Goedenavond mede Xsara bezitters.
Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een Citroën Xsara Coupé 1.8i 16v.
Vanaf een Scenic een erg leuke overstap mag ik toch wel stellen. (wat een power onder de motorkap, wouw, ongelooflijk.)
Goed; ik zal beginnen me eerst even voor te stellen.
Ik ben Yoram, ben 22 jaar, rijd(reed) nu 1.5 jaar rond in een Megane Scenic en ben overgestapt naar een iets “jongere” auto, mijn nieuwe aanwinst; de coupé!
Na een beetje rond gedwaald te hebben op dit forum toch maar een account aangemaakt, lastig omdat ik officieel een Gmail gebruiker ben, maar vandaag dus even niet haha!
Om even to the point te komen; de Xsaar heeft schade rechts achter, nou is dit niet opzichtelijke schade maar ik stoor mij er toch aan. (Heb nog geen foto’s van de schade, geen tijd voor gehad..)
Ik vrees dat de dame die de auto voor mij bestuurde niet bepaald gevoeld had voor het ontwijken van paaltjes =). In ieder geval de sier/stoot-strip(+logo) wil ik vervangen, maar ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten en hoe/waar ik zoiets kan bestellen.
Verder moet ik de deuk & krassen nog laten reviseren, maar dit is nog geen MUST op dit moment.
Wat naast het vervangen van de strip+logo wel een must is; is het inbouwen van mijn subwoofer.
Nee ik ben geen a-sociaal persoon die van harde muziek houdt; maar wel van goed geluid.
Ik heb gelukkig een Tut gevonden van een mede xsara bezitter; http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?Id=1980&Page=1
Alhoewel hij het inbouwen van de kabels goed uit legt, had ik als resterende vraag; wat voor kabelset moet ik kopen, heb ik voldoende aan een starterssetje van de mediamarkt? En hoe zorg ik ervoor dat ALS er water bij komt (regen), dit niet gaat kortsluiten..
Zoals jullie lezen; ik ben een xsara leek, en ben heel benieuwd of jullie op- of aanmerkingen hebben op gebied van mijn vragen!
Mijn vragen nog even kort op een rijtje:
- Hoe en waar vervang ik een sierstrip rechts achter?
- Wat voor kabels gebruik ik voor mijn subwfr, en moet ik rekening houden met vocht?
- Heeft één van jullie misschien nog een tip hoe ik het beste mijn + kabel van de swfr door de auto heen kan halen, of toch maar de TUT aanhouden!?
Bij voorbaat dank,
groetjes;
Yoram
Citroen Xsara Coupé 1.8 16v VTS <3
Totaal aantal Berichten: 227
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
startsetje van de media markt is prima hoor.. Ik vond het altijd een heel gedoe met een losse sub en losse versterker.. Heb nu een “underseat subwoofer” (ff Googlen) in de achterbak gemonteerd.. Prima geluid, natuurlijk niet zo heftig als een box, maar het bespaart me enorm ruimte en gewicht van de kist.. Dit dingetje zit tegen de achterbank aan, ingebouwde versterker en standaard kabelset erbij met stekkertjes.. Aansluiten is echt piece of cake..
Plus kabel moet je met een sterke lange ijzerdraad doen.. Daar wikkel je ‘m omheen en tape je ‘m aan vast.. Deze draad prik je door een rubber bij je voetpedalen ergens, en je kabel volgt vanzelf!
Ik zou niet weten hoe of waar er regen bij moet komen, maar goed, de kabel is gezekerd dus in principe moet het weinig kwaad kunnen..
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Oke top! Mijn swfr is ook een “actieve” sub, (fusion CS-AW1120), inderdaad ook met bijgeleverde bekabeling.. Die heb ik toen op maat geknipt voor mijn vorige auto, dus helaas moet ik nieuwe + en - kabels hebben! Bij het weghalen van de oude bekabeling heb ik ook de tulp beschadigd, dus leek een setje mij het meest gemakkelijk =)!
Goeie tip met dat ijzerdraad! Zodra ik een vrije dag heb ik ga rustig op mijn gemakje de kabels trekken.
Nu nog even terugkomend op de stootstrip, ik ben al langs vele auto-slopen geweest hier in de buurt (5 stuks wel te verstaan..), helaas hadden ze nergens een Xsara staan(?!), schijnbaar een “moeilijk aan te komen auto”.
Dus dan toch maar een nieuwe strip bestellen; waar, en hoe? Ik denk dat het goedkoper is om dit via een betrouwbare website te doen. Buiten dat lijkt het mij niet al te lastig om zo’n stripje te vervangen, wel wil ik graag het logo er in terug, aangezien ik dat links ook heb!
Bedankt voor de snelle reactie, ik hoop dat er meer volgen!
Groetjes
Totaal aantal Berichten: 227
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
De stootstrip gewoon origineel bestellen, ik denk niet dat het veel kost.. Langs de citroen dealer gaan, die hebben een systeem waar ze precies in kunnen zien welke je moet hebben, met afbeeldingen erbij.. logo’s hebben ze dan ook..
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
je bent de held van vandaag.
maandag even opzoeken waar de dichtstbijzijnde dealer zit! Dankje =)!
Totaal aantal Berichten: 27893
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hier kan je kabel naar de motorruimte:
Je ziet nog net de stuurstang op de foto.
Dan komt die hier onder de motorkap naar buiten:
Aan de linkerkant op de foto zie je de 2 slangen die naar de kachelradiator gaan.
Volgens mij heb ik de kabel er gewoon van binnenuit naar buiten geduwd zonder eerst een ijzerdraad te gebruiken. Je moet zowiezo een flink dikke kabel gebruiken dus die zijn al vrij stevig van zichzelf.
Top! Bedankt voor de foto’s.
Ik ga morgen even een ritje maken voor een nieuwe kabelset, en eens koekeloeren waar ik de kabels kwijt kan..
Blijf het een geweldige auto vinden, gister toevallig nog een bmw cabrio mijn nummerbord laten lezen; was hij niet zo blij mee. vooral niet omdat hij me er uit probeerde te trekken bij een stoplicht; daaag bmw!
Dankjullie =)
Zo; update van vandaag..
Na 2 nieuwe deurspeakers te hebben gekocht, en achterin mijn oude speakertjes weer te hebben geinstalleerd.
Blijf ik toch met een probleem zitten; ik kan geen weg vinden voor mijn + kabel voor de subwoofer.
Misschien had ik er bij moeten vertellen dat ik een behoorlijke beginner ben..
Heb wel mijn bekleding onder de pedalen los gehaald, en de “cover-bekleding” aan de bijrijders kant; ook daar geen weg te vinden..
Achter de zekeringenkast vond ik een voorraad kabels die ik ook niet kon volgen zonder nog verdere dingen los te schroeven..
De tutorial had het over het loshalen van het spatbord aan de kant van de pedalen, ook dit heb ik geprobeerd maar het was vrijwel onmogelijk om de dopjes er uit te krijgen die het spatbord vastgeklikt houden..
Mehh; zijn er toevallig nog betere tutorials in de rondte? Of kan iemand me van begin tot eind helpen met het uitschrijven van het vinden van een gaatje om de plus kabel mijn auto in te krijgen!?
Het wegwerken onder de bekleding spreekt voor zich; als ik maar een gaatje kan vinden!!
Please help me =)!
~ Y
- CX 25 GTi Turbo 2
Vanaf het gat wat ik op de foto laat zien gaat de kabel niet direct naar de vloer maar achter de radio langs.
Zo kan die onder het dashboardkastje door naar de rechter kant.
Daar kan je hem gewoon onder de vloer leggen, vervolgens onder de achterbank door naar de kofferbak.
Uit me hoofd, maar dat weet ik niet zeker moet je dan even je deurrubber los halen om onder de bekleding te kunnen komen.
Hmm ik heb vooral een probleem om mijn kabel vanaf de motor de auto in te krijgen!
Ik kan ook niet zo goed voor me halen welk punt van de motor je laat zien op de foto’s..
Ondanks dat ik toch echt 2.5 uur onder de motorkap heb gehangen!
Goed; ik zat op mijn mobiel de foto’s te bekijken.. dus ik ga ze nu maar uitprinten, en morgen na werk een mooi plekkie opzoeken om even te neuzen!
Kijken vanuit welke hoek je de foto hebt gemaakt, en of ik overeenkomsten zie met mijn motor ..
Nogmaals bedankt!
Ik laat het jullie weten als, en hoe, het wel is gelukt =)!
Die doppen die je spatscherm beet houden kunnen erg irri zijn ja. Maar met een plamuurmes een beetje loshalen en vervolgens voorzichtig eruit trekken, gaat prima. Haal even het wiel eraf, gaat het beter, want meer ruimte. Dan lukt het wel. Want verder is de tut prima. Echt, als ie door het schutbord heen is kan het bijna niet meer misgaan!
Die ovalen achterin had ik eerder moeten weten, ik heb nog een hoedenplank met van die dingen erin, en ik wil er juist vanaf! Had je die ovalen herrieschoppers er bij mogen hebben…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
...want als het dan toch nog misgaat, heb je te weinig beleid gebruikt…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
- CX 25 GTi Turbo 2
Ik heb de kabel van binnen naar buiten geduwd.
Onder de motorkap kom je dus uit naast de 2 slangen die naar je kachelradiator gaan, die zie je ook nog op de foto.
Volgens mij zit daar ook het tankje van remvloeistof in de buurt, het is in elk geval aan de bestuurderskant allemaal
Nou de inbouw van mijn sub en het vervangen van mijn stootstrip staat ondertussen op een laag pitje..
Helaas nog geen tijd (en geld) gehad om te gaan bouwen!
Vanaf volgende week vakantie, en dan eens kijken of jullie uitleg en foto’s me verder op weg helpt, heb een week de tijd dus dat moet vast lukken..
Verder ondertussen ontzettend veel lol van mijn auto; iemand nog een tip hoe ik het rubber van het dakraam kan behandelen tegen schimmel? Er zit een soort van regenaanslag op, lijkt wel op (groene) schimmel..
Van plan om volgende week de auto een flinke opknapbeurt te geven, nieuwe deurmatten te kopen (liefst origineel, ook dealer?)
En mijn bijrijdersstoel te behandelen, er zit een vlek in waar ik me aan stoor!
Als één van jullie goeie tips heeft voor een (betrouwbare, goede) onderdelen website voor Xsara’s dan hoor ik het graag!
Het is niet dat ik te lui ben om te googlen, maar meer dat ik niet bekend ben met auto-onderdelen via internet te bestellen, al helemaal niet voor dit type auto!
Thanks in advance
Niemand die me op weg wilt helpen? =).
Ik ben ondertussen wel wat websites tegen gekomen, maar echt veel keus in deurmatten is er niet..
ps. nog 2 dagen en de inbouw mag beginnen, jeej!
Goed, het is gelukt, de + kabel ligt in de auto!
Met 2 man ongeveer 2 uur onder de motorkap zitten neuzen, de tutorial gevolgd die ik eerder in dit topic al had vermeld.
Met het afhalen van het wiel, en het loshalen van het spatbord kwamen we geen steek verder.
Het rubber wat om de kabelboom heen zit, is zodanig goed bevestigd dat hier geen dikke kabel doorheen past.
Uiteindelijk een weg gevonden via de kabel die naar het slot van de motorkap toe loopt..
Op de foto’s goed te zien.
Op de foto is goed te zien dat ik een Penseel, ja dat lees je goed, een penseel heb gebruikt om het gat te verbreden en een ijzerdraadje de auto in te geleiden, via het ijzerdraad de kabel naar binnen kunnen trekken..
De kabel komt aan de binnenkant uit achter je zekeringenkast (even loshalen), en dan simpelweg de kabel volgen die vanaf je motorkap ontgrendeling (rode hendel) de motor in gaat.
Dit is dan het resultaat, inclusief zekering.
Oh en voor de grap alvast een sneakpreview van mijn Coupé, alleen zonder een wiel, en met een berg materiaal onder het linkervoorwiel wat achter mijn spatbord verborgen zat..
Tip; ga er niet onder hangen met je hoofd bij het loshalen van je spatbord!
Op naar de rest van de bekabeling!