Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wiel rechts los, spoorstang los van fuseehuis en je hebt al heel wat meer ruimte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mij lekte het ook in die regio, bij de remservo / hoogteregelaar, en het stroomde van het subframe af. Bij mij was de retourleiding van de stuurbekrachtiging gesprongen, daar stroomde een flinke hoeveelheid LHM uit. Naar mijn weten zijn er in die regio niet veel slangen waar *veel* LHM doorheen loopt, (naar mijn weten) enkel die hiervoorgenoemde slang van de veiligheidsklep, en de stuurbekrachtigingretour.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Alleen als je ‘m zou laten zakken komt er veel LHM uit de hoogteregelaar. De bovenste slang op de hoogteregelaar is een lekretour en zit vaak zonder slangenklem. Degene die naar onderen gericht is is de operationele retour, daar komt dus een berg LHM uit bij het zakken. Het blijft een beetje krap daar, maar het is wel te doen.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Krap, dat is het juiste woord. Het is opgelost en wel zo:
- De auto stond al op assteunen (voor) en bokken (achter), zodat ik er liggen onder kon werken;
- De onderste motorsteun heb ik er tussenuit gehaald, zodat ik bij de slangen kon die langs de hoogteregelaar liepen, over het subframe. Dacht dat daar het lek zat, maar het lekte bij een wartel die in de hoogteregelaar zat;
- Het bleek de wartel te zijn die naar beneden wijst, de operationele retour dus. Er zat een slang op met een scheurtje en er is al eens aan gebeund. Er zat een te ruime slangklem om. Om de ruimte op te vullen, was er een stukje slang om de slang gedaan. Ergens daartussen vandaag druppelde de LHM.
- Ik plaatste een hulpkreet op het forum, waar gelukkig op is gereageerd;
- Dat het wiel los moest, had ik al bedacht. Zo kon ik ook de getroubleerde slang zien zitten. Met een flexibele ‘schroevendraaier’ (waar een dop op past) kon ik de slangklem lossen en met een gewone, lange schroevendraaier kon ik de slang eraf schuiven. Overigens had ik ook een deel van de kunstof beplating in de wielkast losgehaald, zodat ik daar met mijn arm doorkon om het een en ander te begeleiden);
- Omdat ik langs de remschijf een goed beeld had (tussen alle stangen en slangen door), dacht ik dat dit ook de handigste route was om de ingekorte slang er weer op te schuiven. Dat bleek een tijdrovend misverstand;
- Via de voorzijde kreeg ik de slang er wel op. Het is krap en het was even klieren, maar het lukte. Toen een passende slangklem vastgezet en de hele zooi weer gemonteerd;
- Systeem op druk gebracht: geen lekkage!
- Eenmaal thuis op het forum laten weten dat het gefixed is, mede dankzij de tips hier (al heb ik wel het wiel eraf gehaald, maar de stang laten zitten…). Dank allen!
Groet,
Hans
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig! Zo’n stukje rubber icm. een slangenklem zie je vaker, ook origineel Citroën. Een voordeel zou kunnen zijn dat je de slang zelf niet meteen kapot draait als je de klem te strak zet.
Hoe voelde de slang aan? Hard? Want dan kan je erop wachten dat ‘ie weer scheurt. Kleine octopus is het.
Totaal aantal Berichten: 9374
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Well done!
Dit is dus een provisorium, want je kan er inderdaad op wachten dat de slang binnenkort ergens anders lekken gaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Vermond schreef:Goed bezig! Zo’n stukje rubber icm. een slangenklem zie je vaker, ook origineel Citroën. Een voordeel zou kunnen zijn dat je de slang zelf niet meteen kapot draait als je de klem te strak zet.
Hoe voelde de slang aan? Hard? Want dan kan je erop wachten dat ‘ie weer scheurt. Kleine octopus is het.
Hey Jeroen,
Weet jij of de kleine octopus nog bij de dealer te krijgen is voor de “oude” prijs?
Is het deze trouwens? http://www.ctaservice.nl/p-138-retourbundel-vat-regelaar.aspx
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ja, dat is ‘m. Bij Citroën kost die ‘maar’ 75 euro.
Thanx!
Hmmm, vreemd dat ie dan bij CTA zo duur is!
