7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
differentieel lek?
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 02:35 PM
  [ # 91 ]
Rougefurio schreef:

Shalom74 schreef:

keerringen in de bak zowel links als rechts zou ik vervangen en vergeet de grote o-ringen niet achter het kapje waar de keerringen in zitten. met brug aardig te doen

Met ruiken kom ik niet verder en proeven heb ik maar niet gedaan… Joost, ik neem aan dat je de keerringen bedoelt zoals op de foto, dus bij de assen die het differentieel ingaan.

Wat ik vanmorgen heb gedaan: de auto op bokken gezet en de motor laten draaien, met de bak in verschillende versnellingen. Ik zie dan wel dat differentieel en omgeving nat en vies zijn, maar er druppelt niets. Misschien gebeurt dit pas bij belasting van de assen, dus als de auto rijdt. Wat heel opvallend was: links zat bij de stofkap wat wittige smurrie; zou dit de gesmolten of fijngemalen “bush” (zie foto, nr. 3) kunnen zijn, en zou daar dus de oorzaak zitten?

je moet je bak aftappen en dan dat vierkante blokje verwijderen met de 4 boutjes . In dat vierkante blokje zit de keerring en er achter de grote o-ring. ff de aandrijfassen er uit en de rest wijst zich vanzelf

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2018 02:39 PM
  [ # 92 ]
Shalom74 schreef:

ff de aandrijfassen er uit

Dat kan links nog wel even een dingetje zijn. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 oktober 2018 04:40 PM
  [ # 93 ]

Inderdaad: “even dit, even dat” kost mij meestal vele uren. Een update:

- Ik moet beter leren kijken, want inderdaad zit links geen stofkap tegen het differentieel. Die gesmolten of fijngemalen witte ring is bij nader inzien ook onzin. Wat dan die witte smurrie is geweest weet ik niet. Zou er dan nog wel een dunne zwarte o-ring zitten zoals rechts, of alleen maar een oliekeerring?

- “Schoon en droog maken” (mijn eigen woorden) is makkelijk gezegd, maar zeker als je geen brug hebt, valt dat letterlijk en figuurlijk vies tegen. Ik heb mij vanmiddag geconcentreerd op het differentieel, daar waar de assen naar binnen gaan. Vervolgens ben ik een rondje gaan rijden, maar helaas (of: gelukkig) kon ik bij thuiskomst geen verse oliesporen vinden.

- Is het dan toch geen bakolie die overal zit, maar motorolie? Het carterdeksel is rechtsachter (dus ver van de bak vandaan) niet droog, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een klein beetje lekkage daar zo’n troep geeft. De peilstok geeft een geruststellend niveau te zien. Misschien dat ik toch maar een nieuwe pakking monteer, dat is heel wat makkelijker dan aandrijfassen verwijderen of nachtmerries als de motor mét bak eruit takelen.

Wordt vervolgd.

Afbeelding Bijlagen
Carterdeksel.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 17 oktober 2018 05:20 PM
  [ # 94 ]

Tijdens het rijden is er veel werveling onder de auto, lekkende olie kan alle kanten op waaien.

Je kunt de randen van de carterdeksel natuurlijk schoon maken en dan weer gaan rijden.

Nog een tip: leg een groot stuk karton onder de auto als je ‘m een tijdje niet gebruikt. Dan zie je zo waar het lek grofweg zit.

Succes, Ron

Trouwens, alle oude auto’s zweten. Laatst bij de APK werd ik zelfs pro-actief gerustgesteld dat het geen apk punt was.

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 oktober 2018 06:28 PM
  [ # 95 ]

Ja, ik weet dat hij niet zo snel wordt afgekeurd op wat nattigheid hier of daar, tenzij het benzine is natuurlijk. Eén tegenwerping: een vloeistof zoekt altijd het laagste punt, dus waar jij de druppels vindt hoeft niet de plaats te zijn waar het lek recht boven zit. In ieder geval bedankt voor je reactie; morgen ga ik een stukje rijden met een van tevoren schoongemaakt carterdeksel.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 07:09 PM
  [ # 96 ]
René Jongejan schreef:
Shalom74 schreef:

ff de aandrijfassen er uit

Dat kan links nog wel even een dingetje zijn. Wink

met juiste gereedschap kom je een heel eind

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 07:11 PM
  [ # 97 ]
Rougefurio schreef:

Inderdaad: “even dit, even dat” kost mij meestal vele uren. Een update:

- Ik moet beter leren kijken, want inderdaad zit links geen stofkap tegen het differentieel. Die gesmolten of fijngemalen witte ring is bij nader inzien ook onzin. Wat dan die witte smurrie is geweest weet ik niet. Zou er dan nog wel een dunne zwarte o-ring zitten zoals rechts, of alleen maar een oliekeerring?

