Zojuist terug van m’n werk na de late dienst.
Om een slome duikelaar in te halen heb ik de GSA de sporen gegeven, ingehaald in de derde versnelling met flink gas erop, tot over de 90.
Dat werd meteen beloond met een flink beroerd lopende motor.
Om nu stabiel te rijden moet de choke er een flink eind op, of je moet constant bijna of helemaal plankgas houden.
Op de wagen zit een solex carburateur, ik vermoed dat daarin de oorzaak zit en niet in de ontsteking. Het zou gek zijn als die ineens zou verlopen…
Het lijkt te verklaren dat bij een verstopte sproeier je ook minder lucht nodig hebt voor een goede mengselverhouding, dus ook de luchttoevoer afknijpen met de choke, en dus daarna weer meer gas moet geven.
Is het logisch om te bedenken dat met een plankgas actie zomaar een sproeier verstopt gaat zitten? De tank was nog maar voor 10 a 15 % vol, dus mogelijk troep in de sproeier? Heb wel twee brandstoffilters…
Iemand een idee? Kan je net zo makkelijk als bij een Weber bij de sproeiers?
Vanmorgen alvast begonnen met schoonmaken.
Het deksel of bovenste deel van de carburateur was snel los te halen. Onderin de vlotterkamers lag aardig wat gruis en vuil. Dit schoongemaakt, de twee grote en kleine sproeiers schoongeblazen, al zaten die voor het blote oog echt niet verstopt.
Na het in elkaar zetten een stukje gereden.
Het resultaat is, wel verandering maar geen verbetering.
Zijn er nog speciaal dingen die ik moet doen bij het schoonmaken van een SOLEX 28CIC?
Is er iemand die een handigheid kan geven voor het op gevoel redelijk afstellen van de mengselschroeven?
Ik hoop dat er goede tips zijn.
Ook een idee, de motor ligt nu best wat te schudden, eerder lag hij mooi stil.
Het zal toch niet zo zijn dat de distributieriem versprongen is?
Passen deze klachten daarbij?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
In elk geval niet aan de instellingen van de carb. komen. Die schroeven verdraaien niet plotseling zó ver dat een motor poten begint over te slaan. Dat gebeurt wel als er een sproeier verstopt is. Heb je de stationairsproeier en al die kleinere sproeiertjes ook doorgeblazen? En de kanaaltjes erachter ook?
Het kan zijn dat er een bougie defect geraakt is of dat er een kabel doorslaat. Dan schudt het blok ook behoorlijk. Je bent er in dat geval snel achter welke cylinder niet meedoet. Bij een van de vier zal er geen verschil in loop zijn als je de bougiekabel afkoppelt.
Versprongen d-riem zou kunnen. Om dat vast te stellen zul je tandjes moeten tellen. En volgens mij doen alle poten in dat geval nog wel mee.
Maakt de motor verder geen verontrustende mechanische geluiden?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Vanmorgen weer verder gesleuteld. Dat is het voordeel van onregelmatig werken hè.
De carburateur nog verder losgehaald en nog beter schoongeblazen. Echt alle kanaaltjes doorgeblazen, benzine erin gegooid en nogmaals alles doorgeblazen en héél goed schoongemaakt.
De constructie lijkt me twijfelachtig. De vlotterkamer is aan de bovenkant gewoon open, en komt uit bovenop de carburateur naast de twee grote gaten zeg maar. Die smalle openingen ware ook erg vervuild, vuil kan dus erg makkelijk in de vlotterkamer komen.
Hij loopt weer helemaal geweldig.
De bougies en kabels zijn allemaal nieuw.
De motor maakt verder geen spannnende geluiden en ligt weer mooi stil.
Zal dus toch vaker dit schoon moeten maken, anders als je een keer doortrekt slurpt hij zo weer vuil in de sproeiers ofzo.
Dank voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zit er bij deze auto een brandstoffilter tussen de tank en het achtersubframe???
Zou die een keer vervangen door een nieuw exemplaar.
Ook kun je een klein extra filtertje plaatsen tussen brandstofpomp en carburateur.
Zo krijgt vuil geen kans meer.
Beide zijn bij een goede automaterialenzaak te koop voor een paar euro’s per stuk.
Ik heb er zelf altijd een paar op voorraad liggen.
De auto heeft zoals jij zegt twee filters en allebei nog geen 10.000 km oud.
Het vuil komt naar mijn idee van bovenaf zo in de vlotterkamer.
In ieder geval is het probleem vandaag goed opgelost.
Het is mij daarom wel een raadsel dat de vlotterkamer gewoon met buitenlucht in verbinding staat.
Bij de weber is dit niet zo, en bij de solex wel.
Is dat soms een oorzaak dat men het niet zo op de solex heeft?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Is dat wel waar? Volgens mij is ie gewoon dicht met een pakking ertussen. (Zie foto’s) Of zie ik iets over het hoofd? Of is het een ander model?
De wissel van Solex naar Weber leverde bij de Draak een iets vinniger gedrag en wat meer druk onderin de toeren op. Verder ongeveer hetzelfde gedrag en verbruik. Niks heel dramatisch.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ha,
Als je de rechterfoto pakt, het gedeelte naast de twee venturie’s is open en komt uit boven de vlotters.
Kijk maar es goed als je het nog eens loshaalt.
Ik heb nog een weber liggen, maar volgens het wplhandboek is die anders omdat deze van een c-matic afkomt. Zitten wat meer vacuumslang aansluiting op.