Hoi,
Ik ben nieuw hier op dit forum, en nog zonder zx.Ik ga er komende weken wel 1 kopen, een break, waarschijnlijk een 1.4i.Het word de 2de auto, voor dagelijks gebruik scheuren we rond in een 206.
Waarom een zx-break? Ik vind ze leuk, sleutelen vind ik ook niet erg, en veel kilometers hoeft hij ook niet meer te maken, incidenteel een lange rit naar Frankrijk. Veel (laad)ruimte is voor mij ook belangrijk. En het moet betaalbaar blijven!
Rondkijkend op internet zag ik dat de prijzen voor een zx-break erg meevallen, maar waar moet ik op letten? Een zx met meer dan 200.000 achter z´n kiezen, is de motor dan op, of kan daar nog wel wat bij?
De carrosserie, waar moet ik op letten, zijn er (roest)gevoelige punten?
En de 1.4i motor, dat is toch een vrij betrouwbaar blok? In m´n 206 uit 2000 zit een 1.4i, is dat dezelfde motor?
groet, martijn
(zodra ik een karretje gevonden heb, volgen uiteraard de foto´s)
Welkom.
Je 206 blok heeft weer wat veranderingen ondergaan maar het is eigenlijk hetzelfde blok.
In mijn Berlingo zit die ook en de teller staat op 265000.
Kijk of het blok aan de distributiezijde vooraan droog is, koppakking heeft daar een zwak punt.
Is wel zelf te verhelpen als je een minimum aan handigheid bezit.
Kijk ook of je kunt achterhalen of de distributieriem vervangen is anders doe je dat maar ineens.
Roestgevoelig, paar jaar geleden een 94er uit elkaar getrokken en die had geen roest.
Remleidingen die durven wel roesten.
Kijk of de achterwielen nog recht staan en niet /\.
Doe een proefrit en hoor naar geluiden bij links en rechts bochten (beetje gas geven) of je de steekassen hoort.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Welkom!
Test ook even de kachel. Ruik je een zoete geur? Dan ben je de klos! Het hele dashboard mag er uit!
Dacht dat je bij de ZX de kachel wel kunt vervangen zonder het dash uit te breken (of was dat de AX)
Maar goede tip, zo je zo vergeten in de zomer (zomer???)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi,
alvast bedankt voor de tips! Vooral de kachel, inderdaad zou je die zo vergeten…
martijn
Hoi,
mischien kent iemand deze auto,of de verkoper? http://link.marktplaats.nl/581014128 (zou toevallig zijn)
Op de 2de foto lijkt het mij dat spatbord + deur niet origineel zijn, de rest glimt, maar deur+spatbord is dof…
Is dit wat mischien, of is dit wel erg goedkoop..Er zit wel een APK tot 24-4-2013 op.
Martijn
Normaal bij rood, mijn broer zijn Berlingo heeft dat ook, erger zijn de vele deukjes, die kun je niet wegpoetsen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoi,
dat wist ik, maar omdat de rest nog glimmend rood is dacht ik dat spatbord + deur mischien vervangen zijn. Op zich geen probleem, als het allemaal goed hersteld is. Ik ga in ieder geval kijken of het wat is.
Martijn
René schreef:Welkom!
Test ook even de kachel. Ruik je een zoete geur? Dan ben je de klos! Het hele dashboard mag er uit!
Ai, ik ruik wel een vreemde geur bij mijn ZX Aura E2 van ‘96 als ik de verwarming aan zet. Als ie gewoon op koud staat is er niks aan de hand, maar als ik hem warmer zet komt er een vreemde lucht het interieur in. Ruikt dan een beetje naar een bos met naaldbomen?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Naaldbomen? zou ik eerder de paravanbak eens uitkuisen, bak net voor de voorruit dus
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hmm, hij heeeft wel een maand stil gestaan onder een boom voor dat ik ‘m gekocht heb. Er zat wel behoorlijk wat rotzooi in die bak inderdaad, maar het meeste heb ik eruit gehaald, zal zo nog eens kijken of ik nog meer rotzooi kan vinden
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hoi,
vandaag naar een zx-break wezen kijken, deze had waarschijnlijk een lekke koppakking. Aan de voorkant van het blok, distributie-zijde, was met een soort ¨kauwgom/stopverf¨ iets dichtgemaakt. Hier zit ook de pomp van de stuurbekrachtiging.
Verder zat er in de koelvloeistof een heleboel olie, en de voor en onderkant van het blok zat ook onder de olie.
De auto had 150000 gereden, en het was niet bekend of en wanneer de distributieriem was vervangen. Het is een 1.4 blok, de auto is uit ´98.
Niet aan beginnen? Ik kwam ook erg veel tie-wrapjes tegen, en de achtervering/ophanging kraakte behoorlijk. Hij rijd en remt verder prima.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik deze ook nog tegen, http://link.marktplaats.nl/579179222 ´t is geen zx, maar ik ga maandag toch even kijken..mischien is het wat..
Martijn
En na even googlen blijkt ook dit bedrijf geen beste reputatie te hebben, dus we blijven zoeken….
Martijn