- “Schoon en droog maken” (mijn eigen woorden) is makkelijk gezegd, maar zeker als je geen brug hebt, valt dat letterlijk en figuurlijk vies tegen. Ik heb mij vanmiddag geconcentreerd op het differentieel, daar waar de assen naar binnen gaan. Vervolgens ben ik een rondje gaan rijden, maar helaas (of: gelukkig) kon ik bij thuiskomst geen verse oliesporen vinden.

- Is het dan toch geen bakolie die overal zit, maar motorolie? Het carterdeksel is rechtsachter (dus ver van de bak vandaan) niet droog, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een klein beetje lekkage daar zo’n troep geeft. De peilstok geeft een geruststellend niveau te zien. Misschien dat ik toch maar een nieuwe pakking monteer, dat is heel wat makkelijker dan aandrijfassen verwijderen of nachtmerries als de motor mét bak eruit takelen.

Wordt vervolgd.

sta je nog van te kijken wat rijwind doet

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 07:12 PM
  [ # 98 ]
Rougefurio schreef:

Ja, ik weet dat hij niet zo snel wordt afgekeurd op wat nattigheid hier of daar, tenzij het benzine is natuurlijk. Eén tegenwerping: een vloeistof zoekt altijd het laagste punt, dus waar jij de druppels vindt hoeft niet de plaats te zijn waar het lek recht boven zit. In ieder geval bedankt voor je reactie; morgen ga ik een stukje rijden met een van tevoren schoongemaakt carterdeksel.

nee word de cx niet voor afgekeurd hoor

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2018 07:17 PM
  [ # 99 ]
Shalom74 schreef:

Met juiste gereedschap kom je een heel eind

Klopt, ik heb de linker as tot nu toe er ook altijd uit weten te krijgen.
Maar ik ken ook horrorverhalen tot aan kapot geslagen differentieelhuizen aan toe.
Dan laten ze het linker tripoidehuis in uiterste wanhoop uiteindelijk toch maar zitten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2018 07:21 PM
  [ # 100 ]
ronvanzon schreef:

Nog een tip: leg een groot stuk karton onder de auto als je ‘m een tijdje niet gebruikt. Dan zie je zo waar het lek grofweg zit.

Nou nee, dan weet je waar de druppel van het blok, bak of subframe valt.
En die plek hoeft weer niets te zeggen over de daadwerkelijke locatie van het lek.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 07:54 PM
  [ # 101 ]
René Jongejan schreef:
Shalom74 schreef:

Met juiste gereedschap kom je een heel eind

Klopt, ik heb de linker as tot nu toe er ook altijd uit weten te krijgen.
Maar ik ken ook horrorverhalen tot aan kapot geslagen differentieelhuizen aan toe.
Dan laten ze het linker tripoidehuis in uiterste wanhoop uiteindelijk toch maar zitten.

nooit problemen gehad met de 5 cx en die ik heb gehad…misschien geluk gehad?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 oktober 2018 08:04 PM
  [ # 102 ]

Niet om het een of het ander, maar ik zou éérst goed gaan zoeken waar de boel lekt alvorens ook maar ergens een pakking of kering te vervangen. Het kan echt op allerlei plekken lekken en via het blok, subframe of leiding naar het differentieel lopen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2018 08:11 PM
  [ # 103 ]
Nielsje schreef:

kering..

Keerring! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 oktober 2018 08:13 PM
  [ # 104 ]
René Jongejan schreef:
Nielsje schreef:

kering..

Keerring! Laughing

stuurhuis?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 oktober 2018 08:14 PM
  [ # 105 ]

Ik haat ‘autocorrect’.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook