Ik zou het nog steeds zo laten en het er bij de verkoop eerlijk bij vertellen. Krijg je er wellicht iets minder voor, maar als je dit door een garage laat opknappen ben je waarschijnlijk meer kwijt dan de auto inclusief mankement minder opbrengt. Als je zelf in staat bent dit op te lossen ligt het misschien anders….
indd krukas keerring lek ...motor er uit en vervangen
Volgens de handboeken moeten motor en bak in ieder geval samen worden verwijderd en daarna kun je ze pas scheiden. Dat zie ik mezelf vooralsnog niet doen, dus bij verkoop kies ik voor de optie van Rednax. Zou ik de auto houden, dan ga ik er eens over nadenken. Als ik afga op wat Citroensmgz schrijft en bedenk dat ik nooit olie hoef bij te vullen, oogt het probleem kennelijk erger dan het op dit moment is.
Bij nader inzien spijt het mij dat ik het laatste gedeelte van post nr. 117 (“Dat jij ... groote man?”) onnodig persoonlijk heb gemaakt. Ik had ook gewoon kunnen schrijven dat “keering” niet volgens de huidige regels is gespeld. Daarom bied ik met dit bericht waterman mijn verontschuldiging aan.
Na lange tijd weer een forum bericht…
Hou die old school analoge carburateur blokken op de weg. Dit klusje moet gewoon gedaan worden!
http://www.23hq.com/23/slideshow-inline?album_id=5534812&words=f
Als dat blok er toch naast ligt vervang dan gelijk de keerring aan distributie zijde, distributieriem en ververs de carterpakking (dirko oid). En je kan nu ook heel makkelijk bij de keerringen van je diff… Koppelingsplaat zou ik ook gelijk meenemen. Materiaal kosten en resultaat voor jaren wegen niet op tegen de hoeveelheid werk.
De tijd gaat snel. Ik zag dat ik dit in 2005 heb gedaan. Na enkele weken geleden de koppaking vervangen wegens olie lek alweer 13 jaar lekvrij! Het kan gewoon met dagelijks gebruik!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Als motor en bak er toch uit liggen -maar het is de vraag of ik dat ga doen- is het inderdaad een beetje zonde om alleen maar de krukaskeerring te vervangen. Overigens heb ik een injectiemotor, maar dat maakt voor al die afdichtingen niet uit denk ik. Leerzaam, zo’n slideshow!
je staat voor een fundamentele beslissing:
optie 1: je houdt de wagen in goede staat en zorgt dat hij niet lekt. Dus inderdaad blok en bak eruit en dan meteen maar alles vervangen wat niet in top conditie is.
optie 2: zolang de buren niet al te erg zeuren giet je er de goedkoopste olie in die min of meer aan de specificaties voldoet. ze noemen dat geloof ik continu verversen. en als er teveel van dit soort ongemakjes komen moet de auto weg.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Misschien is dat de keuze ja. Gelukkig is het niet zó erg dat ik met goed fatsoen nergens kan parkeren, al vind ik natuurlijk wel eens een druppel. Echter, zoals gezegd hoef ik tussen twee verversbeurten in (ongeveer om de anderhalf jaar of 3 à 4000 kilometer) nooit olie bij te vullen. Ik ben het met je eens dat de hele boel eruit halen en alle keerringen en pakkingen vervangen de beste oplossing zou zijn.
succes met je beslissing . Als je de tijd geld en de ruimte hebt zeg ik lekker doen
mvg, joost
Vandaag de CX 25 GTi 1984 onderhands verkocht, na hem achttien jaar geleden zelf uit Aix-en-Provence te hebben gehaald. De koper is op de hoogte van de (weinige) gebreken, inclusief de lekkage van de krukaskeerring. Hij vond het desondanks een mooie, originele auto met een fijne motor, en dat is het ook. Gemengde gevoelens na al die jaren, maar één troost: de BX blijft.
jammer joh maar goed bx rijdt ook prima