Beste forumgenoten,
Twan238 had het al genoemd: maar de 14RE die hij enkele maanden geleden ‘redde’ van een Maastrichtse sloop, is weer terug thuis!
Zelf ben ik overigens minder technisch, en zeker qua BX’en een totale leek. Maar ik heb me laten overtuigen voor de overstap. Dus geen grote technische topics, meer een soort logboek van gebeurtenissen van me met de BX.
Wel wil ik hem koesteren, en niet kopen om op te rijden!
als het even kan dus nog heel lang houden…
maargoed gisteren dus:
de dag die na een ritje begon op het pontje bij Drongelen met een Citroën 19TZI break in de kleur memphis bleu:
Toen een hele tijd bij Twan rondgehangen, wat gereden en gedronken, erg leuk allemaal om zo te zien.
Uiteindelijk besloten niet met de tzi maar met de 14RE te vertrekken.
Weliswaar minder technisch over bekend, en aan de 16tzi is natuurlijk meer onderhoud gedaan, maargoed.
vind dit de ideale instapper: ben er al verliefd op
En toen is het toch ECHT gebeurd, het is nu ECHT mijn eigen Bx, hier op station Echt in Limburg (ja, echt ;P)
Vervolgens verder gereden,... getankt,.. en toen: vlakbij thuis, bij de rotonde naar links
En kijk, het RE’tje is weer thuis!
En dan nu voor de deur! past goed in het straatbeeld als je het mij vraagt!!
staat nog niet echt te ‘shinen’ in de straat, maar daar gaan we nog wat aan doen…
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gelukkig, kan ze toch nog samen op de foto met mijn Bixnix. Veel plezier ermee!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Mooi hoor. Gris Meteor lijkt ook wel erg gaaf op een Bix.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Jaja daar staat ze dan! Past goed in de straat
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Leuk dat ie gekoesterd blijft
wat eerste kleine optische dingetjes:
is het makkelijk om de lampjes achter de drie kachel/blazer draaiknoppen te vervangen? één daarvan is sowieso kaduuk.
ook verdenk ik een van de dashboard verlichtingslampjes van niet functioneren, waardoor ik een half donker dashboard heb. iemand een idee hoe moeilijk/makkelijk dat is?
groet,
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Is de linker bovenhoek donker? Dit is volgens mij altijd al een wat onder belicht deel van het dashboard ( ik bedenk me trouwens net dat ik eigenlijk nooit in het donker heb gereden met deze BX.. ) over hoe je het middenpaneel eruit haalt is veel te vinden op de site van Roel (citroenbx.nl ) suc6!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Twan238 schreef:Is de linker bovenhoek donker? Dit is volgens mij altijd al een wat onder belicht deel van het dashboard ( ik bedenk me trouwens net dat ik eigenlijk nooit in het donker heb gereden met deze BX.. ) over hoe je het middenpaneel eruit haalt is veel te vinden op de site van Roel (citroenbx.nl ) suc6!
juist het rechterdeel (vanuit de kijker)
Ik beloofde een logboek,.. nu ziehier het vervolg.
In twee dagen tijd erg veel met de wagen gereden, en behalve dat ik elke keer gas bij moet geven bij het starten, ook bij warme motor, is het echt een topwagen.
hier in het heuvelland, met twee filmpjes die het voor mij de moeite waard maken.
bochtenwerk, gele koplampen en gaaaan!
hééérlijk: op bezoek bij mijn oudtante/oudoom geweest.
http://s1111.photobucket.com/albums/h471/Willem724/BX-en/?action=view¤t=IMG_2632.mp4
http://s1111.photobucket.com/albums/h471/Willem724/BX-en/?action=view¤t=IMG_2633.mp4
Overigens:
wat ik was vergeten te zeggen, de sproeier doet het niet, en dat is wel vervelend…
is dat een bekend probleem, en waar kan de oorzaak in te vinden zijn?
in het begin pompte hij nog wel op de bovenste helft van het ruitenwisserblad, inmiddels helemaal niet meer, terwijl er nog genoeg in het reservoir zit…
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hoor je wel de pomp als je de sproeier aan zet?
Zo ja, dan zit er waarschijnlijk ergens een slang verstopt. Die mooie slang op je ruitenwisser wil nog wel eens dicht schieten, en ook het ijzeren pijpje in de basis van je ruitenwisser wil nog wel eens vol met roest zitten.
Als je niet weet welk pijpje ik bedoel (wat begrijpelijk is met mijn wazige en cryptische omschrijving):
Je ruitenwisser zit er boven op geschroefd, en de slang op je ruitenwisser zit er op aangesloten. Aan de onderkant zit de slang vanaf de pomp er op aangesloten
Ik heb het zelf simpel opgelost, alleen is het niet de meest nette manier. De slang vanaf je pomp zit aangesloten op dat ijzerwerk. Die slang heb ik losgehaald, door het rooster boven je motorkap getrokken, en rechtstreeks aangesloten op de ruitenwisser.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
mooi , dat enthousiasme !!
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuke filmpjes en foto’s! De sproeier deed het bij mij alleen als ik de ruitenwisser al in standje 1 zette en daarna sproeide, eigenlijk nooit naar gekeken wat het kan zijn. Bij mij werkte koude start het beste schoke net uit trekken en dan een heeel klein beetje gas bij. Warm helemaal niets aanraken en gewoon een paar keer rond laten gaan. Je went er vanzelf aan wat de beste manier is!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Twan238 schreef:Leuke filmpjes en foto’s! De sproeier deed het bij mij alleen als ik de ruitenwisser al in standje 1 zette en daarna sproeide
nee, zelfs dat is er mee opgehouden, dus zal wel een verroest koppelstuk zijn?? want ik hoor het motortje wel.
verder bleef de chokeklep vanmorgen open staan, als ik hem dicht wilde duwen veerde de hendel weer terug uit.
doe ik dan iets fout?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
ik weet eventjes niet precies wat je hier bedoelt, wel was toen ik deze BX net had het choke mechaniek op de carburateur zelf los. dit zou je eventjes kunnen controleren. want ik heb het idee dat jij in een week er meer mee hebt gereden dan ik in al die tijd bij elkaar
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
En hoe nog steeds schik met de BX?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?