Dag,
Ik kan een 2.1 TD kopen. Allemaal erg mooi. Wat mij doet twijfelen is dat het koppelingspedaal erg hoog staat en zwaar in te trappen is.
De test met in z’n vier bij 30 km doorstaat hij wel.Geen geloei, maar direct stotteren. Koppeling slipt niet.
Is het gewoon een afstelling van de hoogte en smeren van de kabel of is de drukgroep aan zijn einde?
Graag advies en alvast bedankt.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
in 9 van de 10 gevallen is gewoon de drukgroep op z’n einde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Al is de koppeling van een 2.1td nooit ligt. Heb je vergelijkingsmateriaal?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ja.
Mijn huidige 2.1 TD is overleden en die koppeling voelde veel lichter aan.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Mijn ervaring bij een zwaar koppelings pedaal in een citroen is het een samenspel tussen hetdruklager ende drukgroep die redelijk aan het einde van zijn leven is.
Meestal begint het druklager een groef te slijten in de “vingers” van de drukgroep.
Ik heb hier met onze CX 25 RD het zelfde probleem… Deze grijpt vlak boven de vloer al aan en hier krijg je ook flink gespierd kuitwrk van…
Natuurlijk is het slechts een vermoeden en alleen gebaseerd op eigen ervaring en van wat ik hier lees over de klacht….
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het zwaar gaan van de koppeling heeft niets te maken met het druklager, maar door de stand van de diafragmaveer. Die komt naarmete de plaat dunner wordt, steeds verder naar buiten toe. Het gevolg is dat er meer kracht moet worden uitgeoefend om de diafragma veer over het “dode” punt te krijgen.
Na intrappen van de koppeling duurt het een halve slag bij het opkomen van de koppeling voordat deze aangrijpt.
De vrije slag is normaal. Daarmee bedoel ik dat als je tijdens het rijden je de koppeling iets intrapt niet meteen begint te joelen.
Punt is dat hij te hoog staat en zwaar loopt.
Zit wel dan tegen een vervanging van de koppeling aan te kijken (als het tegen zit) van minimaal € 650.
De XM is wel mooi.Maar ja dat is gevoel.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Ik denk dat ik het advies van Waterman maar heel serieus moet gaan nemen.
Dank voor jullie reacties.
Of is er iemand die voor een appel en een ei de koppeling kan vervangen mocht deze het toch gaan begeven. Kan het zelf niet helaas.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij moet de motor er uit, of kan het net met wat klooien en het subframe laten zakken ?
Bij de XM2.1TD van Lucas hebben we toen de motor er uit gehaald.
In iedergeval is het veel werk.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De motor hoeft er absoluut niet uit en ook het subframe kan gewoon blijven zitten.Citroën schrijft zelf ook niet voor om de motor uit te bouwen ofzo. Je haalt de bak los van de motor en kan deze dan zo’n 15 cm opzij schuiven en op het subframe laten rusten. Zo kan je gewoon bij de drukgroep/plaat en druklager komen en de hevels etc nalopen. Al met al ben je een dagje bezig met zo’n klusje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ondanks de zware koppeling toch gekocht na flink afdingen.
Koppeling in de gaten houden dus en in het ergste geval (laten) vervangen à € 650 bij Hegru. Of zelf de mouwen opstropen en aan de gang gaan.
En wie weet begeeft die heerlijke Lucas Epic pomp het wel eerder dan de koppeling.
Wie weet gaat het nog een tijd mee. Deze XM is te mooi om voor die prijs te laten staan.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Vergeet geen prop in de plaats van de steekas te steken als je deze uit de bak verwijdert.
Het puntstuk van de bak moet je net een stuk onder de balk kunnen steken.
Je hebt wel haast een paar vrouwen-handjes nodig om de klus gedaan te krijgen… maar het lukt prima als blok en bak in het vooronder blijven zitten.
Zelf hebben wij hier ook koppelingsperikelen…. maar wij ontbinden het “huwelijk” tijdelijk van onze Griezel wegens een totale overhaul.
Veel succes met de auto en het klusje eraan.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Jay-Jay… schreef:Het zwaar gaan van de koppeling heeft niets te maken met het druklager, maar door de stand van de diafragmaveer. Die komt naarmete de plaat dunner wordt, steeds verder naar buiten toe. Het gevolg is dat er meer kracht moet worden uitgeoefend om de diafragma veer over het “dode” punt te krijgen.
hmm… als een versleten druklager een groef in de vingers van de diafragmaveer heeft geslepen…. Is het dan niet zo dat je ingesleten contactvak van het druklager eerst uit de groef van de drukgroep moet stampen voordat de echte ontkoppeling plaats kan vinden?.... Als je je koppeling intrapt is de cirkel van het raakvlak op de drukgroep toch groter. DIAFRAGMA toch…..
Anyway. het is citroen en koppelingsperikelen horen daar soms nu eenmaal bij.
Remstof van de koppelingsplaat is vaak de boosdoener!
Veel succes, en sleutelplezier toegewenst van net over de grens hier!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Het stotteren zoals je in je revieuw beschrijft en zwaar gaan van de koppeling is meestal 1 of 2 gebroken veertjes in de drukgroep mijn XM diesel heeft hetzelfde euvel het begon bij 100.000 km inmiddels ben ik 300.000 km verder en gemiddeld 30x per dag starten en optrekken veel stadsverkeer.
Het is soms vervelend maar ik ben er aan gewend geraakt en slippen doet het niet.
Harry.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS