Heeft iemand suggesties hoe ik het beste een aankoopkeuring/beoordeling kan regelen bij de aankoop van een CX (van particulier)?
Ik ben liefhebber van CX maar heb zelf geen technische kennis of ervaring (en eerlijk gezegd ook niet de tijd om het te leren).
Ik wil dus graag een CX rijden maar wil wel een goed exemplaar aanschaffen zodat ik ‘m ook echt kan rijden en er niet voortdurend mee bij de garage sta.
grt. Dan
Afhankelijk van de locatie van de CX is het handig om deze te laten keuren bij een van de bekende CX garages. Dus als je ons een hint kan geven waar de CX ongeveer staat kunnen we een garage geven die bekend is met CX’en.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Eerste gegadigde staat tussen Apeldoorn en Zwolle.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Of naar Citrotech in Oldebroek.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Weet je wel zeker dat je een cx wilt hebben dan?
Als je zelf niets kunt doen aan de auto lijkt het me een dure hobby.
Als je wel bereid bent alle uren te betalen zou ik zeker overwegen een auto bij een cx garage te kopen.
Die kent de auto meestal.
En kan je ook een auto verkopen die bij je past.
Wil niet zeggen dat je bij een particulier altijd pech hebt natuurlijk, maar de kans is denk ik wel groter
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goede keus hoor. En slim om een keuring te doen. Zorg je ervoor dat je in het eerste jaar wat geld achter de hand hebt? Ook een goed onderhouden CX kan toch opeens nog wat zorg nodig hebben.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ben benieuwd wat voor cx het wordt.
Succes met zoeken en proef rijden
Bonhof epe kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
Maar heb vooral geduld met zoeken
Vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Op dit moment heb ik m’n oog laten vallen op een CX Prestige uit 1981.
http://link.marktplaats.nl/574474965
Als iemand tips/ervaringen heeft hoor ik het graag.
Bedoeling is om de auto zakelijk aan te schaffen zodat budget voor onderhoud en reparaties iets eenvoudiger is.
De auto is onderhouden door een echte CX specialist,ik zou als eerste eens gaan vragen wie dat zou kunnen zijn.Zometeen raadpleeg jij een specialist en deze zelfde persoon heeft deze auto in onderhoud!!!
Wel een mooie bak trouwens























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@DtM, deze auto is hier op het forum al eens voorbijgekomen en de algemene consensus was dat de prijs wat aan de hoge kant is/was… Wat mij betreft is deze wagen tussen de 6 en 7 mille goed betaald!
Succes ermee, zo’n verlengde wielassen rijdt fantastisch!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Is geen auto voor puristen met z’n serie 2 interieur en serie 2 zijstrips, duidelijk een auto die door de vorige eigenaar voor goed geld helemaal naar eigen smaak is opgebouwd, inclusief de niet-standaard kleur. Als je dat aanstaat, heb je een unieke auto met een moderne gasinstallatie. Als je dat niet uitmaakt kun je wellicht ook iets goedkoper terecht ...
Verder heeft 25trd gelijk, de lange CX-en rijden zeer prettig. En als je zelf lang bent, is het iets verhoogde dak ook wel fijn.
Met mijn 2 meter is een hoger dakje inderdaad wel makkelijk…
Purist ben ik niet, ik ga metname voor het rijgenot.
Omdat ik de auto ook zakelijk wil gebruiken is een nette uitstraling noodzakelijk.
M’n wensen lijstje voor de CX zou als volgt zijn:
- automaat
- airco
- prestige/limousine
- geschikt voor dagelijks gebruik (15.000km/j)
- MRB/toeslagen-vrij
- een chique kleur zwart/groen/bordeaux (anders wil m’n vrouw niet mee en dat is zo ongezellig)
Iemand andere suggesties dan de Prestige ‘81 ?
Is het de moeite waard om rustig te wachten tot zo’n exemplaar voorbij komt?
grt. Dan


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben 190 - en de ‘lage’ CX-en zijn dan toch al wel echt laag.
