2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
BX 16 TGI - Progress: barst, mag weer weg!
Gepost: 24 januari 2013 03:32 PM
  [ # 16 ]

Het lijkt toch wel op elkaar, al heb ik verzuimd te melden dat bij mij het acculampje oplicht als ik de blower aan wil zetten. Aanvankelijk duurde de storing (in het begin van de koude periode) heel kort, maar nu houdt het probleem soms lang aan. Geen smeermiddelen, is jou geadviseerd. Ook geen grafiet? Dat is droog en lijkt mij geen bedreiging voor de elektronica.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 januari 2013 03:50 PM
  [ # 17 ]

Als er elektronica IN je contactslot zit, wat ik zeer betwijfel, zou ik geen grafiet nemen want dat geleidt stoom. Eerder een kleine hoeveelheid dunne olie.
Waarschijnlijk blijft er een pootje hangen in het contactgedeelte van het slot. Het best is om die ‘even’ uitelkaar te pakken en schoon te maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 24 januari 2013 03:53 PM
  [ # 18 ]

Probeer inderdaad eerst eens of je de sleutel van je contact een tandje terug kunt draaien na het starten.

Bij mijn TRD blijft tijdens deze kou ook de sleutel hangen. Geen ramen, geen blower, geen ruitenwisser, geen binnenverlichting etc. etc. etc. Normaal moet de sleutel gewoon vanzelf in de “rijstand” schieten, maar die van mij blijft ergens tussen rijden en starten hangen. Ontkoppelt wel de startmotor, maar blijft dus wel de rest van de elektronica blokkeren. Als ik dan de sleutel een klein beetje terug draai, begint alles te werken.

Weet je in ieder geval zeker dat het in je contactslot zit, en als het probleem daarmee opgelost is, zou ik het in ieder geval zo laten voor die paar koude dagen Wink

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 januari 2013 05:15 PM
  [ # 19 ]

Als er op onbegrijpelijke wijze lampjes gaan branden en dingen aan en uit gaan zodra je iets anders aan of uitzet dan is er meestal sprake van een slecht contact, vaak richting massa. De stroom zoekt dan via dat ‘spokende’ lampje of apparaat de kortste weg. Omdat de kring daardoor een hogere weerstand heeft krijg je dat lampjes zwak branden, blowers traag draaien, relais niet schakelen enz.

Behalve het contactslot kan het ook een stekker van een spanningsregelaar of een verbinding naar het chassis (massa) zijn. Het e.e.a. zit wss achter het dashboard weggestopt.

Vocht + bevriezing bevordert dergelijke problemen. IJs kan rotsen doen splijten.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 januari 2013 06:08 PM
  [ # 20 ]

Zou het niet een slecht relays kunnen zijn?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Gepost: 24 januari 2013 07:13 PM
  [ # 21 ]

Ha!

In het slot zelf (mijn nummer 1 verdachte op het moment) zit geen elektronica, hooguit hangt er iets aan. Uiteraard draai ik de sleutel handmatig iets terug. Na zondag (dooi) gaat het wellicht iets beter dus. Zo niet, dan haal ik ‘m uit elkaar. Dank voor het meedenken, mensen.

Groet,

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 26 januari 2013 12:05 AM
  [ # 22 ]

Alles in me opgenomen en vervolgens wat siliconenspray met een dun spuitje in het contactslot gespoten. Zit geen water in, dus geen kans op bevriezing. Het slot doet het nu weer bijna perfect en het vage elektronische probleem deed zich vanmorgen ondanks de kou niet meer voor!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 januari 2013 12:17 AM
  [ # 23 ]

Mooi nieuws toch? Even in de gaten houden en hopelijk ben je van dat gezever af Smile

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 28 januari 2013 05:00 PM
  [ # 24 ]

Overigens ter informatie: Er zit in het slot geen electronica, die zit achter het slot. Dus wat grafiet oid in het slot kan geen kwaad. Zolang je er geen liters inpompt komt dat niet bij de electronica.
De electronica achter het slot kan trouwens ook wel wat hebben, dat zijn koperen kogellagers die over een print draaien: redelijk robuust, en het enige wat daarmee kan gebeuren is lichte corrosie.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Gepost: 10 maart 2013 09:21 PM
  [ # 25 ]

Mon dieu, wat een gedonder. De startmotor heb ik onlangs uit elkaar gehad en met remmenreiniger schoongemaakt. Het schrapende ‘doorstartgeluid’ is nu nagenoeg verdwenen, blijkbaar bleef de startmotor hangen. (Wat een operatie om even die startmotor tussen de slangen en de versnellingsbakhevel vandaan te halen zeg). Kort daarop repareerde een deel van de dashboardlampjes zichzelf (meevallertje), maar wat nu? Het toerental slaat op hol bij een stationair draaiende motor. Het ding gaat naar de 2000 en valt weer terug naar 1500, om weer naar de 2000 te gaan en weer terug te vallen enzovoort. Automatische choke/gasklepbediening om zeep? Lekke slang (lucht)? ECU voor zichzelf begonnen? Waar te beginnen?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 10 maart 2013 09:28 PM
  [ # 26 ]

Nulletje teveel in de toerentallen, hoop ik. Anders is het een gevalletje “hé, een Hayabusa”...

Van wat ik ervan weet, is dat het stationaire toerental geregeld wordt door de ecu. Misschien kan je die eens uitlezen om te beginnen. Hier een handleidingje

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Gepost: 10 maart 2013 09:36 PM
  [ # 27 ]

Vanzelf ja, correctie geregeld. Het motormanagementlampje laat zich overigens niet zien in deze 1.6. Morgen eerst maar eens de accupolen loshalen om de ECU even in coma te helpen.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 maart 2013 09:42 PM
  [ # 28 ]

Das een handige truc!
“foutcodes uitlezen voor dummies”
Je zou in de draad ook nog een schakelaar kunnen zetten, dat maakt het nog makkelijker.
Misschien ligt er nog een draad met schakelaar van die oude schemerlamp op zolder…

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 10 maart 2013 11:05 PM
  [ # 29 ]

Goh hans, wat een gekkigheid allemaal. Geeft ie nu ook zelf gas? Dan hoef je iig geen cruise control meer in te bouwen…

HvdL schreef:

(Wat een operatie om even die startmotor tussen de slangen en de versnellingsbakhevel vandaan te halen zeg)

Niet per ongeluk wat losgehaald of laten kortsluiten?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 maart 2013 11:05 PM
  [ # 30 ]

Als dit gekomen is nadat je de startmotor verwijderd hebt zou ik ook even controleren of je nergens een stekker of slangetje los gestoten hebt. Kan zijn dat er een stekkertje scheef opzit of een brakkig vacuumslangetje los of gescheurd is.  Chech dus even goed in de buurt van het gasklephuis en de stationaire stappen motor.Als je de accu pool toen je met de startmotor bezig was eraf had liggen kan het idd zijn dat mss de ecu ff gedesorienteerd is. Ga ff rijden met de auto, dan zou het over moeten gaan. Al lijkt me dat laatste niet waarchijnlijk.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook