker niet, als alles maar in goede conditie is. Maar dat betekent onderhoud (of wegwerken van achterstallig onderhoud) en kosten maken, en daar hebben veel belastingvrijrijders een broertje dood aan, ergo: veel stinkende oude diesels op de weg tegenwoordig.
Uit miljeu-oogpunt zou ik zeggen: ga (belastingvrij) LPG rijden in een CX 20/22, dat is dan van alle opties nog ‘t schoonst en relatief voordelig qua aanschaf/inbouw!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
P.S.
tweedehans schreef:
(g)roet hans
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D