De Limousine bestaat in elk geval niet met automaat, dus je komt op de Prestige uit. Op benzine hebben die in combinatie met automaat een naar huidige maatstaven wat bizar benzinegebruik (1:7 is bij normaal rijden heel gebruikelijk), lpg is dan wel fijn. Deze auto lijkt aardig bij je wensenlijstje te passen. Er lijkt gasinjectie in te zitten (een moderne gasinstallatie), lijkt mij een voordeel bij wat intensiever gebruik, scheelt als het goed is flink in het verbruik. Rustig afwachten tot er iets voorkomt is altijd goed. Maar ter orientatie deze eens goed bekijken? Uithoren waar ‘t onderhoud gedaan is, eens door de rekeningen kijken. Eens rijden hoe dit voelt?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Dan, en welkom hier!
Nette Prestige, zonder meer! Doch eeuwig zonde dat ze ‘m hebben overgespoten. Volgens het Register was deze namelijk ooit Gris Squale wat een absurd aparte, mooie chique kleur is en heel zeldzaam bovendien!
Maar ja zoals al gezegd werd: duidelijk een geval ‘aangepast naar eigen smaak’. Niets mis mee, maar qua kleur in dit geval jammer imho.
Technische conditie gaat echter te allen tijde voor uiterlijk vertoon en andere glamour-items dus als deze auto goed & kundig onderhouden is zoals er staat, lijkt het me zeker een kanshebber.
De LPG-dop is redelijk netjes ‘weggewerkt’ in de stootstrip, al was onder de bumper eleganter geweest. Vermoed dat de leeftijd van de huidige eigenaar hier debet aan is (minder diep bukken)
In het algemeen: een 2400 IE is een zeer fijne configuratie (naar mijn idee de ideale voor een CX), maar die ZF-bak doet hier beslist geen recht aan, ook al lijkt dit heel relaxed. Ja oké je hoeft niet te schakelen, maar ‘t probleem is: die bak is niet de optimale, daar hadden ze iets anders voor moeten selecteren.
Véél meer rij-plezier heb je met een 5-bak in zo’n soort auto. Dan haal je véél meer uit die fijne motor met zijn pittige, soepele karakter en z’n lekkere koppel onderin!
Just my two cents (gebaseerd op praktijkervaring, dat wel!)
Edit: ik bedenk me nu dat je zakelijk wilt gaan rijden, 15.000 km/jaar.
In dat geval zie ik voor mijn geestesoog toch ook een aanzienlijke hoeveelheid fileleed. Tja, ...dan is die automaat natuurlijk zo gek nog niet.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh, aanvullende tips: bedenk dat als je voor een 2500 IE gaat, deze nog meer elektronica heeft dan de 2400 IE en dat vooral de volelektronische ontsteking nog weleens voor mysterieuze problemen kan zorgen.
Dat wil NIET zeggen dat ze slecht zijn of dat je zo’n wagen niet moet kopen, maar hoe frisser het exemplaar en hoe bekender de historie (aantoonbaar) en hoe ‘dagelijkser’ die auto voorheen al gebruikt is (zonder storingen) hoe beter, in dat geval.
De 2400 IE kent, behalve een incidenteel hikje wegens een versleten luchtmassameter (die de 25IE ook heeft trouwens) zulke problemen veel minder omdat de ontsteking halfelektronisch is.
In het algemeen: als je zoals jij schrijft “er ook echt mee wilt kunnen rijden en er niet voortdurend mee bij de garage wilt staan” zul je een zo goed mogelijk bijgehouden exemplaar moeten zoeken.
Als de basis goed is, kun je op een CX echt wel vertrouwen. Maar het blijven oude Franse auto’s, dus 100% zekerheid krijg je nergens (en garantie ook maar zeer beperkt).
Verkijk je niet op lage km-standen, want dat lijkt mooi, maar er kunnen ook veel dingen mee achteruit gaan, zoals rubbers (verdroogd), wiellagers (lang stilstaan zonder dat het vet overal kon komen), en roest op HD-leidingen (op de achterbrug bijvoorbeeld), vastzittende remmen etc.
De slogan: Stilstand Is Achteruitgang geldt wel degelijk voor een klassiek auto.
Ik zou persoonlijk eerder gaan voor eentje die 8000 per jaar heeft afgelegd i.c.m. met regelmatig onderhoud, dan eentje die 1000 km in 8 jaar heeft gereden!
Succes met de zoektocht. Heb geduld dan vind je de geschikte CX uiteindelijk echt wel!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D