Rougefurio, je geeft zelf eerst een mooie uitleg hoe je door de uitgang -ing van een werkwoord een zelfstandig naamwoord maakt. Dit lijkt me dan ook van toepassing op het werkwoord keren en de zelfstandige vorm daarvan, kering. Daar heeft een waterbouwkundige geen verdere associaties voor nodig. Verder maar weer on topic: als het nu droog blijft zou ik niet te hard gaan zoeken.
Las niet goed! Je uitleg was correct.
Zeker, maar ik zeg ook niet dat “kering” door associatie tot stand is gekomen, maar “keerring” mogelijk wel, doordat de bedenker het eerste woord al kende. Maar genoeg hierover; ik zoek een oplossing voor mijn probleem, want dat is het volgens mij wel degelijk.
Edit: nr. 122 net gemist.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
goed, kennelijk is het correct schrijven van een bepaald woord belangrijker dan het oplossen van het probleem. Ik zeg: neuzel lekker door daarover, ik haak af. Succes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vanmiddag nog een tweede rondje gereden en daarbij de motor goed warm gestookt, maar bij thuiskomst was het carterdeksel nog mooi droog. Morgen nog maar eens proberen met onbevooroordeelde blik te kijken en daarbij ook door tectyl bruin geworden koelwater of LHM niet uit te sluiten. Het vocht moet toch ergens vandaan komen, en “zweten” is te zwak uitgedrukt volgens mij.
Tja, of je houdt gewoon in de gaten welke vloeistof zakt in peil. Mijn blok lekt aardig wat motorolie langs de krukas keerring en wat langs het Carter maar ik heb tot nu toe geen zin dit aan te pakken..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als ik de basisconstructie van de motor + bak goed begrijp, moet de zwarte vlek in het midden duiden op een krukaskeerring die niet fris meer is en is dat dus motorolie. Ik heb de foto daarnet genomen, na zo’n zestig kilometer voornamelijk snelweg te hebben gereden. Het is moeilijk voor te stellen dat deze lekkage er verantwoordelijk voor is dat mijn subframe (links) over grote delen schoon metaal is, dus zonder tectyl. Heel onbevredigend, want ik zie verder geen duidelijke boosdoener. Misschien zou ik het advies me er niet te druk over te maken moeten opvolgen, maar ik ga de auto waarschijnlijk verkopen (niet vanwege dit gebrek) en wil geen kat in de zak of lijken in de kast leveren.
Is er misschien sprake van een oud lek, een keer morsen met bijvullen o.i.d?
Die zwarte vlek op je carter past toch niet bij veel lekkage?
Dubbele post, dit kan weg
Nee, maar ik zeg ook dat het moeilijk voor te stellen is. Ik zal met bijv. koelvloeistof verversen best wel eens wat gemorst hebben, maar dat is al weer een tijdje terug en kan m.i. niet de oorzaak zijn van wat ik toch een tamelijk vochtige boel blijf vinden.
Dat ziet er inderdaad uit als een behoorlijk lekkende krukaskeerring. Als je rijdt worden die druppels wel behoorlijk verspreid. Dat je subframe door de hete olie die er op komt z’n tectyl verliest lijkt me wel kunnen: de tectyl mengt dan met de olie en wordt er afgeblazen.
To err is human, not to err is divine.
Oké, daar heb ik wat aan, maar natuurlijk heb ik wat tegen te werpen: in de achttien jaar dat ik de auto heb, heb ik al vele malen de olie ververst, maar nog nooit heb ik tussentijds hoeven bijvullen, ook de laatste tijd niet. (Ik zeg er wel bij dat ik per jaar niet meer dan 2000 à 2500 km rijd.)
Wat ik nu zie is een lekkage van een eierdop grootte, dat valt vaak in het niet bij het olieverbruik van een motor. Ik heb ter demonstratie wel eens een kopje LHM ( zelfde viscositeit als hete olie) op een vlakke niet poreuze vloer uit laten lopen en kreeg dan een vlek van minstens 2 meter doorsnede.
Als je de afschermplaat voor je vliegwiel kunt demonteren denk ik dat je wel meer kunt zien.
To err is human, not to err is divine.
Dus dan zou een lekkende krukaskeerring de oorzaak en zelfs de enige oorzaak kunnen zijn. Die beschermplaat is, neem ik aan, waar je op de foto tegenaan kijkt. Die demonteren moet lukken, maar als ik het goed begrijp moeten voor het vervangen van de keerring motor en bak er toch uit? (Dus de afschermplaat weghalen is uitsluitend voor inspectie.)
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt. Misschien is het mogelijk alleen de bak er uit te halen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.