Gemiddelde kilometerstand voor definitieve afschrijving
LukasPukas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 06 augustus 2012 03:01 PM

Ik overweeg een Xsara Break uit 1999 aan te schaffen. De kilometerstand is 286 000.
Weet iemand iets te zeggen over de gemiddelde kilometerstand van een Xsara, of een Citroen in ‘t algemeen, voor deze definitief afgeschreven wordt?
Van volvo’s heb ik bijvoorbeeld het idee dat ze best vaak de 4 ton halen. Geldt zoiets ook voor een Citroen?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 augustus 2012 09:13 PM
  [ # 1 ]

Welkom op het forum.

Citroen’s halen ook de 4 ton zonder al teveel problemen, in iedergeval de motor.
De rest gaat ook wel 4 ton mee, als het onderhoud maar word bijgehouden.
Wat je vaak ziet is dat ze relatief weinig kosten in aanschaf en vervolgens worden opgereden zonder onderhoud. Op een gegeven moment zijn de banden en remmen versleten, en is de auto toe aan een nieuwe D-riem, dat is dan vaak een reden om ze de sloop op te duwen of op Martkplaats in de hoop dat een ander het niet ziet.

Profiel  

LukasPukas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 06 augustus 2012 10:14 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor reactie.

Dan heb ik nog wel een concretere vraag. Bestaat de mogelijkheid dat ik een redelijke Xsara Break kan kopen voor 1000 euro?. Of zou dat vermoedelijk dan een auto zijn waar ‘t een of ander mis mee is en waarvan de verkoper hoopt hier ongemerkt vanaf te komen? Ik vindt het namelijk behoorlijk goedkoop. Een half jaar terug kocht ik een Clio voor 1750 E.

De auto waar ik naar kijk, is een xsara break uit 1999 op lpg g3 met, zoals ik al noemde zo’n 270 000 op de teller. Maar ik vindt wel 2 xsara’s met dezelfde specs voor dezelfde prijs. Wat me dan weer de indruk geeft dat het de normale prijs is voor die auto met die eigenschappen.

Kortom, moeite van het bekijken waard denk je?

Profiel  

Yompiejj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 06 augustus 2012 11:42 PM
  [ # 3 ]

Ik denk dat je ze in principe wel goedkoper (in verhouding) kan vinden als je goed zoekt.. Mijn Xsaar Coupé kostte me 1150 euro, met km stand 126k, en een nieuwe D-riem. Wel wat lakschade rechtsachter, maar motorisch helemaal piekfijn!

Misschien niet helemaal te vergelijken, maar ik zou toch voor een auto met minder Km-ers gaan. Tenzij het een betrouwbare bron is, bij goed onderhoud kunnen veel auto’s de 300k wel halen. (vertelde de garagist me =)).

Citroen Xsara Coupé 1.8 16v VTS <3

Profiel  

JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1381

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 07 augustus 2012 08:52 AM
  [ # 4 ]

Met LPG en een Break van die bouwjaren zullen allemaal deze km-standen hebben. Daarvoor hebben ze natuurlijk ook gas ingebouwd gekregen. Dat kun je niet vergelijken met een coupe: ander doelgroep, ander gebruik.

Bij goed onderhoud kunnen ze inderdaad lang mee. Ik kocht de mijne met 2 ton op de teller met garage onderhoud en na een jaar stilstand van een niet-BOVAG bedrijf zonder garantie. Wel met goede/deels nieuwe banden en D-wissel. Inmoddels 5 jaar en 130.000 km verder nadert ze nu de 333.333 km.
Problemen? Mwah, meer onderhoud: uitlaat, remblokken voor, remcyl. achter, draagarmen voor, stabistokjes, koppeling, dat soort dingen. Echt stuk: 2x tempsensor waardoor beroerd lopen. En nu de achteras die kraakt. Geen gekke dingen, gezien de leeftijd en het gebruik.

Ik kan over je ‘99 niets zeggen, maar ik schrik niet van de km-stand op zich. Maar je moet wel blijven uitkijken op deze leeftijd inderdaad niet andermans ellende over te nemen. Vandaar dat ik gewoon doorrij als APK geen probleem geeft, niets doorrot en het blokje nog steeds netjes snort bij 130 km zonder water en olieverbruik (knock on wood).

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 augustus 2012 08:22 PM
  [ # 5 ]
LukasPukas schreef:

Bestaat de mogelijkheid dat ik een redelijke Xsara Break kan kopen voor 1000 euro?. Of zou dat vermoedelijk dan een auto zijn waar ‘t een of ander mis mee is en waarvan de verkoper hoopt hier ongemerkt vanaf te komen? Ik vindt het namelijk behoorlijk goedkoop.

Ga voor dat bedrag er maar van uit, dat je altijd een auto met werk koopt.
Dit hoeft niet te betekenen dat er wat mis mee is zoals een kapotte motor, denk aan achterstallig onderhoud van slijtdelen, dat kan hard aantikken.

De gelukstreffers voor dat bedrag, waar je niets aan hoeft te doen zijn zeldaam.

Profiel  

JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1381

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 07 augustus 2012 08:26 PM
  [ # 6 ]

p’cies: goed kijken (banden, oliesporen op blok, uitlaat), luisteren (motor, achteras) en lezen (onderhoudshistorie)...

Profiel  

Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 08 augustus 2012 10:46 PM
  [ # 7 ]

Ik heb laatst een xsara 1.6 16v benzine gekocht voor 1200 euro. Er moest een nieuwe einddemper onder, een kleine beurt, en kleine problemen oplossen zoals airco vullen, achterklepknop deed het niet, airbag-connectors schoonmaken.
Dit alles met een km-stand van rond de 150.000
Soms moet je even zoeken, en wat geluk hebben.
Verder bereid zijn er een stukje voor te rijden.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook