BX alleen afgekeurd op co uitstoot, wat nu?
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 augustus 2012 06:22 PM

Hoi,

Vandaag mijn BX 1.4 uit 1992 naar de apk gebracht, na veel complimenten kwam de uitslag.

Alles goed behalve de co uitstoot.
Inderdaad zie je blauwe lucht bij het gas geven.

Garage wil nu kleppen stellen om haar door de keuring te krijgen!

Wat vinden jullie??

Alvast bedankt!

Bob

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 augustus 2012 07:10 PM
  [ # 1 ]

Kleppen stellen zal niet helpen
Blauwe rook is olie,hoogst waarschijnlijk lekken je klepseals.
Nog een keer een meting,maar dan zonder dat de motor lang stationair gelopen heeft ?
Tijdens stationair lopen lekt de meeste olie langs de klepsteel en komt dan in de verbrandingsruimte terecht

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 07 augustus 2012 08:16 PM
  [ # 2 ]

Voor zover ik weet dient een CO-meting te gebeuren bij stationair toerental en warme motor. Hoe wil je dat ooit voor elkaar krijgen om hem op die manier goed te krijgen? Eer dat de motor warm is draait hij al een tijdje stationair of op verhoogd toerental als ik mij niet vergis.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4918
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 augustus 2012 08:18 PM
  [ # 3 ]

Nieuw luchtfilter en als je gaat keuren helemaal geen luchtfilter, of de oude met een groot gat er in.

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 07 augustus 2012 09:12 PM
  [ # 4 ]

Vanaf welk jaar telt die co-meting mee voor apk dan?

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 07 augustus 2012 09:27 PM
  [ # 5 ]

Voor alles na 31 dec 1973 alleen liggen de eisen hier hoger dan waar de moderne auto’s aan moeten voeldoen omdat ze anders tuurlijk noit door de keuring komen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2012 10:08 PM
  [ # 6 ]
austria schreef:

Inderdaad zie je blauwe lucht bij het gas geven.

Blauwe rook heeft niet veel met CO te maken. Dat zijn zoals al correct opgemerkt, je (gare) klepseals.

Wat vaak helpt: een flacon cleaner in de (zo leeg mogelijke) benzinetank, die de kleppen en het uitlaatdeel van roet en zooi ontdoet. Bijvoorbeeld dit is geweldig spul (heb geen aandelen maar gebruik het regelmatig met veel succes): Gas Treatment
Eventueel nog een aparte injectorreiniger erbij, dan is alles weer schoon. In benzine zit tegenwoordig ook veel meuk namelijk, vooral in Euro 95.

Dan een flink stuk ‘blazen’ om alle zooi uit je systeem te krijgen en dan met warme motor naar de APK en direct aan de testkast. Vervuiling zorgt zeer vaak voor een te hoog CO-gehalte.  Vaak veroorzaakt door het Nieuwe Rijden.  Evil or Very Mad

Die auto moet er gewoon door kunnen komen zonder truuks met gaten in luchtfilters etc.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 augustus 2012 10:15 PM
  [ # 7 ]
La Léo schreef:
austria schreef:

Inderdaad zie je blauwe lucht bij het gas geven.

Blauwe rook heeft niet veel met CO te maken. Dat zijn zoals al correct opgemerkt, je (gare) klepseals.

Wat vaak helpt: een flacon cleaner in de (zo leeg mogelijke) benzinetank, die de kleppen en het uitlaatdeel van roet en zooi ontdoet. Bijvoorbeeld dit is geweldig spul (heb geen aandelen maar gebruik het regelmatig met veel succes): Gas Treatment
Eventueel nog een aparte injectorreiniger erbij, dan is alles weer schoon. In benzine zit tegenwoordig ook veel meuk namelijk, vooral in Euro 95.

Dan een flink stuk ‘blazen’ om alle zooi uit je systeem te krijgen en dan met warme motor naar de APK en direct aan de testkast. Vervuiling zorgt zeer vaak voor een te hoog CO-gehalte.  Vaak veroorzaakt door het Nieuwe Rijden.  Evil or Very Mad

Die auto moet er gewoon door kunnen komen zonder truuks met gaten in luchtfilters etc.

Ok, bedankt voor de tip!

Hoelang kun je eigenlijk doorrijden met “gare” klepseals??

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2012 10:16 PM
  [ # 8 ]

Heel lang, maar wel vaak oliepeil controleren (én bijvullen!!!) en niet vreemd opkijken als mensen achter je met een vies gezicht kijken. Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 augustus 2012 10:19 PM
  [ # 9 ]
La Léo schreef:

Heel lang, maar wel vaak oliepeil controleren (én bijvullen!!!) en niet vreemd opkijken als mensen achter je met een vies gezicht kijken. Very Happy

Haha…..het valt ook met mee moet ik zeggen!
Je ziet het alleen bij starten en na een tijdje in de file gestaan te hebben en dan weer gas geven als er vrij baan is!

Verder ben ik trots op mijn Franse dame hoor, 20 jaar en ruim 380.000km!! En dan zo erbij staan met de apk! Ze kreeg alleen maar complimenten!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 augustus 2012 11:08 PM
  [ # 10 ]
Autofan schreef:

Voor zover ik weet dient een CO-meting te gebeuren bij stationair toerental en warme motor. Hoe wil je dat ooit voor elkaar krijgen om hem op die manier goed te krijgen? Eer dat de motor warm is draait hij al een tijdje stationair of op verhoogd toerental als ik mij niet vergis.

Als de motor lang stationair loopt hoopt de olie die langs de klepstelen lekt,zich op.
Zo snel mogelijk meten helpt dan misschien.
Of de keurmeester het risico wil lopen dat bij een steekproef de meting alsnog misgaat is natuurlijk maar de vraag

En olie verbrand niet volledig,het zal dus vast bijdragen aan een verhoogde CO uitstoot.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 08 augustus 2012 10:25 AM
  [ # 11 ]

CO-tabel

Jij hebt een lambdasensor, dus max. 0,5%.

Afbeelding Bijlagen
Co-tabel.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook