Hallo,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan niet een duidelijk antwoord voor mijn probleem vinden.
De auto is al langere tijd in mijn bezit en heeft nooit problemen gehad, altijd zijn beurtjes en zorg gekregen.
Vorige week ben ik terug van vakantie gekomen en heb een terugrit van ca 1100 km gedaan. Een dag later ga ik met de auto rijden en nu stottert hij licht als ik bv in zijn 3e versnelling ca 50 km/u rijd.
Ook als ik het gas los laat zit er een hik in.
Ik heb alle bougies bekeken of misschien hier het probleem in zit. Wat blijkt, de bougie van de meest rechter cilinder (als je voor de auto staat) zit onder de olie, met name de schacht van de bougie. Heb hem helemaal schoon gemaakt en na een korte rit zit de schacht weer onder de olie, wel wat minder maar dat zal door het korte gebruikt zijn. Er zat ook olie aan de klepdekselpakking. Heb alles schoongemaakt.
De overige bougies geven een goede verbranding aan.
Ook wordt de auto niet te warm, rijd verder goed met bv optrekken.
Auto heeft nu 202000 km gereden.
Wat zou dit kunnen zijn? Hopelijk niet de koppakking
Zijn er zaken die ik eerst zou kunnen doen? bv gasklep schoonmaken, controle op vacuumlekkage?
gr, Rob
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Dat is wel heel toevallig ik heb exact dezelfde stotter maar dan ook bij 80 km/h als ik iets gas loslaat of bijgeef stottert ie ook.
Ik ben vorige week teruggekomen na 3000 km van, door en naar Italie.
Daarvoor had ik er ook geen last van! Breng hem donderdag naar de garage voor een luchtfilter en bougies opfris beurt.
Ik houd je op de hoogte!
Mijn Picasso heeft er nu 117.000 km op zitten…
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Is je carterventilatieslang niet gescheurd? Deze zit op de achterste klepdeksel aan de rechter kant van de motor en loop rechts langs de motor naar de inlaat van het gasklephuis. Deze willen wel eens hard worden, en vervolgens scheuren of afbreken. Dit verklaart wellicht de olielekkage bij de meest rechtse bougie schacht.
@ Quentin Gran Torino, ik hoor het graag.
Dat is wel heel toevallig. Ik had daarvoor geen enkel probleem met de auto.
Misschien heeft de lange rit ervoor gezorgt? in totaal heb ik in de vakantie er zo’n 2500 km mee gereden.
Heb hem vanmiddag nog eens nagelopen om te kijken of ik iets kan ontdekken.
Dit omdat ik ermee naar de Gamma was geweest en hem wilde openen, dat deed hij niet.
Ik dacht dat de batterij van de afstandbediening leeg was, maar eenmaal in de auto gaf het beeldscherm aan “akku probleem”, ja akku met dubbel k.
Heb de accu gecontroleerd, de snaar, en de massa van de dynamo. Wat bleek, de pennen van de hoofdzekering (50 amp) waren geoxideerd. Gelukkig dat weer verholpen.
Daarnaast de gasklep schoongemaakt en diverse stekkers en slangen gecontroleerd.
De carterontluchtingsslang zat wel aardig vol drap (niet gescheurd), deze heb ik met remmenreiniger schoongemaakt.
Ook de betreffende bougie nog eens gecontroleerd en die zat nog nauwelijks onder de olie, wat dat nu was/is?
Heb daarna er nog een stukje mee gereden en het stotteren en hikje bij gas los is een stuk minder.
Wil hem sowieso nog bij de dealer laten uitlezen, maar wacht even op het bericht van Quentin Gran Torino hoe het donderdag afloopt.
gr, Rob
Vandaag even langs de dealer geweest, met de fiets.
Probleem uitgelegd maar dit valt volgens hun in een grijs gebied.
Dit omdat er geen storingsmelding in het display staat.
Uitlezen zou geen zin hebben. Volgens hun kan de luchtmassameter, gasklep of misshien wel de bougies zijn?
Toen ik voorstelde eerst de bougies maar eens te vervangen riep de beste man “nee doe maar niet zomaar”, toen snapte ik het niet meer.
Misschien zien ze de auto graag voor het vervangen van vele misschien onnodige onderdelen.
Ga toch gewoon eerst de bougies vervangen, kost ook niet de hoofdprijs zeg maar.
Gr
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Net terug van garage, al mijn bougies waren vet, ik heb dus een lekkende klepdekselpakking. Ennn mijn picasso heeft op de terugweg olie gebruikt, er moest 2 liter in!!
Ik had de olie nog gepeild op mijn eerste bestemming, toen heb ik er een halve liter bijgegooid.
Vreemd dat ie nu opeens olie gebruikt.Voor mijn gevoel stottert ie wat minder nu..
Opmerking van de monteur was dat de bougies misschein vet waren, nou dat waren ze dus zeker!! Grrr
Ga de komende tijd olie niveau extreem goed in de gaten houden en spoedig de klepdekselpakking laten vervangen..
De afstandsbediening werkt weer, was idd gewoon een kwestie van de accu spanningsloos maken.
Nou ja ik bedoel de plus pool er half uurtje af halen, daarna werkt ie weer…
Off topic:
Vreemd bij de drie 1.4 Tu motoren die ik in mijn Citroentjes had, en echt niet zacht behandelde nooit problemen gehad.
De 1.8 8 v van mijn Furio heeft indertijd kort na elkaar 2 klepdekselpakkingen gehad, voordat ie te jong overleed. Is dit bij alle 1,8 benzine motoren van PSA een zwak punt?
@ Quentin Gran Torino, hoe is het bij jou afgelopen?
Is je probleem verholpen?
Ik heb gisteren de bougies vervangen maar direct daarna rijden gaf geen verbetering.
Gisteren aan het eind van de dag was het wel beter.
De dealer gaf aan dat het in het bobineblok zou kunnen zitten, maar om die zomaar te vervangen en er achter komen dat dit het niet was, daar heb ik geen zin in.
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Hoi Rob, helaas bij mij geen verbetering, het valt mij op dat wanneer de motor koud is, zeg de eerste 10 minuten de motor niet inhoud of stottert, ik geloof dat zo`n bobineblok vrij prijzig is he..
Iets van €90.- ofzo.
Volgende maand heb ik weer wat geld en breng ik m naar mijn bevriende Citroen- Peugeot specialist.
Hopelijk heeft hij een betaalbare goeie oplossing.
Ik zelf zou inderdaad aan de onsteking denken, maar zou ie dan niet ook slecht stationair lopen?
we houden elkaar op de hoogte!
Succes, groetjes Klaas
Zo’n blok kost bij een internetshop ca 120 euro, denk bij de dealer het dubbele??
iid als het een ontstekekingsprobleem is zou je denken dat hij het altijd moet doen.
Wat je zou kunnen testen is of het veranderd als je bv de airco aan of uit hebt staan.
Kan me voorstellen dat bij meer stroomverbruik het erger kan zijn.
Wat ik ook nog ga controleren is de contacten van het bobineblok, misschien dat hier aanslag op zit?
Ik heb morgen een aardige rit staan, totaal ca 600 km. Gooi er voor het rijden een flesje injectiereiniger in, misschien dat wat uitmaakt, kost net geen 15 euro en het proberen waard.
Ik hou je ook op de hoogte!!
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Hoi Rob, Ik heb als 1 van de weinigen een Picasso zonder airco! En met de elektra heb ik geen problemen gehad, dus elektronisch is er gelukkig niets mis.
Ik kan het mis hebben maar mijn auto stottert vrijwel niet meer!!!! Maar ik heb tot nu toe maar korte stukjes gereden.
Vanavond ga ik voor een lagere tijd rijden, misschen dat het dan alsnog weer begint, maar het lijkt wel of het stotteren minder is geworden…..
Vorige week hab ik de bougies vervangen en het stotteren was niet weg. Afgelopen zaterdag heb ik ca 600 km gereden en nu lijkt het ook wat minder te zijn, snap er eigenlijk niks meer van ;(
Wat ik nu wel merk is bij koude motor, direct na het starten, ploft het wat in de uitlaat, soort van naverbranding ofzo.
Kan te maken hebben met de onsteking, dus ook het bobineblok.
Weet nog niet wat te doen, zomaar weer iets vervangen doen we maar niet. Ga nog maar eens goed rondneuzen naar een oplossing en misschien iemand in de buurt die bv zijn bobineblok wilt uitlenen, of ergens bij de diverse demontagebedrijven, kijken naar een ander blok en eerst testen.
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Hmzz al eens aan de lamdasonde of katalysator gedacht?
Bij mij is het stotteren zo goed als weg, denk dat het toch met de hitte en waarschijnlijk hoger verbruik van olie te maken had, hoe en waarom snap ik niet. Is jouw oliepeil normaal btw?
Ja mijn peil is goed, wel wat licht olieverbruik maar niks schokkends.
Heb inmiddels een demontagebedrijf in de buurt gevonden, Bart Ebben.
Ik zal hem morgen eens bellen of het testen van het bobineblok mogelijk is, wie weet.
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Met Bart Ebben heb ik zeer goede ervaringen, wellicht dat ze tijd hebben nu het vakantie is, erg benieuwd naar de uitkomst!
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
We zijn nu een stukje verder in het jaar en het merkwaardige is , dat mijn auto totaal niet meer stottert.
Wel heb ik een lekke uitlaat. Het koppelstuk zit los tussen de voor en achterdemper waardoor mijn auto een sis heeft , klinkt wel grappig net of ie een turbodruk overlader heeft..
Maar het lijkt wel of ie nu ook beter oppakt qua toeren…
Dus het stotteren is vanzelf verdwenen…................
Ddddatttt iisssss ggggeeweldiggg