Meestal zijn ze juist goedkoper…
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
O yes, ik ben mij terdege bewust va de tijdelijkheid van deze reparatie! De slang voelde niet extreem stug. De eerste scheur is voornamelijk ontstaan door het idiote gegeven dat de wartel in de hoogteregelaar schuin naar beneden wijst, terwijl de slang juist omhoog gaat. Daar licht aan de slangenbundel (verpakt in een hoes) te trekken, kon ik voldoende slang winnen om ‘m opnieuw vast te zetten. Met tie-wraps heb ik de slangen hier en daar een beetje bij elkaar gebonden, in de hoop dat de bocht niet opnieuw te krap wordt en de slang weer snel scheurt. Overigens zat het lek onder het extra stukje slang dat er omheen zat, dus vandaar dat ik aan een eerdere beunoplossing dacht…
Precies op die plek bij de hoogteregelaar licht ook dat rubberen verdeelblok. Een van de leidingen daar vertoonde ook een scheur, maar die was nog niet door. Hij droop wel van de LHM én ik voelde de scheur, dus ik dacht: dat is het lek. Die heb ik doorgesneden, pijpje erin en met twee slangklemmetjes vastgezet.Toen het daarna LHM bleef druppelen, ben ik verder gaan zoeken en vond ik de andere gescheurde slang.
Nu moet er eigenlijk nog een andere stappenmotor in (nu ligt de stekker eraf en voorkom ik met een enorme beunoplossing dat er teveel lucht wordt aangezogen: in het stukje slang heb ik een bout gedraaid waar ik een sleuf heb gezaagd. Aangedraaid tot het normale toerental en nu zit het dus nog steeds zo).
En: mijn benzinemeter is knettergek geworden. Het ding danst de hele tijd heen en weer of valt plots naar links, alsof er geen stroom naar toe gaat. Gemiddeld genomen wijst de meter vast de juiste inhoud aan, maar handig is het niet. ‘k Heb de vlotter gecontroleerd, maar daar kon ik weinig aan ontdekken. Alles leek intact, dat wil zeggen als de lange dunne, met draad omwikkelde staaf inderdaad maar een één kant vast hoort te zitten. Het ding kan dus heen en weer. De ring aan het einde van de spiraal leek ook in orde. Veel meer zit er eigenlijk niet op, dus misschien ligt het probleem elders.
Verder rijdt het ding wel aardig. Volgend maand staat de APK op de rol. We zullen zien. Ik heb eigenlijk wel zin om ‘m in orde te maken en ‘in te ruilen’ tegen een break. Wat meer ruimte zou niet gek zijn.
Groet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
H@ns schreef:Thanx!
Hmmm, vreemd dat ie dan bij CTA zo duur is!
Meestal zijn ze juist goedkoper…
Er zit vast verschil in, want BX-en met stuurbekrachtiging vragen toch wat meer slangen? Nu heeft mijn Progress geen stuurbekrachtiging. Dat scheelt weer wat LHM-darmen.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je de stekker van de vlotter pakt en aansluiting 1 en 2 doorverbindt, wat gebeurt er dan? Als de meter dan aangeeft dat de tank vol zit zou ik het zoeken in je vlotter. Bij het doorverbinden van 1 en 3 zou het lampje moeten gaan branden.
Zo te horen zijn beide octopussen aan vervanging toe. De grote (met dat rubberen verdeelblok) heeft nummer 96030258 en is voor elke BX hetzelfde. Kost EUR 57,80
De kleine octopus voor jouw model heeft nummer 95638836 en kost EUR 94.61. Dus een retourbundel voor een auto met stuurbekrachtiging is dus goedkoper dan eentje voor zonder. Je zou zelf een dubbel T-stuk kunnen maken, zoals hier: http://members.chello.nl/b.rozema/Voorzijde en oktopus.html
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha, dank voor de uitvoerige info! Bij controle blijkt de meter verder prima te functioneren. Ergo, de vlotter is naar de haaien. Wat kan er stuk zijn? Scheurtje? Gesoldeerde verbinding stuk? Dat wordt vervangen, denk ik.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Wat een service! Dank! Deze vlotter ziet er iets anders uit dan het origineel, maar die past wel denk ik.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’