Vandaag weer naar de garage geweest voor de schijven te laten afdraaien. Dit is nu al de vierde keer dat de schijven krom zijn. 2 keer al andere schijven laten zetten en blokken en het probleem blijft terugkomen.
Ik neem alle regels in 8, voet niet op de rem houden, plassen vermijden, auto niet wassen met hete schijven enzo verder..
iemand een idee waarom dat dit keer op keer gebeurd?
Niet direct een idee, wel hoogste tijd dat er een melding richting importeur gaat om mee te denken over de achterliggende oorzaak.
Daar kun je gewoon om vragen bij je dealer, zeker wanneer keer op keer zelfde probleem optreedt mag je verwachten dat dealer zelf al pro-actief bij de technische vraagbaak van de importeur ten rade gegaan is…
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-03-2012
- DS 3 1.6 THP Sport Chic
Probeer eens kort en hard te remmen in plaats van zacht en lang, dus later remmen bij de stoplichten.
Meestal is dit de oorzaak, als je lang remt en dan de laatste meter hard trapt trap je de gloeiend hete schijven krom.
Dit probleem komt vaak voor bij “stoplichtrijders” die al 100 meter voor het stoplicht zachtjes beginnen te remmen, ik zeg niet dat jij dit ook doet maar probeer het maar eens uit.
Bij C3 staat ook een topic over iemand die na 14.000 km waarschijnlijk kromme schijven heeft (stuur trilt bij remmen)
C3 1.2 Vti EGS Collection
Ik ken iemand met een C4 Berline , ook constant kromme schijven. Mijn ZX vroeger had daar ook enorm veel last van. Met de Xsara nooit een probleem gehad. En deze van de Xsara heb ik eens zien gloeien s’nachts. Wel enorm blauw , maar nooit krom geweest.
Stay tuned & go fast.
heb ergens gelezen als het wiel op de verkeerde plaatsen te vast aan gedraait word dat er wel het 1 en ander kan scheef trekken, zou dat kunnen.? heb er zelf nooit aan gesleuteld hoor. en ik ben geen stoplicht rijder, ik haat remmen zal ik maar zeggen gewoon normaal tot weinig. ik blijf altijd in beweging dat is mijn moto. ja misschien eens een brief naar de importeur maar weet niet als dat veel zal uitmaken. mijn dealer begint ook al met de handen in het haar te zitten omdat de schijven afdraaien, afvlakken niet vergoed word door citroen. hij doet het wel gratis voor me maar daar gaat ook een einde aan komen. nu remt hij weer zoals het moet tot over drie weken, dan begint het weer, eerst geschuur en dan voel je ze echt krom trekken. dus ja.. een brief schrijven zal het worden
Eerst schuren en daarna voel je ze kromtrekken?! Dat klinkt wel heel merkwaardig…hoelang duurt dat schuren dan?
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
dat is nu na een 300 km dan nog een 1000 km rijden en dan zijn ze weer krom, ze zagen helemaal blauw zei mijn dealer. hij zei jij remt te hard, ik zeg neen neen ik rij normaal, de rally tijd is voorbij!
Wat ik lees over blauwe remschijven duidt toch op de manier van remmen en oververhitting…
If you abuse your brakes, and cause them to overheat, their efficiency will become diminished and you will get a condition that is commonly referred to as brake fade. In extreme cases the brake discs will turn blue in colour, this decolouration being caused by excessive heat that irreversibly changes the molecular structure of the metal, and the surface of the pads will become glazed. The result is they no longer work properly and the whole assembly has to be renewed.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
zijn je remklauwen wel in orde? en juiste velgen gemonteerd? verder zorg dat ze vast gezet worden met een momentsleutel op het juiste moment
Nog wat extra info:
Basic Cause of a Rotor Turning Blue
Excessive heat will turn a typical brake rotor blue. A blue rotor indicates the rotor is being worn and could lead to cracks in the rotor, which will cause uneven wear on the brake pads that are stopping the vehicle. This uneven wear could lead to damaged calipers and brake shoes.
What Causes the Heat?
The excessive heat needed to turn brake rotors blue would require one to “ride” the brakes—to literally be operating the vehicle with one foot on the brake. In cities where the layout is very hilly, San Francisco for example, or mountainous areas, a constant applied pressure to the brakes would cause the problem.
Other Causes
Incorrectly aligned calipers or incorrectly installed brake pads could also cause the rotor to turn blue. The brake pads would constantly be applying slight pressure to the pads even when not braking.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
het probleem stelde ik al vast na 16OOkm, heb niet meer de orginele velgen. maar daar ligt het niet aan, trouwens de velgen die er nu opstaan zijn meer open dus er kan meer lucht aan voor af te koelen.
iwan ik heb de uitleg gelezen bedankt daarvoor. het blijft nogaltijd een raadsel. heb nieuwe schijven en remblokken 2maal laten zetten en het probleem blijft zich voor doen. ik rijd als een normale gebruiker , ik let er heel fel op dat ik de schijven niet overbelast. wat kan ik doen? andere garage gaan? wat ik zeker kan zeggen is dat het nie door de verlaging komt en niet door de andere velgen want voor dit alles had ik al problemen met de schijven.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Meer open velgen is niet beter voor de afvoer van warmte. Daarbij: trillen met remmen komt veel vaker voor bij aftermarket-velgen dan bij origineel.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit mij daar graag bij aan. Mijn ervaring uit het verleden is dat het gebruik van onderdelen die niet door de constructeur zijn bedacht toch vaker tot problemen leidt dan men denkt. Denk hierbij aan velgen, verlagingssets, schokdempers en spacers. Allemaal onderdelen die invloed kunnen hebben op remprestaties, stuurgeometrie en vroegtijdige slijtage van ophangingsdelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Ik heb op mijn C5 ook wat remprobleempjes gehad, al waren het daar de achterschijven / blokken. Die trokken niet echt krom maar gaven wel trillingen net zoals bij kromme schijven. Garage heeft toch de schijven vervangen maar problemen kwam steeds terug, tot ze omdat ze het niet meer wisten de remblokken ook maar eens gingen vervangen. Daarna nooit geen last meer van gehad, het waren nog de origineel eerste montage remblokken en ze hadden nog maar 10000 Km gereden. Blijkbaar toch een slechte serie??
Ik deel de mening dat originele onderdelen vaak het beste zijn, maar in aftermarket zijn er eveneens erg goede onderdelen te vinden. Voor mijn Xantia Activa gebruik ik steeds Brembo schijven en blokken van Textar, beiden zeer degelijk en nog nooit of te nimmer problemen mee gehad. Terwijl die OEM blokken op mijn C5 blijkbaar bagger waren (en Iwanb zijn rammelende OEM schokdempers zijn ook niet dat hé). 0rigineel altijd beter ???
Stel dat je met degelijke aftermarket onderdelen van je problemen af zou zijn…..misschien eens overwegen?
de problemen waren al voor de verlaging en voor de velgen toen hij volledig nieuw was 4 weken oud. schurende remmen en resultaat kromme schijven na 16OO km. nu heb ik 16OOOkm en al 4 keer naar de garage geweest voor de schijven. naaf is niet krom schijven en remblokken vervangen 2maal, ik rijd normaal, rem normaal tot weinig en toch heb ik blauwe kromme schijven. de remmen blijven niet hangen.
rijd niet door plassen, was de auto niet na da ik gereden heb.. voet niet op de rem bij de lichten. ben beetje einde raad..