Hallo allemaal, net terug uit Frankrijk waar ik de geweldige basiscursus en 10000km workshop van de club heb gevolgd. Misschien kunnen we dit forum gebruiken voor onze bevindingen en nog even na te praten.
Ik hoop trouwens dat iedereen probleemloos is teruggekomen want het was enorm heet in Frankrijk vandaag.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF
Ik ben toch heel benieuwd wat jullie allemaal geleerd hebben daar in het schone Zuiden…..


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gokje: de basis van de techniek en het uitvoeren van een 10.000 km beurt
break23m schreef:Gokje: de basis van de techniek en het uitvoeren van een 10.000 km beurt
Dat zou best wel eens kunnen
Ik bedoelde meer de bevindingen van de cursisten, en met name de ervaren of juist onervaren sleutels.
Ik blijf nog wel steeds benieuwd
Wij zijn ook vlot terug gekomen met de kar met spullen voor de basiscursus. Voor mij was het zeer geslaagd.
En ik heb ook wat geleerd: de reden dat het verstandig is bij gebruik start accu om eerst de + polen te verbinden en dan pas de - polen. Nu loop je niet het risico om met een losse klem in de hand bij aanraken van de auto sluiting te maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Het was een hele fijne tijd. Een goede balans tussen leren en praktijk en daarnaast natuurlijk ook een geweldige locatie en een gezellige tijd met mede ds-genoten.
Zelf ook goed thuisgekomen, ik denk dat de reizigers het zwaarder hadden dan de auto.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF
Het was een hele fijne tijd. Een goede balans tussen leren en praktijk en daarnaast natuurlijk ook een geweldige locatie en een gezellige tijd met mede ds-genoten. Geen ervaren sleutelaat maar wel ben ik iemand die alle handboeken al eens doorgelezen heeft en niet een a-technisch iemand.
Zelf ook goed thuisgekomen, ik denk dat de reizigers het zwaarder hadden dan de auto.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Egbert schreef:En ik heb ook wat geleerd: de reden dat het verstandig is bij gebruik start accu om eerst de + polen te verbinden en dan pas de - polen. Nu loop je niet het risico om met een losse klem in de hand bij aanraken van de auto sluiting te maken.
Razend benieuwd naar hoe je haar daarna zat
Dit was geen praktijk leer ervaring, maar theorie
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Aha. Gelukkig maar.
Wij (Ashley en Erik) zijn gisteravond ook zonder kleerscheuren thuisgekomen, na ons uitstapje naar Bordeaux. We hebben een keer langs de snelweg gestaan met een warmgelopen motor. het was meer dan 40 graden - een `canicule’ volgens de waarschuwingen op de matrixborden. Daarna hebben we het tempo teruggeschroefd tot ca 100 op de teller, bij 3500-4000 toeren (in de 3e). Lampen uit en voor de zekerheid hebben we de kachel nog aangehad (daar werd het gaspedaal wel heet van zeg…). Geen problemen meer gehad. Eigenlijk een fantastische prestatie van het oude beestje. Gisteren in een ruk teruggereden, geen centje pijn. Na 19:00 weer 120 gereden. Op de Belgische snelweg zijn we door een gat in de weg wel een wieldop kwijtgeraakt De volgende keer in de tropen wil ik een temperatuurmeter hebben om te zien of het goed gaat of dat je op de rand zit. Nu durfden we aanvankelijk de kachel niet uit te doen.
Oh ja, de cursus was erg leuk, we hadden ook een leuke groep. Het theoriedeel was grotendeels wel bekend, maar het praktische deel waar het mij om ging was voor mij nieuw. Veel geleerd, en een grote psychologische drempel is nu genomen. Ik ben er heel tevreden over. Eea was ook goed doorwrocht en de cursusleiders hebben het heel leuk gedaan.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Sun Face schreef:Na 19:00 weer 120 gereden. Op de Belgische snelweg zijn we door een gat in de weg wel een wieldop kwijtgeraakt
das een belgische hinderlaag hé, zo komen wij ook nog eens aan onderdelen, hahaha






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@Erik: Een goede oplossing voor dit probleem is het plaatsen van een (dikkere) 3-rijen radiateur!
Want je kunt wel een metertje plaatsen.. veel kun je er verder ook niet aan doen als hij dan toch heet loopt bij zware belasting.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Als de twee rijen radiateur goed werkt mag hij ook niet te heet worden. Vaak is hij voor een deel verstopt.
Wij zijn bij Metz een wieldop kwijtgeraakt!
Ik hoor net van Jorg dat ook hij koelproblemen gehad heeft en dat Cees hem gelukkig achterop kwam:
“...en toen gebeurde het wonder: Er kwam een blauwe snoek met een campertje erachter de vrachtwagenparkeerplaats op draaien ! Kees had van hogerhand instructie gekregen om eens even deze parkeerplaats te aanschouwen…”
thermostaat er uit en probleem opgelost
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O ja, dat kan ook nog natuurlijk, dat de thermostaat niet genoeg opent.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D